Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Mimarlıkta Erişilebilirlik | MIM 506 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MASOUMEH KHANZADEH |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Mimarlık bölümü öğrencilerinin meslek hayatlarında ihtiyaç duyacakları erişebilirlik ölçümü ve değerlendirmesi ile ilgili temel bilgi, beceri ve kavramları anlayabilmesini ve uygulayabilmesini sağlamaktır. Erişebilirlik bir insan hakkı olarak eşitli mimarlık uygulamalarda sadece bir kitle değil herkesin kullanımı için tasarım ve uygulamayı hedefliyor ve kentsel erişebilirlik modellemesi Proje olarak yapılacaktır. |
Dersin İçeriği |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Erişilebilirlik kavramını anlayabilip vebu kavrama uygun tasarımlar yapabilecekler. | Anlatım, Bireysel Çalışma, | |
2 | Erişilebilirlik kavramlarını mekansal bağlamda yorumlama becerisini elde edebilecekler. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
3 | Soyut ve somut kavramları boyut dönüştürme becerisini kazanabilecekler. | Anlatım, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Gezi / Gözlem, | |
4 | Evrensel tasarım kavramları algılayabilecekler bu bağlamda tüm tasarım projelerinde bu konuyu uygulama becerisine sahip olabilecekler. | Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ders amacı, Yöntem ve İçerik | |
2 | Erişilebilirlik tanımları, Proje Konuların seçilmesi | |
3 | Erişilebilirlik uygulama alanı, Tasarımda kullanıcılar ve kullanıcı gereksinimleri | |
4 | Tasarımda farklı kullanıcı grupları için kullanılabilirlik | |
5 | Yapılaşmış çevrede kullanıcı olarak engelliler ve çevre düzenlemeleri. | |
6 | Ara sınav I | |
7 | Herkes için tasarım konusuna yönelik ulusal ve uluslararası mevzuat. | |
8 | Yapılaşmış çevrede engelliler ve tasarımdan uygulamaya karşılaşılan sorunlar. | |
9 | Bireylere yönelik hukuki koşullar ve sivil toplum örgütleri. | |
10 | Ara sınav II | |
11 | Şehirde yaşayanlara yönelik hukuki koşullar ve sivil toplum örgütleri | |
12 | UYGULAMA (Yapılaşmış çevrede Projeye yönelik problemlerin belirlenmesi ve öneriler). | |
13 | UYGULAMA (Yapılaşmış çevrede Projeye yönelik problemlerin belirlenmesi ve öneriler). | |
14 | Dönem sonu sınavı ve proje teslimi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Accessibility: a review of measuring techniques and their application; Yazar: Derek Halden The Accessible Housing Design File; Yazar: Barrier Free Environments |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Erişilebilirlik kavramını anlayabilip vebu kavrama uygun tasarımlar yapabilecekler. | |||||
2 | Erişilebilirlik kavramlarını mekansal bağlamda yorumlama becerisini elde edebilecekler. | |||||
3 | Soyut ve somut kavramları boyut dönüştürme becerisini kazanabilecekler. | |||||
4 | Evrensel tasarım kavramları algılayabilecekler bu bağlamda tüm tasarım projelerinde bu konuyu uygulama becerisine sahip olabilecekler. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 35 |
1. Proje / Tasarım | 15 |
2. Ara Sınav | 35 |
1. Performans Görevi (Atölye) | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 2 | 3 | 6 |
Proje / Tasarım | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 12 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 0,48 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |