Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk İşaret Dili OEO 207 3 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri

None

Önerilen Seçmeli Dersler

None

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM GÜMÜŞKAYA
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Damla ALTIN

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

 

Bu dersin amacı, Türkçe İşaret Dili'nin alfabesi, temel kelime ve dilbilgisi yapılarını öğreterek dersi alan öğrencilerin işitme engellilerle bu dil aracılığıyla iletişim kurmasını sağlamaktır.

Dersin İçeriği

İşitme engelli bireylerin kullandığı işaret dilini öğrenmek, öğretmek ve sosyal yaşam içerisinde gerektiğinde bu dili kullanma becerisi kazandırmak.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türk İşaret Dilinin tanımını yaparak özelliklerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Rol Oynama,
2 El ve parmak şekilleri, ellerin vücuda göre konumu, mimiklerin fonksiyonu, tek ve çift el kullanım, işaretlerin Türkçeyle ilişkisi, İşareti anlamlandırma özgün anlatım biçimi, El-beden uyumu Yüz ifadesi-mesaj uyumu, işaret diliyle sözlü dili beraber kullanma, dudak hareketlerini abartmama konularında gerekli becerileri gösterir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
3 Selamlaşma hal hatır sorma, karşı tarafı anlama, duygu ve düşünceleri aktarma konusunda gerekli performansı gösterir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
4 TİD kullanarak işitme engelli bireyle iletişim kurabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İşitme engeli nedir? İşitme engellilik nedir? İşitme engellilerin özellikleri
2 İşitme engellilerin gelişim özellikleri ve dil gelişim aşamaları
3 İşitme engelliler için alternatif iletişim yöntemleri
4 Türk İşaret Dili hakkında genel bilgi
5 Temel cümle yapıları
6 Temel cümle yapıları
7 Temel cümle yapıları
8 Temel cümle yapıları
9 ARA SINAV
10 Olumsuz cümleler
11 Evet-hayır soruları
12 Çeviri Çalışmaları
13 Çeviri Çalışmaları
14 Çeviri Çalışmaları
Kaynaklar
Ders Notu

İlgili ders notları.

Ders Kaynakları

Türk işaret Dili sözlüğü,MEB

Murat Atila,Konuşan Eller,Temel İşaret dili

Türk İşaret Dili,Birinci Seviye Eğitim Programı,Denizli İşitme Engelliler Derneği

Türk İşaret Dili Sözlüğü,MEB

Murat Atila,Konuşan Eller,Temel İşaret Dili

Türk İşaret Dili,Birinci Seviye Eğitim Programı,Denizli İşitme Engelliler Derneği

Türk İşaret Dili Sözlüğü,MEB

Murat Atila,Konuşan Eller,Temel İşaret Dili

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. X
2 Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır.
3 Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
4 Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar.
5 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. X
6 Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. X
7 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar.
8 Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. X
9 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir.
10 Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır.
11 Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır.
12 Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. X
13 Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır.
14 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır.
15 Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Türk İşaret Dilinin tanımını yaparak özelliklerini açıklar.
2 El ve parmak şekilleri, ellerin vücuda göre konumu, mimiklerin fonksiyonu, tek ve çift el kullanım, işaretlerin Türkçeyle ilişkisi, İşareti anlamlandırma özgün anlatım biçimi, El-beden uyumu Yüz ifadesi-mesaj uyumu, işaret diliyle sözlü dili beraber kullanma, dudak hareketlerini abartmama konularında gerekli becerileri gösterir.
3 Selamlaşma hal hatır sorma, karşı tarafı anlama, duygu ve düşünceleri aktarma konusunda gerekli performansı gösterir.
4 TİD kullanarak işitme engelli bireyle iletişim kurabilir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Performans Görevi (Uygulama) 15
2. Performans Görevi (Uygulama) 15
1. Sözlü Sınav 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 5 5
Performans Görevi (Uygulama) 1 5 5
Final 1 8 8
Toplam İş Yükü 102
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,08
Dersin AKTS Kredisi 4