Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Hemşirelikte Fiziksel Değerlendirme | HEM 100 | 2 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | 1. Sağlık Tanılaması ve Fiziksel Muayene, Editör Prof. Dr. Nuray Enç Editör, Nobel Yayıncılık, 20212. Hemşirelikte Tanılama ve Fizik Muayene, Editör Asuman Çobanoğlu, Nobel Akademik Yayıncılık, 2023
|
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi FUNDA AKDURAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Hemşirelikte fizik muayene ve tanılama uygulamasında temel amaç hasta/sağlıklı birey hakkında kapsamlı ve doğru veri toplayarak var olan durumu değerlendirmek ve bireyde oluşan sağlık sorununu saptamaktır. Bu derste, hemşirelikte kullanılan fizik muayene yöntem ve teknikleri, fizik muayenede kullanılan araç ve gereçler, hastanın muayeneye fiziksel ve psikolojik hazırlığı, sistemsel ve bölgesel fizik muayene ve tanılamanın nasıl yapılması gerektiği, muayene bulgularının nasıl yorumlanacağı ve muayene bulgularını destekleyecek bazı laboratuvar verilerini içermektedir. |
Dersin İçeriği | Hemşirelikte Fiziksel muayene ve hemşirelik bakımının önemi, amacı, yöntemleri, hasta hazırlığı, Hemşirelik bakımı için verilerin toplanması, Hemşirelikte Fiziksel muayene yöntemleri (İnspeksiyon, palpasyon, perküsyon, oskültasyon, olfaksiyon). Sistemlerin tanılanması ve hastanın hemşire tarafından fiziksel muayeneye hazırlanması Deri muayenesi, Baş, göz, kulak, burun, ağız, boyun muayenesi, Akciğerler ve toraks muayenesi, Kardiovasküler sistem değerlendirilmesi, Abdomen muayenesi, Nörolojik muayene, Kas iskelet sistemi muayenesi, |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Fiziksel muayene yöntemleri ile hemşirelik bakımı arasındaki ilişkiyi açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Fiziksel muayene yöntemleri ile ilgili kavramları tanımlar, uygular | Soru-Cevap, Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, |
3 | Tüm sistemleri (deri, akciğerler ve toraks, kalp vd.) fizik muayene yapabilir | Gösterip Yaptırma, | Çoktan Seçmeli Testler, Performans Değerlendirme, |
4 | Temel hemşirelik bakımına yön veren hemşirelik bakım süreci için veri toplama ilkelerine uygun veri toplar | Örnek Olay, Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, |
5 | Uygulamalarda eleştirel düşünme sürecini kullanabilir | Problem Çözme, Tartışma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
6 | Etkili iletişim yöntemlerini bilir. Uygulamalarda bireye ve diğer sağlık personeline karşı iyi bir iletişim becerisi sergileyebilir | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
7 | Hemşirelik sürecini ve Hemşirelik bakımının sürekliliğini sağlar | Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, | Çoktan Seçmeli Testler, |
8 | Hemşirelik Uygulamalarına yön veren mesleki etik değerleri uygular | Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, | Çoktan Seçmeli Testler, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | HEMŞİRELİKTE FİZİKSEL DEĞERLENDİRMENİN AMACI, ÖNEMİ, KULLANILAN YÖNTEMLER, HASTA HAZIRLIĞI | |
2 | BAŞ- GÖZ- KULAK- AĞIZ-BURUN- BOĞAZ MUAYENESİ VE HASTANIN DEĞERLENDİRİLMESİ | |
3 | BURUN- BOĞAZ , DERİ MUAYENESİ VE HASTANIN DEĞERLENDİRİLMESİ | |
4 | KARDİYOVASKÜLER SİSTEMİN TANILAMASI VE FİZİKSEL MUAYENESİ | |
5 | KARDİYOVASKÜLER SİSTEMİN TANILAMASI VE FİZİKSEL MUAYENESİ | |
6 | SOLUNUM SİSTEMİNİN TANILAMASI VE FİZİKSEL MUAYENESİ | |
7 | SOLUNUM SİSTEMİNİN TANILAMASI VE FİZİKSEL MUAYENESİ | |
8 | GASTROİNTESTİNAL SİSTEMİN TANILAMASI VE FİZİKSEL MUAYENESİ | |
9 | ÜRİNER SİSTEMİN TANILAMASI VE FİZİKSEL MUAYENESİ | |
10 | ENDOKRİN SİSTEMİN TANILAMASI VE FİZİKSEL MUAYENESİ | |
11 | NÖROLOJİK SİSTEMİN TANILAMASI VE FİZİKSEL MUAYENESİ | |
12 | HEMATOLOJİK SİSTEMİN TANILAMASI VE FİZİKSEL MUAYENESİ | |
13 | KAS İSKELET SİSTEMİN TANILAMASI VE FİZİKSEL MUAYENESİ | |
14 | DERSİN DEĞERLENDİRİLMESİ, SORU-CEVAP, TARTIŞMA |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mesleki rol, işlev ve sorumluluklarını yerine getirecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahip olur | X | |||||
2 | Sağlıklı / hasta birey, aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılar | X | |||||
3 | Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır | X | |||||
4 | Yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel bilgileri ve teknolojik gelişmeleri takip eder | ||||||
5 | Sağlıklı / hasta birey ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır | X | |||||
6 | Mesleki Yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar | ||||||
7 | Profesyonel gelişiminin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir | ||||||
8 | Hemşirelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Fiziksel muayene yöntemleri ile hemşirelik bakımı arasındaki ilişkiyi açıklar | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||
2 | Fiziksel muayene yöntemleri ile ilgili kavramları tanımlar, uygular | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||
3 | Tüm sistemleri (deri, akciğerler ve toraks, kalp vd.) fizik muayene yapabilir | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||
4 | Temel hemşirelik bakımına yön veren hemşirelik bakım süreci için veri toplama ilkelerine uygun veri toplar | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||
5 | Uygulamalarda eleştirel düşünme sürecini kullanabilir | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||
6 | Etkili iletişim yöntemlerini bilir. Uygulamalarda bireye ve diğer sağlık personeline karşı iyi bir iletişim becerisi sergileyebilir | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||
7 | Hemşirelik sürecini ve Hemşirelik bakımının sürekliliğini sağlar | |||||||||
8 | Hemşirelik Uygulamalarına yön veren mesleki etik değerleri uygular | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 20 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Final | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 62 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,48 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |