Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Hadis Tetkiki | ILA 452 | 8 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ERDİNÇ AHATLI |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Prof. Dr. Abdullah AYDINLI, Prof. Dr. Erdinç AHATLI, Doç. Dr. Hayati YILMAZ, Dr. Öğr. Üyesi Şule Yüksel UYSAL |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Hadis tenkit metotlarını ve uygulamalarını tanıtmak. |
Dersin İçeriği | Bu derste klasik ve modern dönemde yapılmış hadis tenkidi çalışmaları işlenecektir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Hadis tenkit metotlarını kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Tenkid metotlarını hadislere uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Klasik dönem hadis tenkitçilerinin metotlarını değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Modern tenkit yöntemlerini tahlil eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Modern tenkit yöntemlerini tahlil eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Hadislerle müspet bilimin verilerini karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
7 | Yeni anlayışlar çerçevesinde hadisleri değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tenkid kavramı ve hadis tenkidi hakkında genel giriş. | |
2 | Tenkid metotları. | |
3 | İsnad tenkidi. | |
4 | Cerh ve tadil | |
5 | Rical ilmi | |
6 | Metin tenkidi | |
7 | Kuran ile Karşılaştırma | |
8 | Ara sınav | |
9 | Fen bilimlerinin verileri ile karşılaştırmak | |
10 | Akıl ile karışlaştırma | |
11 | Tarih ile karşılaştırmak | |
12 | Tenkidde yeni metotlar | |
13 | Tenkitte yeni arayışlar | |
14 | Genel değerlendirme. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Salahattin Polat, Metin tenkidi, İstanbul : Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı, 2010 Salahattin Polat, Habil Nazlıgül, Süleyman Doğanay, Hadis araştırma ve tenkit klavuzu, İstanbul : Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı (İFAV), 2008 |
Ders Kaynakları | Motzki, Harald, Hadis Çalışmalarının Tarihi Seyri, İstanbul 2006. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. | X | |||||
2 | Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). | X | |||||
3 | Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. | X | |||||
4 | Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | X | |||||
5 | İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. | X | |||||
6 | Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. | X | |||||
7 | Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. | X | |||||
8 | İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. | X | |||||
9 | Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. | X | |||||
10 | Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
11 | İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. | X | |||||
12 | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
13 | İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. | X | |||||
14 | İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Hadis tenkit metotlarını kavrar. | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 | 1 | 1 | 4 | 4 | 4 | 2 | 5 | 4 |
2 | Tenkid metotlarını hadislere uygular. | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 | 1 | 1 | 4 | 4 | 4 | 2 | 5 | 4 |
3 | Klasik dönem hadis tenkitçilerinin metotlarını değerlendirir. | 4 | 5 | 3 | 5 | 4 | 3 | 1 | 1 | 4 | 4 | 4 | 2 | 5 | 4 |
4 | Modern tenkit yöntemlerini tahlil eder. | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 | 1 | 1 | 4 | 4 | 4 | 2 | 5 | 4 |
5 | Modern tenkit yöntemlerini tahlil eder | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 | 1 | 1 | 4 | 4 | 4 | 2 | 5 | 4 |
6 | Hadislerle müspet bilimin verilerini karşılaştırır. | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 | 1 | 2 | 4 | 4 | 4 | 2 | 5 | 4 |
7 | Yeni anlayışlar çerçevesinde hadisleri değerlendirir. | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 | 1 | 1 | 4 | 4 | 4 | 2 | 5 | 4 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 5 |
2. Kısa Sınav | 5 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Final | 1 | 15 | 15 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |