Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Öncü Tefsir Âlimleri ILA 438 8 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ALİ KARATAŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Müfessir Mukatil, Maturidi, Beğavi, Razi ve Beydavi'yi ve eserlerini tanımak;  farklı metotlarla yazılmış bu tefsirlerden örnek metin okuması yapmak.

Dersin İçeriği

Farklı tefsir âlimleri ve tefsir metinleri

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Klasik Dönem müfessirlerini ve Kurâna yaklaşımlarını kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Klasik Tefsir kaynaklarının özelliklerini tanır ve örnek metinleri kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Tefsir kaynaklarından farklı konulardaki metinleri çözer. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Kurân ayetlerini doğru olarak anlayıp yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Tefsir metinlerini analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Farklı tefsir ekollerini ve metotlarını kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Mukatil B. Süleyman ve Et-Tefsiru'l-Kebir İsimli Tefsiri
2 Mukatil B. Süleyman ve Et-Tefsiru'l-Kebir İsimli Tefsiri
3 Ebu Mansur el-Maturidi ve Tevilâtu'l-Kur'an İsimli Tefsiri
4 Ebu Mansur el-Maturidi ve Tevilâtu'l-Kur'an İsimli Tefsiri
5 Taberî ve Câmiul-Beyân an Tevîli Âyil-Kurân Tefsiri
6 Taberî ve Câmiul-Beyân an Tevîli Âyil-Kurân Tefsiri
7 Cârullah Mahmûd b. Ömer ez-Zemahşerî ve el-Keşşâf an Hakâikit-Tenzîl ve Uyûnil-Ekâvîl fî Vucûhit-Tevîl Tefsiri
8 Cârullah Mahmûd b. Ömer ez-Zemahşerî ve el-Keşşâf an Hakâikit-Tenzîl ve Uyûnil-Ekâvîl fî Vucûhit-Tevîl Tefsiri
9 el-Beğavi ve Mealimu't-Tenzil İsimli Tefsiri
10 el-Beğavi ve Mealimu't-Tenzil İsimli Tefsiri
11 Fahruddîn er-Razî ve Mefâtîhul-Gayb (Tefsîrul-Kebîr) Tefsiri
12 Fahruddîn er-Razî ve Mefâtîhul-Gayb (Tefsîrul-Kebîr) Tefsiri
13 Beydavi ve Envaru't-Tenzil ve Esraru't-Tevil İsimli Tefsiri
14 Beydavi ve Envaru't-Tenzil ve Esraru't-Tevil İsimli Tefsiri
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1. Mukatil b. Süleyman ve et-Tefsiru'l-Kebir İsimli Tefsiri .

2. Ebû Mansûr el-Maturidi ve Te'vilâtu'l-Kur'an İsimli Tefsiri,

3. el-Beğavi ve Me'âlimu't-Tenzîl İsimli Tefsiri.

4. Kâdî Beydavî ve Envâru't-Tenzil İsimli Tefsiri..

5. Fahreddin er-Razi ve Mefâtîhu'l-Ğayb İsimli Tefsiri.

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. X
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). X
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. X
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. X
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. X
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. X
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. X
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. X
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir.
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. X
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Klasik Dönem müfessirlerini ve Kurâna yaklaşımlarını kavrar 5 4 4 4 3 3 3 3 2 2 3 3 3 3
2 Klasik Tefsir kaynaklarının özelliklerini tanır ve örnek metinleri kavrar 5 4 4 4 3 3 3 3 2 2 3 3 3 3
3 Tefsir kaynaklarından farklı konulardaki metinleri çözer. 5 4 4 4 3 3 3 3 2 2 3 3 3 3
4 Kurân ayetlerini doğru olarak anlayıp yorumlar. 5 4 4 4 3 3 3 3 2 2 3 3 3 3
5 Tefsir metinlerini analiz eder. 5 4 4 4 3 3 3 3 2 2 3 3 3 3
6 Farklı tefsir ekollerini ve metotlarını kavrar. 5 4 4 4 3 3 3 3 2 2 3 3 3 3
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
Toplam 40
1. Final 60
Toplam 60
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 24 2 48
Ara Sınav 1 13 13
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 113
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,52
Dersin AKTS Kredisi 5