Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sahabe Bilgisi ILA 375 5 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Arş.Gör. ADEM KARAASLAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Prof. Dr. Hayati YILMAZ, Prof. Dr. Erdinç AHATLI

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

İslami bütün bilgi ve değerlerin esasında bulunan ilk nesli değişik yönleriyle tanıtmak.

Dersin İçeriği

İlk İslam toplumunun esasını oluşturan sahabiler, Kur´an´da sahabe, Hz. Peygamber ve sahabe, Sahabe kümeleri:, Hanım sahabiler, Sahabenin hadis rivayetindeki faaliyetleriyle değişik alanlarda meşhur olan sahabiler

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İlk İslam toplumunun kurucu öğesi olan Müslümanları ve dolayısıyla o toplumu tanır Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2 İslamın temel bilgi kaynakları olan Kur´an ve sünnetin tespit şartlarını değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Sözlü Sınavlar,
3 Etkileri İslam Taihi boyunca devam eden ilk neslin önde gelen şahsiyetlerini yakından tanır Anlatım, Soru-Cevap, Çoktan Seçmeli Testler,
4 Zaman içinde oluşan zengin sahabe kitabiyatını tanır Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
5 Sahabenin dağıldığı coğrafyayı tanır Anlatım, Soru-Cevap, Doğru Yanlış Testleri,
6 Hadis rivayetinde sahabenin konumunu analiz eder Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Hz. Peygamber döneminde sosyal hayat
2 Hz. Peygamber döneminde toplumun inanç katmanları, Kabileler
3 Kur´an´da sahabe
4 Hz. Peygamber ve sahabe
5 Sahabe kümeleri: Muhacirler
6 Ensar
7 Suffa Ashabı I
8 Suffa Ashabı II
9 Bedir Ashabı
10 Hanım sahabiler
11 Sahabe ve hadis rivayeti
12 Sahabe edebiyatı
13 Sahabe coğrafyası
14 Anadolu sahabileri
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Aşık, N. (1981): Sahabe ve Hadis Rivayeti, İzmir

(2) Aydınlı, A. (2018); Sahabe Bilgisi, İstanbul, 2018, Rağbet Yayınları, 288 s.

Ders Kaynakları

[1]İbn Sa´d, et-Tabakatu´l-Künbra
[2İbn Abdi´l-Ber, el-İstiab
[3İbnu´l-Esir, Usdu´l-Ğâbe
[4]İbn Hacer, el-İsabe
[5]Okiç, M. T., (1959). Bazı Hadis Meseleleri Üzerinde Tetkikler, İstanbul

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. X
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). X
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. X
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. X
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. X
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. X
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. X
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. X
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. X
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. X
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 İlk İslam toplumunun kurucu öğesi olan Müslümanları ve dolayısıyla o toplumu tanır 4 2 5 3 2 3 3 4 1 1 4 3 4 3
2 İslamın temel bilgi kaynakları olan Kur´an ve sünnetin tespit şartlarını değerlendirir. 5 2 4 3 2 4 3 3 2 2 4 1 4 2
3 Etkileri İslam Taihi boyunca devam eden ilk neslin önde gelen şahsiyetlerini yakından tanır 5 4 4 3 2 3 2 3 2 1 4 1 5 1
4 Zaman içinde oluşan zengin sahabe kitabiyatını tanır 5 4 4 3 4 3 2 2 2 5 3 1 5 1
5 Sahabenin dağıldığı coğrafyayı tanır 5 4 4 3 2 3 4 2 3 3 3 1 4 1
6 Hadis rivayetinde sahabenin konumunu analiz eder 5 3 5 3 3 3 2 2 1 1 3 1 5 1
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 5
2. Kısa Sınav 5
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 2 2
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 69
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,76
Dersin AKTS Kredisi 3