Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sahabe Bilgisi | ILA 375 | 5 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör. ADEM KARAASLAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Prof. Dr. Hayati YILMAZ, Prof. Dr. Erdinç AHATLI |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İslami bütün bilgi ve değerlerin esasında bulunan ilk nesli değişik yönleriyle tanıtmak. |
Dersin İçeriği | İlk İslam toplumunun esasını oluşturan sahabiler, Kur´an´da sahabe, Hz. Peygamber ve sahabe, Sahabe kümeleri:, Hanım sahabiler, Sahabenin hadis rivayetindeki faaliyetleriyle değişik alanlarda meşhur olan sahabiler |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İlk İslam toplumunun kurucu öğesi olan Müslümanları ve dolayısıyla o toplumu tanır | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | İslamın temel bilgi kaynakları olan Kur´an ve sünnetin tespit şartlarını değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sözlü Sınavlar, |
3 | Etkileri İslam Taihi boyunca devam eden ilk neslin önde gelen şahsiyetlerini yakından tanır | Anlatım, Soru-Cevap, | Çoktan Seçmeli Testler, |
4 | Zaman içinde oluşan zengin sahabe kitabiyatını tanır | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
5 | Sahabenin dağıldığı coğrafyayı tanır | Anlatım, Soru-Cevap, | Doğru Yanlış Testleri, |
6 | Hadis rivayetinde sahabenin konumunu analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Hz. Peygamber döneminde sosyal hayat | |
2 | Hz. Peygamber döneminde toplumun inanç katmanları, Kabileler | |
3 | Kur´an´da sahabe | |
4 | Hz. Peygamber ve sahabe | |
5 | Sahabe kümeleri: Muhacirler | |
6 | Ensar | |
7 | Suffa Ashabı I | |
8 | Suffa Ashabı II | |
9 | Bedir Ashabı | |
10 | Hanım sahabiler | |
11 | Sahabe ve hadis rivayeti | |
12 | Sahabe edebiyatı | |
13 | Sahabe coğrafyası | |
14 | Anadolu sahabileri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Aşık, N. (1981): Sahabe ve Hadis Rivayeti, İzmir (2) Aydınlı, A. (2018); Sahabe Bilgisi, İstanbul, 2018, Rağbet Yayınları, 288 s. |
Ders Kaynakları | [1]İbn Sa´d, et-Tabakatu´l-Künbra |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. | X | |||||
2 | Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). | X | |||||
3 | Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. | X | |||||
4 | Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | X | |||||
5 | İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. | X | |||||
6 | Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. | X | |||||
7 | Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. | X | |||||
8 | İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. | X | |||||
9 | Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. | X | |||||
10 | Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
11 | İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. | X | |||||
12 | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
13 | İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. | X | |||||
14 | İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | İlk İslam toplumunun kurucu öğesi olan Müslümanları ve dolayısıyla o toplumu tanır | 4 | 2 | 5 | 3 | 2 | 3 | 3 | 4 | 1 | 1 | 4 | 3 | 4 | 3 |
2 | İslamın temel bilgi kaynakları olan Kur´an ve sünnetin tespit şartlarını değerlendirir. | 5 | 2 | 4 | 3 | 2 | 4 | 3 | 3 | 2 | 2 | 4 | 1 | 4 | 2 |
3 | Etkileri İslam Taihi boyunca devam eden ilk neslin önde gelen şahsiyetlerini yakından tanır | 5 | 4 | 4 | 3 | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 | 1 | 4 | 1 | 5 | 1 |
4 | Zaman içinde oluşan zengin sahabe kitabiyatını tanır | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | 2 | 2 | 2 | 5 | 3 | 1 | 5 | 1 |
5 | Sahabenin dağıldığı coğrafyayı tanır | 5 | 4 | 4 | 3 | 2 | 3 | 4 | 2 | 3 | 3 | 3 | 1 | 4 | 1 |
6 | Hadis rivayetinde sahabenin konumunu analiz eder | 5 | 3 | 5 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 1 | 1 | 3 | 1 | 5 | 1 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 5 |
2. Kısa Sınav | 5 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 69 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,76 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |