Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İşitme ve Görme Yetersizliği OEO 104 2 2 + 2 2 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Arş.Gör.Dr. DAMLA ALTIN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Dalma Altın

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu derste öğrencilerin işitmenin doğası, işitme yetersizliği olan bireyler ile görmenin doğası ve görme yetersizliği olan bireylere ilişkin bilgi (eğitsel, psikolojik, tıbbi; yaygınlık ve görülme sıklığı, nedenleri) kazandırmak amaçlanmaktadır. Ayrıca öğrencilerin bu konuda ailelere sunulan hizmetler, destekler ve yasal haklar hakkında bilgi kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

İşitme yetersizliği olan bireyler; işitmenin doğası; görme yetersizliği olan bireyler; görmenin doğası; sınıflandırma: eğitsel, psikolojik, tıbbi; yaygınlık ve görülme sıklığı; nedenleri; tarama/tamlama; akademik ve akademik olmayan özellikler; eğitim-öğretim ortamları; ailelerin özellikleri; işitme yetersizliği olan bireye bireye ve ailelerine yönelik tutumlar; görme yetersizliği olan bireye ve ailelerine yönelik tutumlar;ailelere sunulan hizmetler, destekler ve yasal haklar.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Görme ve duymanın nasıl gerçekleştiğini açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
2 İşitme ve görme yetersizliğinin nedenlerini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 İşitme ve görme yetersizliği olan bireyleri eğitsel, psikolojik ve tıbbi açıdan sınıflandırır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 İşitme ve görme yetersizliği olan bireylerin eğitim-öğretim ortamlarını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
5 İşitme ve görme yetersizliği olan bireylere ilişkin yardımcı teknolojileri anlatır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
6 İşitme ve görme yetersizliği olan bireylerin ailelerine sunulan hizmetleri tartışır. Rol Oynama, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
7 İşitme ve görme yetersizliği olan bireylerin sahip olduğu yasal hakları açıklar. Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Temel Kavramlar, işitme yetersizliği olan bireyler, görme yetersizliği olan bireyler
2 Kulağın yapısı ve işitmenin doğası
3 İşitmenin sınıflandırması, eğitsel, psikolojik, tıbbi yaygınlık ve görülme sıklığı
4 İşitme yetersizliğinin nedenleri, doğum öncesi, doğum anı , doğum sonrası
5 Tarama ve tanılama tıbbi, gelişimsel ve eğitsel
6 İşitme yetersizliği olan çocukların akademik ve akademik olamayan özellikleri
7 Gözün Yapısı ve görmenin doğası
8 Görmenin sınıflandırılması; eğitsel, tıbbi yaygınlık ve görülme sıklığı
9 Ara Sınav
10 Görme yetersizliğinin nedenleri, Tarama ve tanılama; tıbbi , yasal ve eğitsel
11 Görme yetersizliği olan çocukların akademik ve akademik olmayan özellikleri
12 işitme ve görme yetersizliği olan bireylerde ekip çalışması eğitim ortamları, bilimsel dayanıklı uygulamalar
13 Ailelerin özellikleri ve ailelere yönelik tutumlar
14 Ailelere sunulan hizmetler, destekler ve yasal haklar
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

TÜFEKÇİOĞLU, U. Işitme, konuşma Ve Görme Sorunlari Olan Çocuklarin Eğitimi. Anadolu Universitesi.

Şafak, P. (2012). Ağır ve Çoklu Yetersizliği Olan Çocukların Eğitimi. Ankara: Vize Yayıncılık.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. X
2 Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır.
3 Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
4 Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. X
5 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. X
6 Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır.
7 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. X
8 Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır.
9 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. X
10 Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. X
11 Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır.
12 Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. X
13 Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır.
14 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır.
15 Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Görme ve duymanın nasıl gerçekleştiğini açıklar
2 İşitme ve görme yetersizliğinin nedenlerini kavrar.
3 İşitme ve görme yetersizliği olan bireyleri eğitsel, psikolojik ve tıbbi açıdan sınıflandırır.
4 İşitme ve görme yetersizliği olan bireylerin eğitim-öğretim ortamlarını açıklar.
5 İşitme ve görme yetersizliği olan bireylere ilişkin yardımcı teknolojileri anlatır.
6 İşitme ve görme yetersizliği olan bireylerin ailelerine sunulan hizmetleri tartışır.
7 İşitme ve görme yetersizliği olan bireylerin sahip olduğu yasal hakları açıklar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 15
Toplam 15
1. Final 40
1. Yıl İçinin Başarıya 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 12 12
Kısa Sınav 2 8 16
Ödev 1 10 10
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 149
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,96
Dersin AKTS Kredisi 6