Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kadın Hastalıkları EBE 202 4 2 + 8 6 8
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi MELEK BALÇIK ÇOLAK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

 Bu dersin amacı, bir kadının yaşamının her sürecinde( puberte, yetişkinlik, menapoz ve yaşlılık) jinekolojik  hastalıklar kapsamında literatür taramasıyla güncel bilgilerin yakından takip edilmesini, ebelik bakım girişimlerinin geliştirilmesini, kadın sağlığının korunmasına  ve kadın hastalıklarına dair bilgi kazanımı sağlamaktır.  

Dersin İçeriği

Kadın ve Üreme Sağlığına Genel Bakış, Toplumsal Cinsiyet, Kadın Hayatının Evreleri-1 (Yenidoğan-Çocukluk-Puberte-Cinsel Olgunluk Dönemi), Kadın Hayatının Evreleri-2  (Klimakterik Dönem-Menopoz), Jinekolojik Tanı ve Tedavi Yöntemleri, Jinekolojik Tanı ve Tedavi Yöntemleri, Jinekolojik Enfeksiyonlar, Anormal Uterin Kanamalar-Üreme Siklus Anomalileri, Üreme Organlarının Yapısal ve Fonksiyonel Bozuklukları, İnfertilite, Jinekolojik Kanserler, Jinekolojik Onkolojide Tedavi ve Bakım, Kadın Genital Mutilasyonuı, Jinekolojide Kanıt Temelli Uygulamalar

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kadın sağlığı ve kadının toplumsal konumu ile ilgili temel kavramları tanıyabilir. Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2 Kadın hayatının tüm evrelerini bilir ve gerekli ebelik bakımı verebilir. Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap, Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Doğru Yanlış Testleri,
3 Jinekolojik problemi olan hastayı tanılayabilir. Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Anlatım, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, Doğru Yanlış Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
4 Jinekolojik problemi olan hastanın bakım gereksinimlerini saptayabilir ve buna uygun ebelik bakımını verebilir. Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, Örnek Olay, Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Doğru Yanlış Testleri,
5 Üreme organlarının yapısal ve fonksiyonel bozuklarını tanılayabilir. Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Anlatım, Rol Oynama, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Doğru Yanlış Testleri,
6 Üreme sağlığı sorunlarını önlemeye yönelik ebelik girişimlerini uygulayabilir. Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Doğru Yanlış Testleri,
7 Jinekolojik kanser ve tanılama sürecini bilir ve gerekli ebelik bakımını verebilir. Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Doğru Yanlış Testleri,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kadın ve Üreme Sağlığına Genel Bakış Literatür taraması
2 Toplumsal Cinsiyet Literatür taraması
3 Kadın Hayatının Evreleri-1 (Yenidoğan-Çocukluk-Puberte-Cinsel Olgunluk Dönemi) Literatür taraması
4 Kadın Hayatının Evreleri-2 (Klimakterik Dönem-Menopoz) Literatür taraması
5 Jinekolojik Tanı ve Tedavi Yöntemleri Literatür taraması
6 Jinekolojik Enfeksiyonlar Literatür taraması
7 Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıkları Literatür taraması
8 Ara Sınav
9 Üreme Siklus Anomalileri Literatür taraması
10 Üreme Organlarının Yapısal ve Fonksiyonel Bozuklukları Literatür taraması
11 İnfertilite Literatür taraması
12 Jinekolojik Kanserler Literatür taraması
13 Jinekolojik Onkolojide Tedavi ve Bakım Literatür taraması
14 Jinekolojide Kanıt Temelli Uygulamalar Literatür taraması
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
  1. Demirelöz Akyüz, M., Çeber Turfan, E. (2019). Cinsel Sağlık/Üreme Sağlığı. Edit. Melek Gülsün Özentürk, Ummuhan Yücel, Reci Meseri. 1. Baskı. Ankara Nobel Tıp Kitapevleri , 172-187
  2. Coşkun, A. ve ark. (2013). Ebe ve Hemşireler İçin Kadın ;sağlığı ve Hastalıkları Öğrenim Rehberi. Edit. Anahit Coşkun. Nobel Tıp Kitabevleri. İstanbul. 
  3. Coşkun, A.M. Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı. 1. Baskı. İstanbul. Koç Üniversitesi Yayınları; 2012. P. 177-93
  4. Çoban A. Riskli Gebelikler. Şirin A, Kavlak O, Editör. Kadın Sağlığı. 1. Baskı. İstanbul. Bedray Basın Yayıncılık, 2008.
  5. Taşkın, L. Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği. 13. Baskı. Sistem Ofset Matbaacılık. Ankara. 2016. P.269-323
  6. Smith RP. Netter Obstetri, Jinekoloji ve Kadın Sağlığı. Çeviri Edit. Mithat Erenus, Tevfik Yoldemir.  1. Baskı. Güneş Tıp Kitabevleri. Ankara.
  7. Hotun Şahin, N. (2015). Hemşirlere ve Ebelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. 1. Baskı. Nobel Tıp Kitabevleri. İstanbul 
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilecek, kadın, üreme sağlığı ve sorunları konusunda bütüncül ebelik girişimlerini yapabilecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahiptir.
2 Kadın, yenidoğan ve yenidoğan bebeğe sahip aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla ebelik süreci doğrultusunda karşılar.
3 Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde kullanır.
4 Yaşam boyu öğrenme bilinciyle bilişim ve bakım teknolojilerini takip eder, prekonsepsiyonel dönemden doğum sonrası döneme kadar geçen süreçte ebelik uygulamalarında kullanır.
5 Kadın ve yenidoğan bebeğe sahip aile ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi, diğer disiplinler ve mesleki örgütlerle ile işbirliği içinde çalışır.
6 Mesleki yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar.
7 Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerilerinin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir.
8 Ebelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir.
9 Ebelik ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9
1 Kadın sağlığı ve kadının toplumsal konumu ile ilgili temel kavramları tanıyabilir. 5 5 5 5
2 Kadın hayatının tüm evrelerini bilir ve gerekli ebelik bakımı verebilir. 5 5 5 5 5 5 5 5 5
3 Jinekolojik problemi olan hastayı tanılayabilir. 5 5 5 5
4 Jinekolojik problemi olan hastanın bakım gereksinimlerini saptayabilir ve buna uygun ebelik bakımını verebilir. 5 5 5 5 5 5
5 Üreme organlarının yapısal ve fonksiyonel bozuklarını tanılayabilir. 5 5 5 5
6 Üreme sağlığı sorunlarını önlemeye yönelik ebelik girişimlerini uygulayabilir. 5 5 5 5
7 Jinekolojik kanser ve tanılama sürecini bilir ve gerekli ebelik bakımını verebilir. 5 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Performans Görevi (Uygulama) 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 1 20 20
Ara Sınav 1 20 20
Kısa Sınav 2 5 10
Performans Görevi (Uygulama) 16 8 128
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 230
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 9,2
Dersin AKTS Kredisi 8