Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Ruh Sağlığı | EBE 408 | 8 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | SHE 109 Etkili İletişim ve İnsan Davranışları |
Önerilen Seçmeli Dersler | SHE 210 Sağlıklı İletişim |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. GÜLGÜN DURAT |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Emine CİNCİOĞLU, Arş. Gör. Çiğdem ŞEN TEPE, Arş. Gör. Bedia TARSUSLU, Arş. Gör. Sevgi Köroğlu |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Ruh sağlığı ve psikiyatri temel kavramları, temel psikiyatrik bozukluklar, kadın ruh sağlığı, gebelik dönemi ve sonrası, baba ve yenidoğan ruh sağlığı, olağan dışı durumlarda psikososyal ebelik yaklaşımları konularında bilgi, beceri ve farkındalık kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Ruh sağlığı ve bozuklukları ile ilgili temel kavramlar, Temel psikiyatrik bozukluklar ve ebelik yaklaşımı Kadın ruh sağlığı ve ebelik yaklaşımı |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Ruh sağlığı ve psikiyatrinin tarihsel sürecini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | |
2 | Ruh sağlığı bozulan birey(ler)de, ruhsal durum muayenesine yönelik veri toplar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Yetişkin dönemde sık görülen psikiyatrik bozuklukları açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Çocukluk döneminde sık karşılaşılan nörogelişimsel bozuklukları açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
5 | Psikiyatrik bozuklukların ortaya çıkmasında rol alan faktörler arasında neden-sonuç ilişkisi kurar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Rol Oynama, | |
6 | Psikiyatrik bozukluklarda, birey ve aile merkezli bakım uygulamalarını, ebelik süreci doğrultusunda yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
7 | Kişilik gelişiminde bağlanmanın önemini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | |
8 | Kadının farklı dönemlerinde (gebelik, postpartum vb.) ruhsal durum değişikliklerini değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | |
9 | Ruh sağlığının korunması, geliştirilmesi, sürdürülmesi ve bozulması halinde bakım, tedavi ve rehabilitasyon sürecinde sorumluluk alır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | RUH SAĞLIĞI VE PSİKİYATRİNİN TARİHSEL GELİŞİMİ | |
2 | RUH SAĞLIĞININ DEĞERLENDİRİLMESİ | |
3 | ŞİZOFRENİ VE DİĞER PSİKOTİK BOZUKLUKLAR | |
4 | DUYGUDURUM BOZUKLUKLARI | |
5 | ANKSİYETE VE İLİŞKİLİ BOZUKLUKLAR | |
6 | NÖROGELİŞİMSEL BOZUKLUKLAR | |
7 | CİNSEL İŞLEV BOZUKLUKLARI | |
8 | VİZE | |
9 | YAŞAM DÖNEMLERİNE GÖRE KADIN RUH SAĞLIĞI | |
10 | ANNE-BABA ROLLERİ VE BEBEK BAĞLANMASI | |
11 | GEBELİK DÖNEMİNDE VE DOĞUMDA RUH SAĞLIĞI VE BOZUKLUKLARI | |
12 | POSTPARTUM DÖNEM RUH SAĞLIĞI VE BOZUKLUKLARI | |
13 | PSİKİYATRİK BOZUKLUKLARDA TEDAVİLER | |
14 | KAYIP-KRİZ-ŞİDDET |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Öztürk MO, Uluşahin NA. Ruh Sağlığı ve Bozuklukları, 15. Baskı, Ankara, 2018, Nobel Tıp Kitapevleri. 2. Özcan CT, Gürhan N (çev. ed.). Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Temelleri: Kanıta Dayalı Uygulama Bakım Kavramları, Ankara, 2016, Akademisyen Tıp Kitabevi. 3. Köroğlu, E (ed.). Klinik Psikiyatri DSM 5 Tanı Odaklı, 2. Baskı, Ankara, 2014, Hekimler Yayın Birliği. 4. Ackley BJ, Ladwig GB, Flynn Makic MB. Hemşirelik Tanıları El Kitabı, N Gürhan, Y Kitiş, Ü Polat, B Eren (çev. ed.), Ankara, 2019, Ankara Nobel Tıp Kitapevi. 5. Wheeler K. Psikiyatri Hemşireliği İleri Düzey Uygulamalar için Psikoterapi, N Gürhan, Atlı Özbaş A (çev. ed.), Ankara, 2020, Ankara Nobel Tıp Kitabevi. 6. Gürhan N, Okanlı A. Yaşamın Sırrı İletişim, Ankara, 2017, Nobel Tıp Kitabevi. 7. Carlat DJ. Psikiyatrik Görüşme, B Doğangün (çev. ed.), Ankara, 2017, Nobel Tıp Kitabevleri. 8. Gorman LM, Sultan DF. Psikososyal Hemşirelik Genel Hasta Bakımı İçin, F. Öz, Demiralp M (çev. ed.), 3. Baskı, Ankara, 2014, Akademisyen Kitabevi. 9. Köroğlu E. Psikiyatri Sözlüğü, Ankara, 2015, HYB Yayıncılık. 10. Bacanlı H. Eğitim Psikolojisi, 26. Baskı, Pegem Akademi Yayınları. 11. Akbayrak N, Erkal-İlhan S, Ançel G, Albayrak A. (ed.). Hemşirelik Bakım Planları, 2007, Alter Yayıncılık. 12. Çam O, Engin E. Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Bakım Sanatı. İstanbul, 2014, İstanbul Tıp Kitabevi. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilecek, kadın, üreme sağlığı ve sorunları konusunda bütüncül ebelik girişimlerini yapabilecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. | X | |||||
2 | Kadın, yenidoğan ve yenidoğan bebeğe sahip aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla ebelik süreci doğrultusunda karşılar. | X | |||||
3 | Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde kullanır. | X | |||||
4 | Yaşam boyu öğrenme bilinciyle bilişim ve bakım teknolojilerini takip eder, prekonsepsiyonel dönemden doğum sonrası döneme kadar geçen süreçte ebelik uygulamalarında kullanır. | X | |||||
5 | Kadın ve yenidoğan bebeğe sahip aile ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi, diğer disiplinler ve mesleki örgütlerle ile işbirliği içinde çalışır. | X | |||||
6 | Mesleki yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. | ||||||
7 | Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerilerinin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir. | X | |||||
8 | Ebelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir. | X | |||||
9 | Ebelik ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Ruh sağlığı ve psikiyatrinin tarihsel sürecini açıklar. | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 |
2 | Ruh sağlığı bozulan birey(ler)de, ruhsal durum muayenesine yönelik veri toplar. | 3 | 3 | 3 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3 | Yetişkin dönemde sık görülen psikiyatrik bozuklukları açıklar. | 3 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4 | Çocukluk döneminde sık karşılaşılan nörogelişimsel bozuklukları açıklar. | 3 | 3 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5 | Psikiyatrik bozuklukların ortaya çıkmasında rol alan faktörler arasında neden-sonuç ilişkisi kurar. | 3 | 2 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6 | Psikiyatrik bozukluklarda, birey ve aile merkezli bakım uygulamalarını, ebelik süreci doğrultusunda yapar. | 4 | 4 | 3 | 2 | 3 | 0 | 0 | 1 | 0 |
7 | Kişilik gelişiminde bağlanmanın önemini açıklar. | 3 | 0 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
8 | Kadının farklı dönemlerinde (gebelik, postpartum vb.) ruhsal durum değişikliklerini değerlendirir. | 3 | 2 | 4 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 |
9 | Ruh sağlığının korunması, geliştirilmesi, sürdürülmesi ve bozulması halinde bakım, tedavi ve rehabilitasyon sürecinde sorumluluk alır. | 5 | 5 | 5 | 0 | 4 | 0 | 0 | 2 | 0 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 115 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |