Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Özel Eğitimde Öğretmenlik Uygulaması II | OEO 410 | 8 | 2 + 8 | 6 | 15 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. DAMLA ALTIN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları |
Arş. Gör. Damla Altın |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilerin özel eğitimle ilgili yasaları öğrenmelerini sağlamak, anekdot kaydı tutmalarını, kaba değerlendirme formu geliştirmelerini, hedef davranış belirleyerek uygun davranış değiştirme tekniğini kullanmalarını, bir beceri ve bir kavramın öğretimini planlayarak uygulamalarını ve yapacakları planları geliştirecekleri uygun araç-gereçler yardımıyla uygulamalarını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Kavram, beceri, oyun ve akademik alanlarda belirlenen becerilerde öğretim yapma, yaptığı öğretime ilişkin kayıt tutma, kalıcılık ve genelleme çalışmalan yapma ve kayıtların grafiksel gösterimi, davranış değiştirme programı hazırlama ve uygulama, anekdot kaydı tutma, anekdot kaydım ABC kaydma çevirme, tuttuğu kayıtlardan, bir öğrencinin değiştirilecek bir davranışını belirleme, değiştirme tekniğine karar verme, seçtiği davranış değiştirme tekniğini uygulama, uygulamaya ilişkin günlük kayıt tutma, uygulama sonucunda davranış değiştirme uygulaması sonuç raporu yazma. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Artırılmak veya azaltılmak istenen davranışlar için davranış değiştirme programı hazırlar ve uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, | |
2 | Kavram öğretim planı hazırlar ve uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, | Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Eşleştirme Testler, Çoktan Seçmeli Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Sosyal beceri öğretim planı hazırlar ve uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
4 | Ders amacına uygun araç geliştirir. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
5 | Bireysel öğretim planı hazırlar ve uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
6 | Günlük plan hazırlar ve uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
7 | Derslikte öğretim için gerekli fiziksel düzenlemeleri yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sınıfın haftalık ders programını, öğrenci listesini, yıllık ve ünite planlarını alarak inceler ve uygulama dosyasına koyar. | Kaynakların ilgili bölümleri |
2 | İki farklı dersin planını “Ben olsaydım nasıl yapardım?” şeklinde düşünür ve planladığı şeklini yazarak uygulama dosyasına koyar. | Kaynakların ilgili bölümleri |
3 | Öğrencilerin gereksinimleri doğrultusunda "en az bir öğrenci” için “tüm gelişim alanlarına” ilişkin performans değerlendirmesi formlarını doldurur. | Kaynakların ilgili bölümleri |
4 | Öğrencilerin gereksinimleri doğrultusunda BEP hazırlar. | Kaynakların ilgili bölümleri |
5 | Öğrencilerin gereksinimleri doğrultusunda BÖP hazırlar. | Kaynakların ilgili bölümleri |
6 | Belirlediği bir kavramın öğretimi için öğrencinin öğretim öncesi performans düzeyini belirlemek için başlama düzeyi verilerini toplar ve grafiğe işler. | Kaynakların ilgili bölümleri |
7 | Belirlediği bir kavram öğretimi için öğretim programı hazırlar. | Kaynakların ilgili bölümleri |
8 | Belirlediği bir kavram öğretimi için öğretim programı hazırlar. | Kaynakların ilgili bölümleri |
9 | Hazırladığı kavram öğretimi programını uygular. | Kaynakların ilgili bölümleri |
10 | ARA DEĞERLENDİRME | Kaynakların ilgili bölümleri |
11 | Hazırladığı kavram öğretimi programını uygular. | Kaynakların ilgili bölümleri |
12 | Kavram öğretim programının sonuçlarını kaydeder ve grafiğe işler. | Kaynakların ilgili bölümleri |
13 | Kavram öğretim programının sonuçlarını kaydeder ve grafiğe işler. | Kaynakların ilgili bölümleri |
14 | Genel Değerlendirme | Kaynakların ilgili bölümleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | İlgili ders notu. |
Ders Kaynakları | Batu, S., ve İftar, G. K., (2002), Kaynaştırma: Ankara: Kök Yayıncılık. Bilgic, E. (2016) Özel Eğitimde Okuma - Yazma Öğretimi. (Ed. Hasan Avcıoğlu), Ankara: Eğiten Kitap. Özyürek. M. (2005) Sınıfta davranış değiştirme (Uygulamalı Davranış Analizi). Ankara: Kök yayıncılık |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. | ||||||
2 | Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. | ||||||
3 | Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | ||||||
4 | Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. | ||||||
5 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. | ||||||
6 | Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. | ||||||
7 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. | ||||||
9 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. | ||||||
10 | Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. | ||||||
11 | Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. | ||||||
12 | Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. | ||||||
13 | Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. | ||||||
14 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | ||||||
15 | Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Artırılmak veya azaltılmak istenen davranışlar için davranış değiştirme programı hazırlar ve uygular. | |||||||||||||||
2 | Kavram öğretim planı hazırlar ve uygular. | |||||||||||||||
3 | Sosyal beceri öğretim planı hazırlar ve uygular. | |||||||||||||||
4 | Ders amacına uygun araç geliştirir. | |||||||||||||||
5 | Bireysel öğretim planı hazırlar ve uygular. | |||||||||||||||
6 | Günlük plan hazırlar ve uygular. | |||||||||||||||
7 | Derslikte öğretim için gerekli fiziksel düzenlemeleri yapar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Performans Görevi (Uygulama) | 2 | 10 | 20 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 10 | 160 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 10 | 160 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 385 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 15,4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 15 |