Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sağlık Sosyolojisi | SHE 323 | 5 | 2 + 0 | 2 | 2 |
Ön Koşul Dersleri | - |
Önerilen Seçmeli Dersler | - |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi METİN YILDIZ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi METİN YILDIZ, |
Dersin Yardımcıları | - |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Sağlık sorunlarına sosyolojik açıdan bakabilen, sorunları çok boyutlu değerlendirebilen bireyler yetiştirmek. Sağlık sorunlarına bütüncül bir perspektifle yaklaşmayı öğretmek. |
Dersin İçeriği | 1 Sağlık sosyolojisi nedir 2 Sağlık sosyolojisinin doğuşu ve gelişimi 3 Sağlık sosyolojisinin çalışma alanları 4 Sağlık ve hastalık kavramlarının tanımı 5 Hastalık, toplum ve kültür 6 Toplumsal değişme ve hastalık kalıpları 7 Sağlık ve hastalığa ilişkin sosyal etkenler 8 Doktor, hasta ve sağlık personeli ilişkileri 9 Ara sınav 10 Sağlık, cinsiyet, medeni durum ve eğitim 11 Sağlık ve gelir 12 Neoliberal politikalar ve sağlık 13 Sağlığı etkileyen sosyal faktörler |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sağlık sosyolojisi nedir, Sağlık sosyolojisinin doğuşu ve gelişimi | Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Örnek Olay, | |
2 | Sağlık sosyolojisinin çalışma alanları, Sağlık ve hastalık kavramlarının tanımı | Problem Çözme, Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Hastalık, toplum ve kültür,Toplumsal değişme ve hastalık kalıpları | Soru-Cevap, | |
4 | Sağlık ve hastalığa ilişkin sosyal etkenler,Doktor, hasta ve sağlık personeli ilişkileri | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, | |
5 | Sağlık, cinsiyet, medeni durum ve eğitim, Sağlık ve gelir | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, | |
6 | Neoliberal politikalar ve sağlık, Sağlığı etkileyen sosyal faktörler | Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sağlık sosyolojisi nedir | |
2 | Sağlık sosyolojisinin doğuşu ve gelişimi | |
3 | Sağlık sosyolojisinin çalışma alanları | |
4 | Sağlık ve hastalık kavramlarının tanımı | |
5 | Hastalık, toplum ve kültür | |
6 | Toplumsal değişme ve hastalık kalıpları | |
7 | Sağlık ve hastalığa ilişkin sosyal etkenler | |
8 | Doktor, hasta ve sağlık personeli ilişkileri | |
9 | Ara sınav | |
10 | Sağlık, cinsiyet, medeni durum ve eğitim | |
11 | Sağlık ve gelir | |
12 | Neoliberal politikalar ve sağlık | |
13 | Sağlığı etkileyen sosyal faktörler | |
14 | Yıl sonu değerlendirmesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1. Sağlık sosyolojisi kadın ve kentleşme, Nurşen Özçelik Adak 2. Sağlık sosyolojisi, Zafer Cirhinlioğlu 3. Sağlık sosyolojisi: Türkiye den araştırmalar, Aytül Kasapoğlu 4. Halk sağlığına giriş, Nusret Fişek |
Ders Kaynakları | 1. Sağlık sosyolojisi kadın ve kentleşme, Nurşen Özçelik Adak 2. Sağlık sosyolojisi, Zafer Cirhinlioğlu 3. Sağlık sosyolojisi: Türkiye den araştırmalar, Aytül Kasapoğlu 4. Halk sağlığına giriş, Nusret Fişek |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilecek, kadın, üreme sağlığı ve sorunları konusunda bütüncül ebelik girişimlerini yapabilecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. | X | |||||
2 | Kadın, yenidoğan ve yenidoğan bebeğe sahip aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla ebelik süreci doğrultusunda karşılar. | X | |||||
3 | Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde kullanır. | X | |||||
4 | Yaşam boyu öğrenme bilinciyle bilişim ve bakım teknolojilerini takip eder, prekonsepsiyonel dönemden doğum sonrası döneme kadar geçen süreçte ebelik uygulamalarında kullanır. | X | |||||
5 | Kadın ve yenidoğan bebeğe sahip aile ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi, diğer disiplinler ve mesleki örgütlerle ile işbirliği içinde çalışır. | X | |||||
6 | Mesleki yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. | X | |||||
7 | Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerilerinin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir. | X | |||||
8 | Ebelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir. | X | |||||
9 | Ebelik ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Sağlık sosyolojisi nedir, Sağlık sosyolojisinin doğuşu ve gelişimi | |||||||||
2 | Sağlık sosyolojisinin çalışma alanları, Sağlık ve hastalık kavramlarının tanımı | |||||||||
3 | Hastalık, toplum ve kültür,Toplumsal değişme ve hastalık kalıpları | |||||||||
4 | Sağlık ve hastalığa ilişkin sosyal etkenler,Doktor, hasta ve sağlık personeli ilişkileri | |||||||||
5 | Sağlık, cinsiyet, medeni durum ve eğitim, Sağlık ve gelir | |||||||||
6 | Neoliberal politikalar ve sağlık, Sağlığı etkileyen sosyal faktörler |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 30 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 1,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 2 |