Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Protein Kimyası ve Teknolojileri | BMM 521 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. GÜLNUR ARABACI |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Biyokimya Anabilimdalı Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Öğrencilere protein mühendisliği ve bunun biyoteknolojide kullanımı, proteinlerin sentezi ve biyomoleküler mekanizmalarda rolü hakkında bilgi vermek. |
Dersin İçeriği | Makromoleküllerin sayısal analiz ve teknik teorileri; ayrıştırma yöntemlerinin altında yatan termodinamik ve kinetik prensipler, protein yapısı ve işlevine giriş, proteinlerin katlanması ve şaperonlar, protein stabilitesi ve döngüsü, proteazom ve protein parçalanması, ubikitinasyon ve sumoilasyon, enzim kinetiği ve çalışması, protein-protein etkileşimleri, DNA çoğalması, DNA bileşkeleri |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Makromolekül kavramını ve analiz yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | Öğrenciler protein biyosentezinin safhalarını açıklayacaktır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Protein yapı ve fonksiyonlarına ekti eden parametreleri öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | Protein yapı ve fonksiyonunu çalışmak için kullanılan teknikleri kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
5 | Moleküler tıpta, protein mühendisliği araçlarının kullanımını öğrenir ve tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
6 | Protein alanında yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Makromoleküller ve analiz yöntemleri | Sayfa [1] 1-29; [2] 1-38 |
2 | Makromoleküllerin ayrıştırma yöntemleri | Sayfa [1] 29-47; [2] 38-48 |
3 | Protein kimyası ve fonksiyonu | Sayfa [1] 47-58; [2] 48-59 |
4 | Protein sentezi ve kinetiği | Sayfa [1] 58-69; [2] 59-70 |
5 | Protein işlenişi ve döngüsü | Sayfa [1] 69-72; [2] 70-90 |
6 | Proteinlerin katlanması ve şaperonlar | Sayfa [1] 72-88; [2] 90-99 |
7 | Organizmalarda protein ifadesi | Sayfa [1] 88-100; [2] 99-106 |
8 | Protein stabilitesi ve döngüsü | Sayfa [1] 100-122; [2] 106-124 |
9 | Enzim kinetiği ve çalışması | Sayfa [1] 122-131; [2] 124-135 |
10 | Protein izolasyonu ve saflaştırılması | Sayfa [1] 131-143; [2] 135-146 |
11 | Protein tanımlaması | Sayfa [1] 143-160; [2] 146-155 |
12 | Protein yapısının belirlenmesi için kullanılan teknikler | Sayfa [1]160-172; [2] 155-169 |
13 | Protein-Protein etkileşimleri | Sayfa [1] 172-190; [2] 169-177 |
14 | Moleküler tıpta protein mühendisliği | Sayfa [1] 190-201; [2] 177-193 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Derlenmiş ders notları ve sunumlar |
Ders Kaynakları | [1] David Whitford, Proteins: Structure and Function [2] Fundamentals of Protein Structure and Function Engelbert Buxbaum Springer 200 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | X | |||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | X | |||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | X | |||||
6 | Biyomedikal Mühendisliği alanında kazandığı bilgileri alanı ile ilişkili farklı disiplin alanlarındaki bilgilerle birlikte değerlendirip özgün yorumlar ve çıkarımlar yaparak elde ettiği yeni bilgileri toplum yararına faydalı ürünlere dönüştürür. | X | |||||
7 | Biyomedikal Mühendisliği alanında yenilikçi proje gerçekleştirebilme, alandaki proje personelini yetkinliklerine göre projeye dahil etme, iş paketlerini planlama ve yönetme becerilerini gösterir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Makromolekül kavramını ve analiz yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur. | 3 | 5 | |||||
2 | Öğrenciler protein biyosentezinin safhalarını açıklayacaktır | 5 | ||||||
3 | Protein yapı ve fonksiyonlarına ekti eden parametreleri öğrenir. | 5 | 5 | |||||
4 | Protein yapı ve fonksiyonunu çalışmak için kullanılan teknikleri kavrar. | 5 | 5 | |||||
5 | Moleküler tıpta, protein mühendisliği araçlarının kullanımını öğrenir ve tartışır. | 5 | 5 | |||||
6 | Protein alanında yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 1 | 8 | 8 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 8 | 8 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |