Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Etkili İletişim ve İnsan Davranışları | HEM 108 | 2 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | - |
Önerilen Seçmeli Dersler | Sağlıklı İletişim |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. EMİNE CİNCİOĞLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Öğrencilere kişilerarası ilişkiler, iletişim, temel psikoloji ve insan davranışlarına yönelik alt yapı niteliğinde bilgi, beceri ve farkındalık kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Ders kendini tanıma, kişilerarası ilişkiler, iletişim ve psikoloji ile ilgili temel bilgileri kapsamaktadır.
|
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kendini tanımanın önemini açıklar. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Kısa Cevaplı Testler, |
2 | Duyguları ve etkileyen faktörleri açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Kişilerarası ilişkilerde ve iletişimde temel kavramları tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Eşleştirme Testler, |
4 | Etkili olan ve olmayan iletişim tekniklerini açıklar ve örneklendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
5 | Sağlık hizmeti sunumunda karşılaşılan iletişim durumlarını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
6 | Temel psikoloji kavramlarını tanımlar. | Anlatım, | Çoktan Seçmeli Testler, Boşluk Doldurma Testleri, |
7 | İnsan davranışlarının biyolojik ve psikodinamik yönünü açıklar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
8 | Savunma mekanizmaları ve baş etme yöntemlerini örneklendirir. | Beyin Fırtınası, Anlatım, | Boşluk Doldurma Testleri, |
9 | Temel gelişim kuramlarının insan davranışlarını anlamada önemini tartışır. | Beyin Fırtınası, Tartışma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin Tanıtımı ve Tanışma, Kendini Tanıma | |
2 | Duyguları Tanıma ve İfade Etme | |
3 | Kişilerarası İlişkilerde ve İletişimde Temel Kavramlar | |
4 | İletişim Kuramları ve İletişim Teknikleri | |
5 | Özellikli Durumlarda İletişim-1 | |
6 | Özellikli Durumlarda İletişim-2 | |
7 | Ast-Üst ve Akran İlişkileri | |
8 | Vize Haftası | |
9 | Psikolojide Temel Kavramlar | |
10 | İnsan Davranışlarının Biyolojik Yönü | |
11 | İnsan Davranışlarının Psikodinamik Yönü | |
12 | Savunma Mekanizmaları ve Baş Etme Yöntemleri | |
13 | Davranışçı ve Bilişsel Gelişim Kuramı | |
14 | Psikososyal ve Ahlaki Gelişim Kuramı |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Eren Fidancı, B. (Ed.). (2022). Sağlıkta kişilerarası ilişkiler. Ankara Nobel Tıp Kitabevleri. Gorman, L. M., & Sultan, D. F. (2014). Psikososyal hemşirelik genel hasta bakımı için (3. Baskı). F. Öz & M. Demiralp (Çev. Ed.). Akademisyen Tıp Kitabevi. Gürhan, N., Okanlı, A. (Ed.). (2017). Yaşamın sırrı iletişim. Ankara Nobel Tıp Kitabevleri. Townsend, M. C. (2016). Ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliğinin temelleri: Kanıta dayalı uygulama ve bakım kavramları (6. Baskı). C. T. Özcan & N. Gürhan (Çev. Ed.). Akademisyen Tıp Kitabevi. Üstün, B. (2005). Hemşirelikte iletişim becerileri öğretimi. Okullar Yayınevi. Terakye, G. (1998). Hasta hemşire ilişkileri (5. Baskı). Zirve Ofset. Rita, L. Atkınson. (2008). Psikolojiye giriş (4. Baskı). Y. Alogan (Çev). Arkadaş Yayınevi. Geçtan, E. (2015). Psikodinamik psikiyatri ve normal dışı davranışlar. Metis Yayınları. Özcan, A. (2006). Hemşire-hasta ilişkisi ve iletişim (2. Baskı). Sistem Ofset. Kaya, A. (2016). Kişilerarası ilişkiler ve etkili iletişim (9. Baskı). Pegem Akademi. Öztürk, M. O., & Uluşahin, N. A. (2018). Ruh sağlığı ve bozuklukları (15. Baskı). Nobel Tıp Kitapevleri. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mesleki rol, işlev ve sorumluluklarını yerine getirecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahip olur | X | |||||
2 | Sağlıklı / hasta birey, aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılar | X | |||||
3 | Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır | X | |||||
4 | Yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel bilgileri ve teknolojik gelişmeleri takip eder | X | |||||
5 | Sağlıklı / hasta birey ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır | X | |||||
6 | Mesleki Yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar | X | |||||
7 | Profesyonel gelişiminin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir | X | |||||
8 | Hemşirelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kendini tanımanın önemini açıklar. | 5 | 2 | 2 | 0 | 1 | 0 | 4 | 0 | 0 |
2 | Duyguları ve etkileyen faktörleri açıklar. | 5 | 2 | 2 | 0 | 2 | 0 | 4 | 0 | 0 |
3 | Kişilerarası ilişkilerde ve iletişimde temel kavramları tanımlar. | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 1 | 4 | 0 | 0 |
4 | Etkili olan ve olmayan iletişim tekniklerini açıklar ve örneklendirir. | 5 | 3 | 4 | 2 | 3 | 1 | 4 | 2 | 0 |
5 | Sağlık hizmeti sunumunda karşılaşılan iletişim durumlarını açıklar. | 5 | 4 | 4 | 2 | 4 | 1 | 4 | 1 | 0 |
6 | Temel psikoloji kavramlarını tanımlar. | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 1 | 4 | 3 | 0 |
7 | İnsan davranışlarının biyolojik ve psikodinamik yönünü açıklar. | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 1 | 4 | 2 | 0 |
8 | Savunma mekanizmaları ve baş etme yöntemlerini örneklendirir. | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 1 | 4 | 2 | 0 |
9 | Temel gelişim kuramlarının insan davranışlarını anlamada önemini tartışır. | 5 | 4 | 5 | 3 | 4 | 1 | 4 | 3 | 0 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 35 |
1. Kısa Sınav | 15 |
Toplam | 50 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 18 | 18 |
Kısa Sınav | 1 | 5 | 5 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Toplam İş Yükü | 113 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,52 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |