Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yenidoğan Canlandırması | EBE 321 | 5 | 2 + 0 | 2 | 2 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ÖZNUR TİRYAKİ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Dr.Öğr.Üyesi ÖZNUR TİRYAKİ |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Doğum sonrasında yaşamın ilk 28 günlük süreci yenidoğan dönemi olarak adlandırılır. Yenidoğanlar da farklı nedenlerle cerrahiye gereksinim duyarlar. Öğrencinin yenidoğanda sık görülen cerrahi hastalıkları tanıması, preoperatif ve postoperatif dönemde kanıt temelli bakım uygulamaları konusunda yeterli bilgi ve becerinin kazandırılmasıdır. |
Dersin İçeriği | Yenidoğanın antenatal, natal ve postnatal dönemde karşılaşılan cerrahi hastalıklarına göre güncel literatür bilgilerine uygun sağlık bakım uygulamalarını içerir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Normal ve Riskli Yenidoğanı ayırt edebilme | Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | Yenidoğan Resüsitasyonunu tanımlayabilme | Beyin Fırtınası, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Yenidoğan Resüsitasyonunun önemini kavrayabilme | Beyin Fırtınası, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | Yenidoğan Resüsitasyon durumlarını tanılayabilme | Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
5 | Yenidoğan Resüsitasyon basamaklarını anlayabilme | Anlatım, | Sözlü Sınavlar, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
6 | Yenidoğan Resüsitasyon araç gereçlerini tanıyabilme ve kullanabilme | Örnek Olay, | Sözlü Sınavlar, |
7 | Yenidoğan Resüstasyonunu uygulayabilme | Örnek Olay, | Sözlü Sınavlar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yenidoğan Canlandırmasının Temelleri | Literatür |
2 | Canlandırmaya Hazırlık | Literatür |
3 | Yenidoğan Bakımında Başlangıç Basamakları | Literatür |
4 | Pozitif Basınçlı Ventilasyon | Literatür |
5 | Pozitif Basınçlı Ventilasyon | Literatür |
6 | Alternatif Hava Yöntemleri (ETT/LM) | Literatür |
7 | Göğüs Kompresyonu | Literatür |
8 | Ara sınav | |
9 | İlaçlar | Literatür |
10 | Canlandırma Sonrası Bakım | Literatür |
11 | Özel Durumular | Literatür |
12 | Prematüre Bebeğin Canlandırılması ve İzlemi | Literatür |
13 | NRP Uygulama | Literatür |
14 | NRP Uygulama | Literatür |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. İlhan H. Özofagus atrezisi ve trakeoözofageal fistül. Yazıcı M, editör. Yenidoğanın Cerrahi Hastalıkları. 1. Baskı. Ankara: Türkiye Klinikleri; 2019. p.15-8. 2. Dökümcü ÜZ, Özcan C. Yenidoğanın cerrahi akciğer hastalıkları. Yazıcı M, editör. Yenidoğanın Cerrahi Hastalıkları. 1. Baskı. Ankara: Türkiye Klinikleri; 2019. p.19-23. 3. Erdener HA, Şakul G. Konjenital diyafragma hernisi. Yazıcı M, editör. Yenidoğanın Cerrahi Hastalıkları. 1. Baskı. Ankara: Türkiye Klinikleri; 2019. p.24-30. 4. Erdem AO, Yazıcı M. Karın duvarı defektleri: Omfalosel ve gastroşizis. Yazıcı M, editör. Yenidoğanın Cerrahi Hastalıkları. 1. Baskı. Ankara: Türkiye Klinikleri; 2019. p.31-6. 5. Demircan M, Gürünlüoğlu K. Hirschsprung hastalığı. Yazıcı M, editör. Yenidoğanın Cerrahi Hastalıkları. 1. Baskı. Ankara: Türkiye Klinikleri; 2019. p.54-62. 6. Erdem AO, Yazıcı M. Duodenal atreziler. Yazıcı M, editör. Yenidoğanın Cerrahi Hastalıkları. 1. Baskı. Ankara: Türkiye Klinikleri; 2019. p.78-82. 7. Taneli C. Posterior uretral valv. Yazıcı M, editör. Yenidoğanın Cerrahi Hastalıkları. 1. Baskı. Ankara: Türkiye Klinikleri; 2019. p.106-14. 8. Yeker D, editör. Çocuk Cerrahisi. İstanbul. Avrupa Tıp Kitapçılık; 2005. 9. Hasdıraz L, Oğuzkaya F. (Editör:Prof.Dr. Ali Özdülger). Diyafragma Hastalıkları. 2013 Türk Toraks Derneği. s:166-167 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde yenidoğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilecek, kadın, üreme sağlığı ve sorunları konusunda bütüncül ebelik girişimlerini yapabilecek ve normal doğumu kendi sorumluluğunda yaptırabilecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. | X | |||||
2 | Kadın, yenidoğan ve yenidoğan bebeğe sahip aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla ebelik süreci doğrultusunda karşılar. | X | |||||
3 | Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde kullanır. | X | |||||
4 | Yaşam boyu öğrenme bilinciyle bilişim ve bakım teknolojilerini takip eder, prekonsepsiyonel dönemden doğum sonrası döneme kadar geçen süreçte ebelik uygulamalarında kullanır. | X | |||||
5 | Kadın ve yenidoğan bebeğe sahip aile ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi, diğer disiplinler ve mesleki örgütlerle ile işbirliği içinde çalışır. | X | |||||
6 | Mesleki yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. | X | |||||
7 | Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerilerinin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir. | X | |||||
8 | Ebelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir. | X | |||||
9 | Ebelik ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Normal ve Riskli Yenidoğanı ayırt edebilme | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||
2 | Yenidoğan Resüsitasyonunu tanımlayabilme | 5 | 5 | 5 | ||||||
3 | Yenidoğan Resüsitasyonunun önemini kavrayabilme | 5 | 5 | 5 | ||||||
4 | Yenidoğan Resüsitasyon durumlarını tanılayabilme | 5 | 5 | 5 | ||||||
5 | Yenidoğan Resüsitasyon basamaklarını anlayabilme | 5 | 5 | |||||||
6 | Yenidoğan Resüsitasyon araç gereçlerini tanıyabilme ve kullanabilme | 5 | ||||||||
7 | Yenidoğan Resüstasyonunu uygulayabilme | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Toplam İş Yükü | 51 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 2 |