Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yenidoğan Canlandırması EBE 321 5 2 + 0 2 2
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ÖZNUR TİRYAKİ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Dr.Öğr.Üyesi ÖZNUR TİRYAKİ

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Doğum sonrasında yaşamın ilk 28 günlük süreci yenidoğan dönemi olarak adlandırılır.

Yenidoğanlar da farklı nedenlerle cerrahiye gereksinim duyarlar. Öğrencinin yenidoğanda sık

görülen cerrahi hastalıkları tanıması, preoperatif ve postoperatif dönemde kanıt temelli bakım

uygulamaları konusunda yeterli bilgi ve becerinin kazandırılmasıdır.

Dersin İçeriği

Yenidoğanın antenatal, natal ve postnatal dönemde karşılaşılan cerrahi hastalıklarına göre güncel

literatür bilgilerine uygun sağlık bakım uygulamalarını içerir.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Normal ve Riskli Yenidoğanı ayırt edebilme Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2 Yenidoğan Resüsitasyonunu tanımlayabilme Beyin Fırtınası, Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
3 Yenidoğan Resüsitasyonunun önemini kavrayabilme Beyin Fırtınası, Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
4 Yenidoğan Resüsitasyon durumlarını tanılayabilme Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
5 Yenidoğan Resüsitasyon basamaklarını anlayabilme Anlatım, Sözlü Sınavlar, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
6 Yenidoğan Resüsitasyon araç gereçlerini tanıyabilme ve kullanabilme Örnek Olay, Sözlü Sınavlar,
7 Yenidoğan Resüstasyonunu uygulayabilme Örnek Olay, Sözlü Sınavlar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Yenidoğan Canlandırmasının Temelleri Literatür
2 Canlandırmaya Hazırlık Literatür
3 Yenidoğan Bakımında Başlangıç Basamakları Literatür
4 Pozitif Basınçlı Ventilasyon Literatür
5 Pozitif Basınçlı Ventilasyon Literatür
6 Alternatif Hava Yöntemleri (ETT/LM) Literatür
7 Göğüs Kompresyonu Literatür
8 Ara sınav
9 İlaçlar Literatür
10 Canlandırma Sonrası Bakım Literatür
11 Özel Durumular Literatür
12 Prematüre Bebeğin Canlandırılması ve İzlemi Literatür
13 NRP Uygulama Literatür
14 NRP Uygulama Literatür
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1. İlhan H. Özofagus atrezisi ve trakeoözofageal fistül. Yazıcı M, editör. Yenidoğanın

Cerrahi Hastalıkları. 1. Baskı. Ankara: Türkiye Klinikleri; 2019. p.15-8.

2. Dökümcü ÜZ, Özcan C. Yenidoğanın cerrahi akciğer hastalıkları. Yazıcı M, editör.

Yenidoğanın Cerrahi Hastalıkları. 1. Baskı. Ankara: Türkiye Klinikleri; 2019. p.19-23.

3. Erdener HA, Şakul G. Konjenital diyafragma hernisi. Yazıcı M, editör. Yenidoğanın

Cerrahi Hastalıkları. 1. Baskı. Ankara: Türkiye Klinikleri; 2019. p.24-30.

4. Erdem AO, Yazıcı M. Karın duvarı defektleri: Omfalosel ve gastroşizis. Yazıcı M, editör.

Yenidoğanın Cerrahi Hastalıkları. 1. Baskı. Ankara: Türkiye Klinikleri; 2019. p.31-6.

5. Demircan M, Gürünlüoğlu K. Hirschsprung hastalığı. Yazıcı M, editör. Yenidoğanın

Cerrahi Hastalıkları. 1. Baskı. Ankara: Türkiye Klinikleri; 2019. p.54-62.

6. Erdem AO, Yazıcı M. Duodenal atreziler. Yazıcı M, editör. Yenidoğanın Cerrahi

Hastalıkları. 1. Baskı. Ankara: Türkiye Klinikleri; 2019. p.78-82.

7. Taneli C. Posterior uretral valv. Yazıcı M, editör. Yenidoğanın Cerrahi Hastalıkları. 1.

Baskı. Ankara: Türkiye Klinikleri; 2019. p.106-14.

8. Yeker D, editör. Çocuk Cerrahisi. İstanbul. Avrupa Tıp Kitapçılık; 2005.

9. Hasdıraz L, Oğuzkaya F. (Editör:Prof.Dr. Ali Özdülger). Diyafragma Hastalıkları. 2013

Türk Toraks Derneği. s:166-167

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde yenidoğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilecek, kadın, üreme sağlığı ve sorunları konusunda bütüncül ebelik girişimlerini yapabilecek ve normal doğumu kendi sorumluluğunda yaptırabilecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. X
2 Kadın, yenidoğan ve yenidoğan bebeğe sahip aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla ebelik süreci doğrultusunda karşılar. X
3 Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde kullanır. X
4 Yaşam boyu öğrenme bilinciyle bilişim ve bakım teknolojilerini takip eder, prekonsepsiyonel dönemden doğum sonrası döneme kadar geçen süreçte ebelik uygulamalarında kullanır. X
5 Kadın ve yenidoğan bebeğe sahip aile ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi, diğer disiplinler ve mesleki örgütlerle ile işbirliği içinde çalışır. X
6 Mesleki yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. X
7 Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerilerinin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir. X
8 Ebelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir. X
9 Ebelik ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9
1 Normal ve Riskli Yenidoğanı ayırt edebilme 5 5 5 5
2 Yenidoğan Resüsitasyonunu tanımlayabilme 5 5 5
3 Yenidoğan Resüsitasyonunun önemini kavrayabilme 5 5 5
4 Yenidoğan Resüsitasyon durumlarını tanılayabilme 5 5 5
5 Yenidoğan Resüsitasyon basamaklarını anlayabilme 5 5
6 Yenidoğan Resüsitasyon araç gereçlerini tanıyabilme ve kullanabilme 5
7 Yenidoğan Resüstasyonunu uygulayabilme 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Ara Sınav 1 1 1
Final 1 2 2
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Toplam İş Yükü 51
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,04
Dersin AKTS Kredisi 2