Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Zihin Yetersizliği ve Otizm Spektrum Bozukluğu | OEO 103 | 1 | 2 + 0 | 2 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. CANAN SOLA ÖZGÜÇ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Damla ALTIN |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğretmen adaylarına zihin yetersizliği ve otizm spektrum bozukluğu olan bireylerin eğitimi sürecinde gerekli temel bilgilerin kazandırılması ve sonraki eğitim ve meslek yaşantısında gerekli temel yeterlikleri kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Temel kavramlar; zihin yetersizliği olan bireyler; otizm spektrum bozukluğu (OSB) olan bireyler; sınıflandırma, yaygınlık, nedenler, akademik ve akademik olmayan özellikler; eğitim-öğretim ortamları; bilimsel dayanaklı uygulamalar; ailelerin özellikleri ve sunulan hizmetler, destekler ve yasal haklar. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Zihin yetersizliği ve OSB ilgili temel kavramları açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Zihin yetersizliği ve OSB olan bireylerin eğitim düzenlemelerini karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Zihin yetersizliği ve OSB olan bireylerin eğitim uygulamalarını analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, | |
4 | Zihin yetersizliği ve OSB olan bireylerin aile özelliklerini değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Rol Oynama, | |
5 | Zihin yetersizliği ve OSB olan bireylere yönelik destekler ve yasal dayanaklarını tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Zihinsel Yetersizliğin Anlaşılması ve Değerlendirilmesi | Kaynakların ilgili bölümleri |
2 | Zihinsel Yetersizliğin Değerlendirilmesi ve Sınıflanması | Kaynakların ilgili bölümleri |
3 | Destek Sistemleri | Kaynakların ilgili bölümleri |
4 | Zihinsel yetersizliği olan bireylere yönelik eğitim hizmetleri | Kaynakların ilgili bölümleri |
5 | Zihinsel yetersizliği olan bireylerin ailelerine yönelik hizmetler | Kaynakların ilgili bölümleri |
6 | Engelli politikaları içerisinde zihinsel yetersizliği olan bireylerin yeri | Kaynakların ilgili bölümleri |
7 | Ara sınav | Kaynakların ilgili bölümleri |
8 | Otizm Spektrum Bozukluğunun Anlaşılması ve Değerlendirilmesi | Kaynakların ilgili bölümleri |
9 | Otizm Spektrum Bozukluğunun Değerlendirilmesi ve Sınıflanması | Kaynakların ilgili bölümleri |
10 | Otizm Spektrum Bozukluğu olan bireylerin destek gereksinimleri | Kaynakların ilgili bölümleri |
11 | Otizm Spektrum Bozukluğu olan bireylere yönelik eğitim hizmetleri | Kaynakların ilgili bölümleri |
12 | Otizm Spektrum Bozukluğu olan bireylerin ailelerine yönelik eğitim hizmetleri | Kaynakların ilgili bölümleri |
13 | Engelli politikaları Otizm Spektrum Bozukluğu olan bireylerin yeri | Kaynakların ilgili bölümleri |
14 | Dönem sonu sınavı | Kaynakların ilgili bölümleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Öğretim elemanı tarafından sunulan notlar |
Ders Kaynakları | Zihin Engelliler ve Eğitimleri. KÖK YAYINCILIK.Editör. Prof. Dr. Bülbin SUCUOĞLU. Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Çocuklar ve Eğitimleri. VİZE YAYINCILIK. Editör Prof. Dr. Elif TEKİN-İFTAR |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. | X | |||||
2 | Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. | X | |||||
3 | Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
4 | Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. | X | |||||
5 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. | X | |||||
7 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. | X | |||||
9 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. | X | |||||
10 | Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. | X | |||||
11 | Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. | X | |||||
12 | Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. | X | |||||
13 | Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. | X | |||||
14 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
15 | Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Zihin yetersizliği ve OSB ilgili temel kavramları açıklar. | |||||||||||||||
2 | Zihin yetersizliği ve OSB olan bireylerin eğitim düzenlemelerini karşılaştırır. | |||||||||||||||
3 | Zihin yetersizliği ve OSB olan bireylerin eğitim uygulamalarını analiz eder. | |||||||||||||||
4 | Zihin yetersizliği ve OSB olan bireylerin aile özelliklerini değerlendirir. | |||||||||||||||
5 | Zihin yetersizliği ve OSB olan bireylere yönelik destekler ve yasal dayanaklarını tartışır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Ödev | 40 |
1. Kısa Sınav | 5 |
2. Kısa Sınav | 15 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 8 | 8 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 139 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,56 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |