Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliği | HEM 305 | 5 | 4 + 8 | 8 | 11 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. GÜLGÜN DURAT |
Dersi Verenler | Prof.Dr. AYŞE ÇEVİRME, Doç.Dr. GÜLGÜN DURAT, Arş.Gör.Dr. EMİNE CİNCİOĞLU, Arş.Gör.Dr. ÖZGE KARAKAYA SUZAN, Arş.Gör. ÇİĞDEM ŞEN TEPE, Arş.Gör. AYSEL GÜL, Arş.Gör. BEDİA TARSUSLU, Arş.Gör. SEVGİ KÖROĞLU, Arş.Gör. AYLİN MEŞE TUNÇ, Arş.Gör. RAMAZAN BOZKURT, |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. EMİNE CİNCİOĞLU, Arş.Gör. ÇİĞDEM ŞEN TEPE, Arş.Gör. BEDİA TARSUSLU, Arş.Gör. SEVGİ KÖROĞLU |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Birey, aile ve toplumun ruh sağlığını koruma ve geliştirme, ruh sağlığı bozulan bireylerin tedavi ve bakımı konusunda bilgi- beceri ve güncel gelişmeler konusunda farkındalık kazandırma. |
Dersin İçeriği | Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğine ilişkin temel kavramlar Psikiyatrik sorunu olan hastanın tedavisi ve hemşirelik bakımı |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliğinin tarihsel gelişim sürecini inceler. | Anlatım, Soru-Cevap, | Çoktan Seçmeli Testler, |
2 | Ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliğine ilişkin temel kavramları açıklar. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
3 | Ruh sağlığı yönünden riskli grupları değerlendirir. | Anlatım, | Performans Değerlendirme, Çoktan Seçmeli Testler, |
4 | Çocuk ve ergenlik döneminde sık görülen psikiyatrik bozuklukları tanımlar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Yetişkin dönemde sık görülen psikiyatrik bozuklukları tanımlar. | Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, Boşluk Doldurma Testleri, |
6 | Psikiyatrik bozuklukların ortaya çıkmasında rol alan faktörler arasında neden-sonuç ilişkisi kurar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
7 | Ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliği uygulama alanlarında terapötik iletişim becerilerini kullanır. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
8 | Psikiyatrik bozukluklarda, birey ve aile merkezli bakım uygulamalarını, hemşirelik süreci doğrultusunda yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
9 | Ruh sağlığının korunması, geliştirilmesi, sürdürülmesi ve bozulması halinde bakım, tedavi ve rehabilitasyon sürecinde sorumluluk alır. | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, | |
10 | Hemşirelik girişimlerini, psikiyatride yasal düzenlemeler ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
11 | Ruh sağlığı ve psikiyatri uygulamalarında davranışlarının sorumluluğunu kabul eder. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
12 | Ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliği ile ilgili bilişim ve bakım teknolojilerini takip eder. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ruh Sağlığı ve Psikiyatriye Giriş | |
2 | Ruhsal Durum Muayenesi | |
3 | Şizofreni ve Diğer Psikotik Bozukluklar ve Hemşirelik Yaklaşımı | |
4 | Duygudurum Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımı | |
5 | Çocukluk ve Ergenlik Dönemi Ruh Sağlığı ve Bozukları ve Hemşirelik Yaklaşımı | |
6 | Tanılama ve Sınıflama Sistemleri, Kanıt Temelli Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinde Uygulamalar ve Hemşirelik Süreci | |
7 | Anksiyete ve Diğer Nevrotik ve Psikosomatik Bozukluklar ve Hemşirelik Yaklaşımı | |
8 | Yeme Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımı | |
9 | Vize Haftası | |
10 | Psikiyatrik Bozukluklarda Tedaviler ve Hemşirelik Yaklaşımı | |
11 | Kişilik Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımı | |
12 | Nörobilişsel Bozukluklar ve Hemşirelik Yaklaşımı, Uyku Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımı | |
13 | Alkol Madde Bağımlılığı ve Hemşirelik Yaklaşımı | |
14 | Cinsel İşlev Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımı, Psikiyatride Etik ve Yasal Konular |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Öztürk MO, Uluşahin NA. Ruh Sağlığı ve Bozuklukları, 15. Baskı, Ankara, 2018, Nobel Tıp Kitapevleri. 2. Özcan CT, Gürhan N (çev. ed.). Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Temelleri: Kanıta Dayalı Uygulama Bakım Kavramları, Ankara, 2016, Akademisyen Tıp Kitabevi. 3. Köroğlu, E (ed.). Klinik Psikiyatri DSM 5 Tanı Odaklı, 2. Baskı, Ankara, 2014, Hekimler Yayın Birliği. 4. Ackley BJ, Ladwig GB, Flynn Makic MB. Hemşirelik Tanıları El Kitabı, N Gürhan, Y Kitiş, Ü Polat, B Eren (çev. ed.), Ankara, 2019, Ankara Nobel Tıp Kitapevi. 5. Wheeler K. Psikiyatri Hemşireliği İleri Düzey Uygulamalar için Psikoterapi, N Gürhan, Atlı Özbaş A (çev. ed.), Ankara, 2020, Ankara Nobel Tıp Kitabevi. 6. Gürhan N, Okanlı A. Yaşamın Sırrı İletişim, Ankara, 2017, Nobel Tıp Kitabevi. 7. Arslan Delice, M. Toplum Ruh Sağlığı Merkezleri için Kılavuz, Ankara, 2017, Nobel Tıp Kitabevleri. 8. Carlat DJ. Psikiyatrik Görüşme, B Doğangün (çev. ed.), Ankara, 2017, Nobel Tıp Kitabevleri. 9. Gorman LM, Sultan DF. Psikososyal Hemşirelik Genel Hasta Bakımı İçin, F. Öz, Demiralp M (çev. ed.), 3. Baskı, Ankara, 2014, Akademisyen Kitabevi. 10. Köroğlu E. Psikiyatri Sözlüğü, Ankara, 2015, HYB Yayıncılık. 11. Bacanlı H. Eğitim Psikolojisi, 26. Baskı, Pegem Akademi Yayınları. 12. Karadağ A, Çalışkan N, Göçmen Baykara Z (ed.). Hemşirelik Teorileri ve Modelleri, 2017, Akademi Basın. 13. Akbayrak N, Erkal-İlhan S, Ançel G, Albayrak A. (ed.). Hemşirelik Bakım Planları, 2007, Alter Yayıncılık. 14. Çam O, Engin E. Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Bakım Sanatı. İstanbul, 2014, İstanbul Tıp Kitabevi. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mesleki rol, işlev ve sorumluluklarını yerine getirecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahip olur | X | |||||
2 | Sağlıklı / hasta birey, aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılar | X | |||||
3 | Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır | X | |||||
4 | Yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel bilgileri ve teknolojik gelişmeleri takip eder | X | |||||
5 | Sağlıklı / hasta birey ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır | X | |||||
6 | Mesleki Yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar | X | |||||
7 | Profesyonel gelişiminin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir | X | |||||
8 | Hemşirelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliğinin tarihsel gelişim sürecini inceler. | 5 | 5 | |||||||
2 | Ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliğine ilişkin temel kavramları açıklar. | 5 | 5 | 5 | ||||||
3 | Ruh sağlığı yönünden riskli grupları değerlendirir. | 3 | 3 | 1 | ||||||
4 | Çocuk ve ergenlik döneminde sık görülen psikiyatrik bozuklukları tanımlar. | 3 | ||||||||
5 | Yetişkin dönemde sık görülen psikiyatrik bozuklukları tanımlar. | 3 | ||||||||
6 | Psikiyatrik bozuklukların ortaya çıkmasında rol alan faktörler arasında neden-sonuç ilişkisi kurar. | 3 | 4 | |||||||
7 | Ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliği uygulama alanlarında terapötik iletişim becerilerini kullanır. | 4 | 3 | 5 | 4 | |||||
8 | Psikiyatrik bozukluklarda, birey ve aile merkezli bakım uygulamalarını, hemşirelik süreci doğrultusunda yapar. | 4 | 5 | 3 | 2 | |||||
9 | Ruh sağlığının korunması, geliştirilmesi, sürdürülmesi ve bozulması halinde bakım, tedavi ve rehabilitasyon sürecinde sorumluluk alır. | 5 | 5 | 3 | 3 | |||||
10 | Hemşirelik girişimlerini, psikiyatride yasal düzenlemeler ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. | 5 | ||||||||
11 | Ruh sağlığı ve psikiyatri uygulamalarında davranışlarının sorumluluğunu kabul eder. | 2 | 4 | 4 | ||||||
12 | Ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliği ile ilgili bilişim ve bakım teknolojilerini takip eder. | 5 | 2 | 4 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 25 |
2. Performans Görevi (Uygulama) | 25 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 8 | 128 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 2 | 4 | 8 |
Performans Görevi (Uygulama) | 14 | 8 | 112 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 1 | 16 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Toplam İş Yükü | 284 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 11,36 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 11 |