Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Erken Müdahale Programları OEO 005 0 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri

Erken Çocuklukta Özel Eğitim

Özel Eğitim

Önerilen Seçmeli Dersler

Dil ve İletişim Becerilerinin Desteklenmesi

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi AHMET FİDAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Feyza KESKİN

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı, öğrencilere erken eğitim, erken eğitim hizmetleri ve erken eğitim programları uygulama çeşitleri ile ülkemizde ve dünya ölçeğinde uygulanan erken eğitim programları hakkında bilgi ve beceri kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Erken eğitim ve erken eğitim programlarının yapısının tanımlanması, erken eğitim programlarının tanıtılması ve programlarda yer alan becerilerin öğretimi ile ilgili bilgi sunulması.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Erken müdahale programlarının amaçlarını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Küçük Adımlar ve Portage Programları hakkında bilgi verir. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Head Start Programı hakkında bilgi verir. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
4 Montessori Programı hakkında bilgi verir. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
5 Bank Street Programı hakkında bilgi verir. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
6 High Scope Programı hakkında bilgi verir. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
7 Reggio Emilia Programı hakkında bilgi verir. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Erken Çocukluk ve Erken Çocukluk Özel Eğitimi Ders notları-ilgili slaytlar
2 Erken Çocukluk Eğitiminde Temel Kuram ve Yaklaşımlar Ders notları-ilgili slaytlar
3 Erken Özel Eğitim Sunma Çeşitleri Ders notları-ilgili slaytlar
4 Head Start Programı Ders notları-ilgili slaytlar
5 Bank Street Programı Ders notları-ilgili slaytlar
6 Kamii Devries İnşaacı/Yapılandırmacı Eğitim Modeli Ders notları-ilgili slaytlar
7 Arasınav
8 Montessori Yaklaşımı Ders notları-ilgili slaytlar
9 Reggio Emilia Yaklaşımı Ders notları-ilgili slaytlar
10 High Scope Yaklaşımı Ders notları-ilgili slaytlar
11 Proje Yaklaşımı Ders notları-ilgili slaytlar
12 Portage Programı Ders notları-ilgili slaytlar
13 Küçük Adımlar Programı Ders notları-ilgili slaytlar
14 Dönem sonu sınavı
Kaynaklar
Ders Notu

Birkan, B. (2002) Küçük Adımlar Kursu´nun Gelişim Geriliği Olan Çocuğa Sahip Annelerin Küçük Adımlar´ı uygulama becerileri kazanmalarına etkisi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. 

Diken, İ. H. (2010). Erken Çocukluk Eğitimi. Ankara: Pegem Akademi

Johnson, J. ve Straka, E. (2002). Assessment, Evaluation, and Programming System for Infants and Children, Baltimore, Maryland: Brookes Publishing.

Ders Kaynakları

Pieterse, M. ve Robin, T. (1996) Küçük Adımlar Gelişimsel Geriliği Olan Çocuklara Yönelik Erken Eğitim Programı. İngilizceden çeviren: Gönül Kırcaali-İftar (Ed.), İstanbul: Zhinsel Engellilere Destek Derneği. 

Boyd, R.d. ve Bluma, S. M. (1977) Portage Parent Program, Copyright Cooperative Education Service Agency 12.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. X
2 Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. X
3 Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
4 Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. X
5 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. X
6 Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. X
7 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. X
8 Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. X
9 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. X
10 Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. X
11 Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. X
12 Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. X
13 Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. X
14 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
15 Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Erken müdahale programlarının amaçlarını açıklar.
2 Küçük Adımlar ve Portage Programları hakkında bilgi verir.
3 Head Start Programı hakkında bilgi verir.
4 Montessori Programı hakkında bilgi verir.
5 Bank Street Programı hakkında bilgi verir.
6 High Scope Programı hakkında bilgi verir.
7 Reggio Emilia Programı hakkında bilgi verir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 30
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)