Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Anadolu’Da Tasavvuf Önderleri ILA 367 5 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri

-

Önerilen Seçmeli Dersler

-

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Arş.Gör. HALİL İBRAHİM GÜRGENÇ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Dr.Öğr.Üyesi BÜŞRA ÇAKMAKTAŞDr.Öğr.Üyesi AYŞEGÜL METE

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Dersin temel amacını Anadoluda yaşamış ve iz bırakmış olan mutasavvıfların tanıtılması oluşturmaktadır.

Dersin İçeriği

Anadolu coğrafyasında yaşamış önemli sufilerin hayat hikayeleri, eserleri ve tasavvufi düşünceleri işlenecektir.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Anadolu’da Tasavvuf yollarının ortaya çıkışı bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Anadolu’da Tasavvuf Yolları hakkında yetkin bilgiye sahiptir. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Anadolu’da yetişen sufiler tanır. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
4 Anadolu’daki Tasavvuf düşünceleri ile ilgili konu ve kavramları bir araya getirip farklı yaklaşımları da derleyerek genellemelere ulaşır. Farklı bakış açılarına göre bunları düzenler. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
5 Anadolu’da tasavvuf kültürü ilgili unsurların sosyo-kültürel ve dini hayata etkilerini değerlendirir. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
6 Anadolu’da yaşamış olan tasavvuf yollarının topluma etkisini analiz eder. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş
2 Anadoluda ortaya çıkan tarikatlar
3 Anadoluda ortaya çıkan tarikatların temsilcilerine genel bakış
4 Mevlana
5 Yunus Emre
6 Hacı Bektaş Veli
7 Hacı Bayram Veli
8 Eşrefzade Rumi
9 Niyazi Mısri
10 Aziz Mahmud Hüdayi
11 İsmail Hakkı Bursevi
12 Şeyh Galib
13 Muhammed Nurul-Arabi
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu

Kadir Özköse, Anadoluda Tasavvuf Önderleri, Ensar Yayıncılık, İstanbul 2008.

Ders Kaynakları

[1] Eraydın, Selçuk, Tasavvuf ve Tarikatlar, Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yayınları, İstanbul 2000.
[2] H. Kamil Yılmaz, Anahatlarıyla Tasavvuf ve Tarikatlar, İstanbul 2001.
[3] Ramazan Muslu, Anadoluda Tasavvuf Yolları, Ensar Yayıncılık 2007.
[4] Diyanet İslam Ansiklopedisi, ilgili maddeler.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. X
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde).
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular.
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır.
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir.
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. X
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır.
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. X
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar.
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir.
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. X
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Anadolu’da Tasavvuf yollarının ortaya çıkışı bilir. 4 0 4 3 1 1 0 0 0 0 2 1 3 0
2 Anadolu’da Tasavvuf Yolları hakkında yetkin bilgiye sahiptir.
3 Anadolu’da yetişen sufiler tanır.
4 Anadolu’daki Tasavvuf düşünceleri ile ilgili konu ve kavramları bir araya getirip farklı yaklaşımları da derleyerek genellemelere ulaşır. Farklı bakış açılarına göre bunları düzenler.
5 Anadolu’da tasavvuf kültürü ilgili unsurların sosyo-kültürel ve dini hayata etkilerini değerlendirir.
6 Anadolu’da yaşamış olan tasavvuf yollarının topluma etkisini analiz eder.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 1 1
Kısa Sınav 2 1 2
Ödev 1 5 5
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 77
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,08
Dersin AKTS Kredisi 3