Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Ebelikte Temel İlke ve Uygulmalar II | EBE 102 | 2 | 2 + 10 | 7 | 14 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. AYLA DİKMEN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Doç. Dr. Özlem DOĞU, Öğr. Gör. Ayla DİKMEN, Arş.Gör.Dr. NASİBE YAĞMUR ZİYAİ, Arş.Gör. Ramazan BOZKURT, Arş.Gör. Hatice KIIÇKIRAN |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Ebelikte temel ilke ve uygulamalar-I dersi evrensel etik ilkeler doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık bakımı gereksinimlerini karşılamada yaratıcı, eleştirel düşünmeyi ve bilimselliği ilke edinmiş, |
Dersin İçeriği | Derse Giriş ve Klinik uygulama oryantasyonu, İlaç Yönetimi: Yerel İlaç Uygulamaları, Ebelik bakım planı ve ebelik süreci, Solunum Aktivitesi (Solunum Sistemini Destekleyen Girişimler: Oksijen Uygulamaları, Postüral Drenaj vb.), Solunum Aktivitesi (Solunum Sistemi Uygulamaları: Nazofarengeal Aspirasyon, Trakeostomiden Hastanın Aspire Edilmesi, Trakeostomi Bakımı.), Beslenme Aktivitesi: Enteral Beslenme, Beslenme Aktivitesi: Parenteral Beslenme, Boşaltım Aktivitesi: Bağırsak Boşaltımı, Boşaltım Aktivitesi: Üriner Boşaltım, Sıvı-Elektrolit, Asit-Baz Dengesi, Uyku, Ölüm, Cinsellik, Çalışma ve Eğlence Aktivitesi-Vaka Örneği, Hasta-Ebe İlişkisi ve Tanı örnekleri, Vaka Çalışması |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Toplumdaki yerini, diğer mesleklerle olan ilişkilerini, görev, yetki ve sorumluluklarını tanır. | ||
2 | İnsanı kendine özgü varlığı ve gereksinimleri içinde, çevresi ve toplumla birlikte, bütüncül bir anlayışla ele alır. Bireyin sağlık bakım ortamına kabulünden eve gönderilmesine kadar olan süreçte temel bakım uygulamalarını gerçekleştirir. | ||
3 | Hastaya özgü ebelik bakımını yapar. | ||
4 | Yaşam modeline dayalı hemşirelik modeli doğrultusunda sağlıklı/hasta bireyin bakım sürecini gerçekleştirir. | ||
5 | Temel insan gereksinimleri doğrultusunda sağlıklı ve hasta bireylere bakım verme becerisini kazanır. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Derse Giriş ve Klinik uygulama oryantasyonu | |
2 | İlaç Yönetimi: Yerel İlaç Uygulamaları | |
3 | Ebelik bakım planı ve ebelik süreci | |
4 | Solunum Aktivitesi (Solunum Sistemini Destekleyen Girişimler: Oksijen Uygulamaları, Postüral Drenaj vb.) | |
5 | Solunum Aktivitesi (Solunum Sistemi Uygulamaları: Nazofarengeal Aspirasyon, Trakeostomiden Hastanın Aspire Edilmesi, Trakeostomi Bakımı.) | |
6 | Beslenme Aktivitesi: Enteral Beslenme | |
7 | Beslenme Aktivitesi: Parenteral Beslenme | |
8 | ARA SINAV | |
9 | Boşaltım Aktivitesi: Bağırsak Boşaltımı | |
10 | Boşaltım Aktivitesi: Üriner Boşaltım | |
11 | Sıvı-Elektrolit, Asit-Baz Dengesi | |
12 | Uyku, Ölüm, Cinsellik, Çalışma ve Eğlence Aktivitesi-Vaka Örneği | |
13 | Hasta-Ebe İlişkisi ve Tanı örnekleri | |
14 | Vaka Çalışması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Temel hemşirelik kavramlar, ilkeler, uygulamalar, (2008), Editör:Dr.Fatma Akça Ay. 2. Hasta bakımı ve tedavisinde temel ilke ve uygulamalar Yrd. Doç. Dr. Emine Çakırcalı. 3. sevinç S. Abdominal Değerlendirme. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 2007; 4 (1):10-20. 4. Kuyurtan F. Klinisyen/Öğrenci Hemşire ve Ebeler için Fizik Muayene. 2013. Nobel Tıp Kitabevleri. 5. Enç. N. Sağlık Tanılaması ve Fiziksel Mauyene. 2015. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul. 6. Cevizci, A.(2017).Felsefe Tarihi.Ankara:SayYayınları. 7. Baykara,Z.,B.(2014). Hemşirelik Bakımı Kavramı. Türkiye Biyoetik Dergisi, 1(2), 92-99. 8. 19. Nisan.2011 tarih ve 27910 sayılı http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2011/04/20110419-5.htm 9. Yoost, B.L. & Crawford, L.R. (2019). Fundamentals of nursing:active learning for collaborative practice (2 nd ed.). St. Louis: Elsevier. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilecek, kadın, üreme sağlığı ve sorunları konusunda bütüncül ebelik girişimlerini yapabilecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. | X | |||||
2 | Kadın, yenidoğan ve yenidoğan bebeğe sahip aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla ebelik süreci doğrultusunda karşılar. | X | |||||
3 | Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde kullanır. | X | |||||
4 | Yaşam boyu öğrenme bilinciyle bilişim ve bakım teknolojilerini takip eder, prekonsepsiyonel dönemden doğum sonrası döneme kadar geçen süreçte ebelik uygulamalarında kullanır. | X | |||||
5 | Kadın ve yenidoğan bebeğe sahip aile ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi, diğer disiplinler ve mesleki örgütlerle ile işbirliği içinde çalışır. | X | |||||
6 | Mesleki yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. | ||||||
7 | Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerilerinin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir. | X | |||||
8 | Ebelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir. | X | |||||
9 | Ebelik ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Toplumdaki yerini, diğer mesleklerle olan ilişkilerini, görev, yetki ve sorumluluklarını tanır. | 5 | ||||||||
2 | İnsanı kendine özgü varlığı ve gereksinimleri içinde, çevresi ve toplumla birlikte, bütüncül bir anlayışla ele alır. Bireyin sağlık bakım ortamına kabulünden eve gönderilmesine kadar olan süreçte temel bakım uygulamalarını gerçekleştirir. | |||||||||
3 | Hastaya özgü ebelik bakımını yapar. | 5 | 5 | |||||||
4 | Yaşam modeline dayalı hemşirelik modeli doğrultusunda sağlıklı/hasta bireyin bakım sürecini gerçekleştirir. | 5 | 5 | |||||||
5 | Temel insan gereksinimleri doğrultusunda sağlıklı ve hasta bireylere bakım verme becerisini kazanır. | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Performans Görevi (Uygulama) | 16 | 10 | 160 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 18 | 18 |
Performans Görevi (Seminer) | 16 | 4 | 64 |
Toplam İş Yükü | 348 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 13,92 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 14 |