Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Ebelikte Yönetim | EBE 406 | 8 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | --- |
Önerilen Seçmeli Dersler | Ebelikte Liderlik |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. IŞIK ATASOY |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | --- |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Ebelik hizmetlerinin planlanması, örgütlenmesi, yürütülmesi, koordinasyon ve değerlendirilmesinde yönetim ve liderlik aktivitelerine ilişkin bilgi, beceri ve tutumları kazandırmayı amaçlar. |
Dersin İçeriği | Yönetim ile ilgili temel kavramlar (Yönetim, yönetici, yönetim biçimleri,etkinlik, verimlilik), ebelik hizmetlerinde yönetim düzeyleri( üst, orta, alt yönetim düzeylerindeki ebenin görev ve sorumlulukları) yönetici ebenin rol ve işlevleri,ebelik hizmetleri yönetim süreci, yönetim teorileri,sağlık sektöründeki yasal düzenlemeler,ebelik hizmetlerinde iletişim, çatışma yönetimi, değişimin yönetimi, zaman yönetimi, bir bakım ünitesinin yönetimi, ebelikte liderlik, güç, otorite, etkileme, hasta ve çalışan güvenliği, mobbingle mücadeleyi içerir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Yönetime ilişkin temel kavramları tanır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Sağlık Hizmetleri ile ilgili yasa, mevzuat ve yönetmeliklerin günün koşullarına uygunluğunu tartışır | Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, | |
3 | Yönetsel sorunlarda bilimsel sorun çözme yaklaşımını kullanır | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım, | |
4 | Yönetici ebe olabilmek için sahip olunması gereken bilgi, beceri ve tutumu kazanma | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Bir örgüte liderlik yapmak için gereken nitelik ve becerileri söyler | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
6 | Mobbingi tanır, mücadele etme yöntemlerini bilir | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yönetimde Temel Kavramlar | |
2 | Yönetim Biçimleri ve Yönetici Tipleri | |
3 | Yönetim Süreci | |
4 | Yönetim Teorileri | |
5 | Liderlik ve Yöneticilik | |
6 | Liderlik Teorileri | |
7 | Sağlık Çalışanlarında Mobbing | |
8 | Hasta ve Çalışan Güvenliği | |
9 | Örgütlerde Çatışma ve Yönetimi | |
10 | Sağlık Sektöründeki Yasal Düzenlemeler | |
11 | Hasta ve Çalışan Hakları ve Sorumlulukları | |
12 | Ebelikte Mesleki Örgütlenme | |
13 | Zaman ve Toplantı Yönetimi | |
14 | Kriz Yönetimi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Güncellenmiş ders notları sabis sistemi üzerinden yüklenmektedir. |
Ders Kaynakları | Koçel, T. İşletme yöneticiliği. (16.baskı), Beta Basım Yayın Dağıtım A.Ş. İstanbul, 2015. Sur H, Palteki T. (ed.) “Hastane Yönetimi” Nobel Tıp Kitapevleri, İstanbul, 2013. Ekici, D. "Sağlık Bakım Hizmetinin Yönetimi". Genişletilmiş 2. Baskı, Sim Matbaacılık, Ankara, 2017. Ekici D, Cerit K, Gür E, Mert T, Keskin T.S. " Sağlık Hizmetinde Yönetsel Sorunların Analizi" 2. Baskı, Çağhan Ofset Matbaacılık, Ankara,2019. Bahçecik Ayşe N, Öztürk H.(Çeviri edt)."Hemşirelikte Liderlik Rolleri ve Yönetim İşlevleri". Nobel tıp kitapevleri, İstanbul, 2018 . Ülkü Tatar Baykal , Emine Ercan Türkmen (Edt)."Hemşirelik Hizmetleri Yönetimi"Akademi basın ve yayıncılık, 2018 Ülkü Tatar Baykal , Emine Ercan Türkmen (Edt)."Hemşirelikte Yönetim", Akademi basın ve yayıncılık, 2022 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilecek, kadın, üreme sağlığı ve sorunları konusunda bütüncül ebelik girişimlerini yapabilecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. | ||||||
2 | Kadın, yenidoğan ve yenidoğan bebeğe sahip aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla ebelik süreci doğrultusunda karşılar. | ||||||
3 | Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde kullanır. | X | |||||
4 | Yaşam boyu öğrenme bilinciyle bilişim ve bakım teknolojilerini takip eder, prekonsepsiyonel dönemden doğum sonrası döneme kadar geçen süreçte ebelik uygulamalarında kullanır. | X | |||||
5 | Kadın ve yenidoğan bebeğe sahip aile ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi, diğer disiplinler ve mesleki örgütlerle ile işbirliği içinde çalışır. | X | |||||
6 | Mesleki yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. | ||||||
7 | Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerilerinin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir. | X | |||||
8 | Ebelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir. | X | |||||
9 | Ebelik ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Yönetime ilişkin temel kavramları tanır | 0 | 0 | 5 | 5 | 0 | 5 | 5 | 0 | |
2 | Sağlık Hizmetleri ile ilgili yasa, mevzuat ve yönetmeliklerin günün koşullarına uygunluğunu tartışır | 5 | 0 | 5 | 5 | 5 | 0 | 5 | 5 | 0 |
3 | Yönetsel sorunlarda bilimsel sorun çözme yaklaşımını kullanır | 0 | 0 | 5 | 5 | 5 | 0 | 5 | 5 | 0 |
4 | Yönetici ebe olabilmek için sahip olunması gereken bilgi, beceri ve tutumu kazanma | 0 | 0 | 5 | 5 | 5 | 0 | 5 | 5 | 0 |
5 | Bir örgüte liderlik yapmak için gereken nitelik ve becerileri söyler | 0 | 0 | 5 | 5 | 5 | 0 | 5 | 5 | 0 |
6 | Mobbingi tanır, mücadele etme yöntemlerini bilir | 0 | 0 | 5 | 5 | 5 | 0 | 5 | 5 | 0 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 2 | 30 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 113 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,52 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |