Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Anatomi | EBE 103 | 1 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | - |
|||||||||||||||||||||
Önerilen Seçmeli Dersler | - |
|||||||||||||||||||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||||||||||||||||||
Dersin Seviyesi | Lisans | |||||||||||||||||||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||||||||||||||||||
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AYŞE ÇELİK YILMAZ | |||||||||||||||||||||
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi AYŞE ÇELİK YILMAZ, | |||||||||||||||||||||
Dersin Yardımcıları | - |
|||||||||||||||||||||
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim | |||||||||||||||||||||
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, sağlık alanında temel terminolojiyi öğrencilere kazandırmak ve insan vücudu yapısını, yerleşimini ve diğer anatomik oluşumlarla olan ilişkilerini anlamalarını sağlamaktır. Bu temel bilgi ve beceri, öğrencilerin mesleklerinde sağlam bir altyapı oluşturmalarına yardımcı olacaktır. |
|||||||||||||||||||||
Dersin İçeriği | v
v |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Anatominin tanımı, insan vücudunun bölümlerini ve sistemlerin isimlerini, anatomi terminolojisi ve sık kullanılan terimleri öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Çoktan Seçmeli Testler, |
2 | Hareket sistemini oluşturan kemiklerin isimlerini ve önemli oluşumlarını öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Çoktan Seçmeli Testler, |
3 | Hareket sistemini oluşturan kasların yapılarını ve isimlerini öğrenir. Enjeksiyon için kullanılan kasların isimlerini ve yerlerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Çoktan Seçmeli Testler, |
4 | Solunum organını ve solunum yollarını, fonksiyonlarını öğrenir. Solunum sisteminin klinik bulguları hakkında fikir sahibi olur. | Soru-Cevap, Anlatım, | Çoktan Seçmeli Testler, |
5 | Kalbin topografisini, yapılarını ve fonksiyonlarını bilir. Kalbe giren ve çıkan büyük damarları öğrenir. Kan damarlarının yapılarını, isimlerini ve yerlerini öğrenir. Nabız alınan ve kan basıncı ölçümü yapılan ana damarların isimlerini ve yerlerini açıklar. Dolaşım sisteminin klinik bulguları hakkında fikir sahibi olur. | Soru-Cevap, Anlatım, | Çoktan Seçmeli Testler, |
6 | Sindirim sistemi organlarını, organların oluşumlarını ve bölümlerini, fonksiyonlarını öğrenir. Solunum sisteminin klinik bulguları hakkında fikir sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, | Çoktan Seçmeli Testler, |
7 | Üriner sistem organlarını, organların oluşumlarını ve bölümlerini, fonksiyonlarını öğrenir. Yapılan girişimlerde dikkat edilmesi gereken yapıları bilir. Üriner sistemin klinik bulguları hakkında fikir sahibi olur. | Anlatım, Bireysel Çalışma, | Çoktan Seçmeli Testler, |
8 | Kadın ve erkek genital sistem organlarını, organların oluşumlarını ve bölümlerini, fonksiyonlarını öğrenir. Genital sistemin klinik bulguları hakkında fikir sahibi olur. | Beyin Fırtınası, Anlatım, | Çoktan Seçmeli Testler, |
9 | Endokrin sistem organlarını, fonksiyonlarını, diğer sistemlerle bağlantısını öğrenir. Endokrin sistemin klinik bulguları hakkında fikir sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, | Çoktan Seçmeli Testler, |
10 | Sinir sisteminin bölümleri, önemli oluşumları, fonksiyonları, diğer sistemlerle bağlantılarını öğrenir. Enjeksiyonda dikkat edilmesi gereken sinirleri bilir. Sinir sisteminin klinik bulguları hakkında fikir sahibi olur. 6. Duyu organlarının isimlerini ve fonksiyonlarını bilir, diğer sistemlerle bağlantılarını öğrenir | Soru-Cevap, Anlatım, | Çoktan Seçmeli Testler, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İnsan Anatomisine Giriş ve Temel Kavaramlar | |
2 | İnsan Kas ve İskelet Sistemi Anatomisi | |
3 | İnsan Kas ve İskelet Sistemi Anatomisi | |
4 | İnsan Kas ve İskelet Sistemi Anatomisi | |
5 | Solunum Sistemi AnatomisiDolaşım Sistemi Anatomisi | |
6 | Sindirim Sistemi Anatomisi | |
7 | Ara sınavı | |
8 | ||
9 | Sinir Sistemi Anatomisi 1 | |
10 | Sinir Sistemi Anatomisi | |
11 | Üriner Sistem Anatomisi | |
12 | Üreme Sistemi Anatomis | |
13 | Endokrin Sistem Anatomisi | |
14 | Duyu Organları Anatomisi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Hemşirelik Öğrencileri İçin Anatomi ve Fizyolojinin Temelleri (2014)-Muralitharan Nair, Palme Yayıncılık. 2. Anatomi ve Fizyoloji: Hemşirelik ve Sağlık Hizmetlerine Giriş (2022)- Dr. Öğr. Üyesi Şule Kızıl, Dr. Öğr. Gör. Burcu Köksal, Dünya Tıp Kitapevi. 3. Bir Bakışta Hemşireler için Anatomi ve Fizyoloji (2020)- Ian Peate , Muralitharan Nair,İstanbul Tıp Kitabevleri. 4. Süzen, B. (2020). İnsan Anatomi ve Fizyolojisine Giriş. Gözden Geçirilmiş 2. Baskı, Ema Tıp Kitabevi, İstanbul. 5. Sağlık Bilimleri İçin Anatomi (2021). Şükriye Deniz Mutluay, Akademisyen Kitabevi. 6. Sobotta Klinik İnsan Anatomi Atlası (2022). Çeviri Editörü: Prof. Dr. S. Tuna Karahan, Medipres.
7. Anatomi Atlası (2023). Feridun VURAL, Akademi Kitabevi. https://anatomylearning.com/
|
Ders Kaynakları |
1. Hemşirelik Öğrencileri İçin Anatomi ve Fizyolojinin Temelleri (2014)-Muralitharan Nair, Palme Yayıncılık. 2. Anatomi ve Fizyoloji: Hemşirelik ve Sağlık Hizmetlerine Giriş (2022)- Dr. Öğr. Üyesi Şule Kızıl, Dr. Öğr. Gör. Burcu Köksal, Dünya Tıp Kitapevi. 3. Bir Bakışta Hemşireler için Anatomi ve Fizyoloji (2020)- Ian Peate , Muralitharan Nair,İstanbul Tıp Kitabevleri. 4. Süzen, B. (2020). İnsan Anatomi ve Fizyolojisine Giriş. Gözden Geçirilmiş 2. Baskı, Ema Tıp Kitabevi, İstanbul. 5. Sağlık Bilimleri İçin Anatomi (2021). Şükriye Deniz Mutluay, Akademisyen Kitabevi. 6. Sobotta Klinik İnsan Anatomi Atlası (2022). Çeviri Editörü: Prof. Dr. S. Tuna Karahan, Medipres.
7. Anatomi Atlası (2023). Feridun VURAL, Akademi Kitabevi. https://anatomylearning.com/
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde yenidoğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilecek, kadın, üreme sağlığı ve sorunları konusunda bütüncül ebelik girişimlerini yapabilecek ve normal doğumu kendi sorumluluğunda yaptırabilecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. | X | |||||
2 | Kadın, yenidoğan ve yenidoğan bebeğe sahip aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla ebelik süreci doğrultusunda karşılar. | X | |||||
3 | Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde kullanır. | X | |||||
4 | Yaşam boyu öğrenme bilinciyle bilişim ve bakım teknolojilerini takip eder, prekonsepsiyonel dönemden doğum sonrası döneme kadar geçen süreçte ebelik uygulamalarında kullanır. | X | |||||
5 | Kadın ve yenidoğan bebeğe sahip aile ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi, diğer disiplinler ve mesleki örgütlerle ile işbirliği içinde çalışır. | X | |||||
6 | Mesleki yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. | X | |||||
7 | Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerilerinin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir. | X | |||||
8 | Ebelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir. | X | |||||
9 | Ebelik ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Anatominin tanımı, insan vücudunun bölümlerini ve sistemlerin isimlerini, anatomi terminolojisi ve sık kullanılan terimleri öğrenir. | 4 | 0 | 1 | 2 | 1 | 0 | 1 | 0 | 0 |
2 | Hareket sistemini oluşturan kemiklerin isimlerini ve önemli oluşumlarını öğrenir. | 4 | 1 | 2 | 1 | 2 | 1 | 1 | 0 | 0 |
3 | Hareket sistemini oluşturan kasların yapılarını ve isimlerini öğrenir. Enjeksiyon için kullanılan kasların isimlerini ve yerlerini açıklar. | 4 | 1 | 2 | 2 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 |
4 | Solunum organını ve solunum yollarını, fonksiyonlarını öğrenir. Solunum sisteminin klinik bulguları hakkında fikir sahibi olur. | 3 | 2 | 2 | 0 | 1 | 0 | 1 | 1 | 1 |
5 | Kalbin topografisini, yapılarını ve fonksiyonlarını bilir. Kalbe giren ve çıkan büyük damarları öğrenir. Kan damarlarının yapılarını, isimlerini ve yerlerini öğrenir. Nabız alınan ve kan basıncı ölçümü yapılan ana damarların isimlerini ve yerlerini açıklar. Dolaşım sisteminin klinik bulguları hakkında fikir sahibi olur. | 3 | 2 | 1 | 1 | 0 | 1 | 0 | 2 | 1 |
6 | Sindirim sistemi organlarını, organların oluşumlarını ve bölümlerini, fonksiyonlarını öğrenir. Solunum sisteminin klinik bulguları hakkında fikir sahibi olur. | 2 | 1 | 2 | 2 | 1 | 2 | 1 | 1 | 2 |
7 | Üriner sistem organlarını, organların oluşumlarını ve bölümlerini, fonksiyonlarını öğrenir. Yapılan girişimlerde dikkat edilmesi gereken yapıları bilir. Üriner sistemin klinik bulguları hakkında fikir sahibi olur. | 2 | 2 | 1 | 1 | 2 | 2 | 1 | 2 | 1 |
8 | Kadın ve erkek genital sistem organlarını, organların oluşumlarını ve bölümlerini, fonksiyonlarını öğrenir. Genital sistemin klinik bulguları hakkında fikir sahibi olur. | 4 | 1 | 2 | 2 | 1 | 2 | 0 | 0 | 1 |
9 | Endokrin sistem organlarını, fonksiyonlarını, diğer sistemlerle bağlantısını öğrenir. Endokrin sistemin klinik bulguları hakkında fikir sahibi olur. | 4 | 2 | 1 | 2 | 1 | 2 | 1 | 0 | 0 |
10 | Sinir sisteminin bölümleri, önemli oluşumları, fonksiyonları, diğer sistemlerle bağlantılarını öğrenir. Enjeksiyonda dikkat edilmesi gereken sinirleri bilir. Sinir sisteminin klinik bulguları hakkında fikir sahibi olur. 6. Duyu organlarının isimlerini ve fonksiyonlarını bilir, diğer sistemlerle bağlantılarını öğrenir | 4 | 1 | 2 | 1 | 0 | 1 | 1 | 0 | 1 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 1 | 4 | 4 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 1 | 1 | 1 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Toplam İş Yükü | 123 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,92 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |