Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Mahremiyet ve Cinsel Gelişim EBE 212 4 2 + 0 2 2
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. DİLEK AYGİN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Mahremiyet ve Cinsel gelişim, toplumun genel cinsel sağlığı korumak, çocuklar ve ergenlerin erişkin yaşama sağlıklı bir geçiş yapabilmelerini kolaylaştırmak nedeniyle, her geçen gün daha da önem kazanmaktadır. Bu dersin amacı; İnsan için önemli bir yere sahip olan mahremiyet ve cinselliğin doğru bir şekilde algılanmasını sağlamak, doğru bilinen yanlışları tanımlamak ve geleceğe sağlıklı nesiller bırakabilmektir. 

Dersin İçeriği

Mahremiyet kavramı ve mahremiyet bilinci, Cinsellik kavramı ve cinselliğin konuşulması, cinsel mitler, sağlıklı cinsel yaşam, cinsellikte normallik ve parafililer, çocuk ve ergenlikte cinsellik, erkek ve kadın cinsel işlev bozuklukları, eşcinsel yönelimler.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Mahremiyet kavramını tanımlar Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
2 Sağlıklı bir cinsel yaşam için temel unsurları tanımlar Deney ve Laboratuvar, Beyin Fırtınası, Anlatım,
3 Cinsellik kavramına bilimsel bir yaklaşım geliştirmeyi sağlar Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar,
4 Cinsel işlevin nörobiyolojisini tanımlar. Tartışma, Beyin Fırtınası, Anlatım,
5 Gelişim dönemlerine göre cinsel eğitimin çerçevesini tanımlar. Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap,
6 Kadınlarda ve erkeklerde en sık görülen cinsel işlev bozukluklarını tanımlar Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Mahremiyet Kavramı
2 Mahremiyet Bilincinin Geliştirilmesi ve Mahremiyet Eğitimi
3 Cinsellik ve Cinsellik Kavramının Konuşulması
4 Cinselliğin Tarihi ve Cinsel Mitler
5 Kadın Olmanın Aşamaları
6 Erkeklerde Cinsel Gelişim
7 Okul Öncesi Ve Okul Çağı Çocuklarına Cinselliğin Anlatılması
8 Ara sınav
9 Ergenlik Döneminde Cinselliğin Konuşulması ve Mahremiyet Eğitimi
10 Yetişkin Bireylere Cinsel Eğitim Verilmesi
11 Transeksüelite
12 Cinsellikte Normallik ve Sapkınlık
13 Cinsel İşlev Bozuklukları
14 Cinsel İşlev Bozuklukları devamı
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

·        Keçe C. Cinselliğin dayanılmaz ağırlığı. 

·        Lehmiller, J. J. (2017). The psychology of human sexuality. John Wiley & Sons. Bölüm 4; ss. 236-286

·        Çok F., Kutlu Ö.(2012). Ergenlerin Cinsel Eğitimi. Pagem Akademi. · Saygılı S. (2004). Yaşam ve Cinsellik · Ersanlı K., Kumcagöz H. (2016). Cinsel Sağlık Eğitimi. Pagem Akademi.

·        Çok F., Kutlu Ö.(2012). Ergenlerin Cinsel Eğitimi. Pagem Akademi. ·

·        Saygılı S. (2004). Yaşam ve Cinsellik · Ersanlı K., Kumcagöz H. (20 Cinsel Sağlık Eğitimi. Pagem Akademi.Taşkın L, Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği. Genişletilmiş VII. Baskı, Sistem Ofset Matbaacılık, Ankara, 2005.

·        Lowdermilk, DL., Perry, SE., Bobak, IM. Maternity and Women’s Health Care. Seventh Edition, Mosby Company, 2000.

·        Gilbert ES, Harmon, JS. Yüksek Riskli Gebelik ve Doğum El Kitabı. Çev. Ed. Lale Taşkın, Palme Yayıncılık, Ankara, 2002.

·        Pernoll ML. Obstetrik ve Jinekoloji El Kitabı. Çev. Ed.: Ali Ayhan, Gürkan Bozdağ, Palme Yayıncılık, Ankara. 2002.

 

·        Pillitteri A. Maternal and Child Health Nursing Care of the Childbearing and Childrearing Family. Fourth Edition Lippincott Company, Philadelphia, 2003.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilecek, kadın, üreme sağlığı ve sorunları konusunda bütüncül ebelik girişimlerini yapabilecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. X
2 Kadın, yenidoğan ve yenidoğan bebeğe sahip aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla ebelik süreci doğrultusunda karşılar. X
3 Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde kullanır. X
4 Yaşam boyu öğrenme bilinciyle bilişim ve bakım teknolojilerini takip eder, prekonsepsiyonel dönemden doğum sonrası döneme kadar geçen süreçte ebelik uygulamalarında kullanır. X
5 Kadın ve yenidoğan bebeğe sahip aile ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi, diğer disiplinler ve mesleki örgütlerle ile işbirliği içinde çalışır. X
6 Mesleki yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. X
7 Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerilerinin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir. X
8 Ebelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir. X
9 Ebelik ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9
1 Mahremiyet kavramını tanımlar
2 Sağlıklı bir cinsel yaşam için temel unsurları tanımlar
3 Cinsellik kavramına bilimsel bir yaklaşım geliştirmeyi sağlar
4 Cinsel işlevin nörobiyolojisini tanımlar.
5 Gelişim dönemlerine göre cinsel eğitimin çerçevesini tanımlar.
6 Kadınlarda ve erkeklerde en sık görülen cinsel işlev bozukluklarını tanımlar
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 1 2 2
Ödev 1 5 5
Kısa Sınav 2 1 2
Ara Sınav 1 5 5
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 52
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,08
Dersin AKTS Kredisi 2