Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Fıkhın Genel İlkeleri | ILA 359 | 5 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | Yok. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. AHMET NUMAN ÜNVER |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Muhammet Ali Acar, Arş. Gör. Muhammet Salih Aslan |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Fıkhın genel ilkelerini tanıma ve uygulama örneklerini görme. |
Dersin İçeriği | Mecelle-i Ahkam-i Adliyede yer alan 99 genel ilke tanıtılacak, ilkelerin tatbikatına dair örnekler sunulacak ve her bir ilkeye dair istisnalar ortaya konulacaktır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Fıkıh genel ilkelerini tanır. | Gezi / Gözlem, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Kısa Cevaplı Testler, |
2 | Genel ilkeler doğrultusunda günümüzde ortaya çıkan meselelere dair çözümler üretir. | Gezi / Gözlem, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Sözlü Sınavlar, |
3 | Fıkıh nosyonunu geliştirir. | Gezi / Gözlem, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Sözlü Sınavlar, |
4 | Farklı hukuk sistemlerine ait genel ilkelerle mukayeseler yapar. | Gezi / Gözlem, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Çoktan Seçmeli Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
5 | Genel ilkelerin istisnalarını tanır. | Gezi / Gözlem, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Çoktan Seçmeli Testler, Sözlü Sınavlar, |
6 | Gene ilkelerin elde edildiği kaynakları gösterir. | Gezi / Gözlem, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Genel ilkelerin fıkıhtaki yeri ve önemi | |
2 | Genel İlke Kavramının Gelişim Süreci | |
3 | Genel İlke Kavramı İle İlişkili Kavramlar | |
4 | Genel İlke İle Külli Kaide ve Fıkıh Nazariyesi İlişkisi | |
5 | Genel İlkelerin Tasnifi | |
6 | Kaynağı Bakımından Genel İlkeler | |
7 | Genel İlkelerin Mahiyeti ve Hukukî Değeri I | |
8 | Genel İlkelerin Mahiyeti ve Hukukî Değeri II | |
9 | Hükümlerin Tefsiri ve Tatbiki Bakımından Genel İlkeler | |
10 | Genel İlkeleri Konu Alan Temel Kaynaklar | |
11 | İbadetlerle İlgili Genel İlkeler | |
12 | Borçlar Hukukunun Genel İlkeleri | |
13 | Sorumluluk Hukukunun Genel İlkeleri | |
14 | Ceza Hukukunun Genel İlkeleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Mustafa Yıldırım, Mecellenin Küllî Kaideleri |
Ders Kaynakları | Mustafa Baktır, İslâm Hukukunda Külli Kaideler |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. | X | |||||
2 | Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). | X | |||||
3 | Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. | X | |||||
4 | Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | X | |||||
5 | İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. | X | |||||
6 | Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. | X | |||||
7 | Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. | ||||||
8 | İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. | X | |||||
9 | Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. | X | |||||
10 | Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
11 | İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. | X | |||||
12 | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||
13 | İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. | X | |||||
14 | İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Fıkıh genel ilkelerini tanır. | 4 | 1 | 4 | 5 | 4 | 3 | 0 | 1 | 3 | 2 | 2 | 0 | 3 | 0 |
2 | Genel ilkeler doğrultusunda günümüzde ortaya çıkan meselelere dair çözümler üretir. | 4 | 1 | 4 | 5 | 4 | 3 | 0 | 1 | 3 | 2 | 2 | 0 | 3 | 0 |
3 | Fıkıh nosyonunu geliştirir. | 4 | 1 | 4 | 5 | 4 | 3 | 0 | 1 | 3 | 2 | 2 | 0 | 3 | 0 |
4 | Farklı hukuk sistemlerine ait genel ilkelerle mukayeseler yapar. | 4 | 1 | 4 | 5 | 4 | 3 | 0 | 1 | 3 | 2 | 2 | 0 | 3 | 0 |
5 | Genel ilkelerin istisnalarını tanır. | 4 | 1 | 4 | 5 | 4 | 3 | 0 | 1 | 3 | 2 | 2 | 0 | 3 | 0 |
6 | Gene ilkelerin elde edildiği kaynakları gösterir. | 4 | 1 | 4 | 5 | 4 | 3 | 0 | 1 | 3 | 2 | 2 | 0 | 3 | 0 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Kısa Sınav | 1 | 2 | 2 |
Ödev | 1 | 2 | 2 |
Sözlü Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 4 | 4 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Toplam İş Yükü | 77 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,08 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |