Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Protein Kimyası ve Teknolojileri BMM 521 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. GÜLNUR ARABACI
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Biyokimya  Anabilimdalı Araştırma Görevlileri

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Öğrencilere protein mühendisliği ve bunun biyoteknolojide kullanımı, proteinlerin sentezi ve biyomoleküler mekanizmalarda rolü hakkında bilgi vermek.

Dersin İçeriği

Makromoleküllerin sayısal analiz ve teknik teorileri; ayrıştırma yöntemlerinin altında yatan termodinamik ve kinetik prensipler, protein yapısı ve işlevine giriş, proteinlerin katlanması ve şaperonlar, protein stabilitesi ve döngüsü, proteazom ve protein parçalanması, ubikitinasyon ve sumoilasyon, enzim kinetiği ve çalışması, protein-protein etkileşimleri, DNA çoğalması, DNA bileşkeleri 

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Makromolekül kavramını ve analiz yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2 Öğrenciler protein biyosentezinin safhalarını açıklayacaktır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
3 Protein yapı ve fonksiyonlarına ekti eden parametreleri öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
4 Protein yapı ve fonksiyonunu çalışmak için kullanılan teknikleri kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
5 Moleküler tıpta, protein mühendisliği araçlarının kullanımını öğrenir ve tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
6 Protein alanında yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Makromoleküller ve analiz yöntemleri Sayfa [1] 1-29; [2] 1-38
2 Makromoleküllerin ayrıştırma yöntemleri Sayfa [1] 29-47; [2] 38-48
3 Protein kimyası ve fonksiyonu Sayfa [1] 47-58; [2] 48-59
4 Protein sentezi ve kinetiği Sayfa [1] 58-69; [2] 59-70
5 Protein işlenişi ve döngüsü Sayfa [1] 69-72; [2] 70-90
6 Proteinlerin katlanması ve şaperonlar Sayfa [1] 72-88; [2] 90-99
7 Organizmalarda protein ifadesi Sayfa [1] 88-100; [2] 99-106
8 Protein stabilitesi ve döngüsü Sayfa [1] 100-122; [2] 106-124
9 Enzim kinetiği ve çalışması Sayfa [1] 122-131; [2] 124-135
10 Protein izolasyonu ve saflaştırılması Sayfa [1] 131-143; [2] 135-146
11 Protein tanımlaması Sayfa [1] 143-160; [2] 146-155
12 Protein yapısının belirlenmesi için kullanılan teknikler Sayfa [1]160-172; [2] 155-169
13 Protein-Protein etkileşimleri Sayfa [1] 172-190; [2] 169-177
14 Moleküler tıpta protein mühendisliği Sayfa [1] 190-201; [2] 177-193
Kaynaklar
Ders Notu

Derlenmiş ders notları ve sunumlar 

Ders Kaynakları

[1] David Whitford, Proteins: Structure and Function

[2] Fundamentals of Protein Structure and Function Engelbert Buxbaum Springer 200 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. X
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. X
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. X
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. X
6 Biyomedikal Mühendisliği alanında kazandığı bilgileri alanı ile ilişkili farklı disiplin alanlarındaki bilgilerle birlikte değerlendirip özgün yorumlar ve çıkarımlar yaparak elde ettiği yeni bilgileri toplum yararına faydalı ürünlere dönüştürür. X
7 Biyomedikal Mühendisliği alanında yenilikçi proje gerçekleştirebilme, alandaki proje personelini yetkinliklerine göre projeye dahil etme, iş paketlerini planlama ve yönetme becerilerini gösterir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
1 Makromolekül kavramını ve analiz yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur. 3 5
2 Öğrenciler protein biyosentezinin safhalarını açıklayacaktır 5
3 Protein yapı ve fonksiyonlarına ekti eden parametreleri öğrenir. 5 5
4 Protein yapı ve fonksiyonunu çalışmak için kullanılan teknikleri kavrar. 5 5
5 Moleküler tıpta, protein mühendisliği araçlarının kullanımını öğrenir ve tartışır. 5 5
6 Protein alanında yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Seminer) 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 1 8 8
Ödev 1 15 15
Performans Görevi (Seminer) 1 8 8
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
Dersin AKTS Kredisi 6