Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Ortadoğu’Da Din ve Siyaset (Tr) ODC 520 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi TALHA İSMAİL DUMAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı
Ortadoğu'da faaliyet gösteren dini kökenli devlet-dışı aktörler, etki kapasitelerini genişletmeleri sebebiyle, bulundukları ülkelerin toplumsal yapısından siyaset düzenine kadar birçok alanda söz sahibi olmaya başlamıştır. Bu bağlamda hem barışçıl hem de silahlı devlet dışı aktörlerin genel bir özetinin yapılması Ortadoğu çalışacak öğrenciler için önem arz etmektedir.
Dersin İçeriği
1. Barışçıl Devlet Dışı Aktörler:
1.1. Müslüman Kardeşler
1.2. Hizbut Tahrir
2. Ulusal Mücadele Merkezli Devlet Dışı (Silahlı) Aktörler:
2.1. Hizbullah
2.2. Hamas
2.3. İslami Cihad
2.4. Ensarullah
2.5. Sahve Hareketi
3. Ulusötesi Silahlı Hareketler:
3.1. El-Kaide
3.2. IŞİD
Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Problem Çözme, Sözlü Sınavlar, Performans Değerlendirme,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Devlet Dışı Aktör Kavramı ve Devlet Dışı Aktörlerin Sınıflandırılması
2 Reformist Aktör Olarak Müslüman Kardeşler: Mısır İhvanı
3 Tunus, Suriye ve Ürdün'deki Müslüman Kardeşler Örgütleri
4 Fas, Yemen ve Cezayir'deki Müslüman Kardeşler Örgütleri
5 Ulusal/Ulus aşırı Askeri Aktör: Hizbullah
6 Ulusal/Ulus aşırı Askeri Aktör: Hizbullah
7 Filistin Direniş Hareketleri: Hamas
8 Ara Sınav
9 Filistin Direniş Hareketleri: İslami Cihat
10 Yemen'deki Devlet Dışı Aktör: Ensarullah
11 Suudi Arabistan'daki Muhalif Selefiler: Sahve Hareketi
12 Cihatçı Selefi Hareketler: El Kaide Örneği
13 IŞİD: İslamcı Bir Hareket Olarak Tanınabilir mi?
14 Ödev Sunumları
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
Yeşiltaş, Murat ve Tuncay Kardaş. Non-State Armed Actors in the Middle East: Geopolitics, Ideology, and Strategy. Palgrave Macmillan Cham: 2018

Zollner, Barbara H. E. “The metamorphosis of social movements into political parties: The Egyptian Muslim Brotherhood and the Tunisian al-Nahda as cases for a reflection on party institutionalisation theory”. British Journal of Middle Eastern Studies. Cilt Nu. 48, Sayı. 3, 2021, 370-387.

Yetim, Mustafa,  Rıdvan Kalaycı ve Tamer Kaşıkçı. Ortadoğu’da Devlet Dışı Aktörler ve Arap Baharı: Müslüman Kardeşler, Hizbullah ve Hamas. Ankara: Orion Kitabevi, 2020.

Yetim, Mustafa ve Rıdvan Kalaycı. “Tracing the Political Origins of The Hezbollah’s Resistance Discourse: From Revisionism to Status Quo”. Asian Journal of Middle Eastern and Islamic Studies. Cilt Nu. 16, Sayı. 2, 2022, 209-224.

Wickham, Carrie Rosefsky. The Muslim Brotherhood: Evolution of an Islamist Movement. Princeton: Princeton University Press, 2013.

Wahab, Hadi. Hezbollah: A Regional Armed Non-State Actor. Londra ve New York: Routledge, 2022.

Gleis, Joshua L. ve Benedetta Berti, Hezbollah and Hamas: A Comparative Study. Baltimore, The Johns Hopkins University Press, 2012.

Tamimi, Azzam. Hamas: Unwritten Chapters. Londra: C. Hurst and Co. Publishers, 2007.

Tadros, Mariz. The Muslim Brotherhood in Contemporary Egypt Democracy redefined or confined?. New York: Routledge, 2012.

Saad-Ghorayeb, Amal. Hizbu’llah: Politics and Religion. Londra: Pluto Press, 2002.

Saade, Bashir. Hizbullah and the Politics of Remembrance: Writing the Lebanese Nation. Cambridge: Cambridge University Press, 2016.

Roy, Sara. Hamas and Civil Society in Gaza: Engaging the Islamist Social Sector. Princeton: Princeton University Press, 2011.

Saouli, Adham. “Hizbullah, Hamas, and the Arab Uprisings: Structures, Threats, and Opportunities”. Orient. Cilt Nu. 54, Sayı. 2, 2013, 37-43.

Saouli, Adham.  Hezbollah: Socialisation and its Tragic Ironies. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2019.

Pargeter, Alison. The Muslim Brotherhood: From Opposition to Power. Londra: Saqi Books, 2013.

Hroub, Khaled.  Hamas: Political Thought and Practice. Beyrut: Institute for Palestine Studies, 2000.

Gunning, Jeroen. Hamas in Politics: Democracy, Religion, Violence. Londra: Hurst, 2007.

Aitkulova, Meerim. "Hizb ut-Tahrir: Dreaming of Caliphate," Handbook of Islamic Sects and Movements içinde, ed.Muhammad Afzal Upal ve Carole M. Cusack. Leiden: Brill, 2021.

Rudolph, Rachael M. "The Islamic Jihad Movement in Palestine: a Wild Card in Palestinian Politics?," From Terrorism to Politics içinde, Ed. Anisseh van Engeland ve Rachael M. Rudolph. Hampshire: Ashgate, 2008.

Brandt, Marieke. Tribes and Politics in Yemen: A History of the Houthi Conflict. Hurst: 2024.

Lacroix, Stéphane. "The Development of the Sahwa," Awakening Islam içinde. Harvard: Harvard University Press, 2011.

Sutton, Philip W. ve Stephen Vertigans, “Islamic 'New Social Movements'? Radical Islam, Al-Qa’ida And Social Movement Theory,” Mobilization: An International Quarterly 11, no. 1 (2006): 101-115.

Nina Ismael, "Al-Qaeda and Daesh: The Rise of the Islamic State," Strategic Interaction Between Islamist Terror Groups içinde (Springer, 2020): 71-82.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Güncel konu ve sorunlar hakkında, tarihi, sosyal ve kültürel boyutlarıyla birlikte bilgi ve fikir sahibi olma Güncel konu ve sorunlar hakkında, tarihi, sosyal ve kültürel boyutlarıyla birlikte bilgi ve fikir sahibi olma Uluslararası İlişkiler alanında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma, bunları kullanabilme Uluslararası İlişkiler alanında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma, bunları kullanabilme X
2 Dış Politika ve Uluslararası İlişkiler kavramları, fikirleri ve verilerini, bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık olay, gelişme ve konuları belirleme ve analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, olgu ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme Dış Politika ve Uluslararası İlişkiler kavramları, fikirleri ve verilerini, bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık olay, gelişme ve konuları belirleme ve analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, olgu ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olma Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olma X
3 Bilgi üretimi ve kullanımı ile bilgiye ulaşmada yöntem ve araştırma teknikleri konusunda beceri sahibi olma Bilgi üretimi ve kullanımı ile bilgiye ulaşmada yöntem ve araştırma teknikleri konusunda beceri sahibi olma X
4 Diplomatlık, ataşelik gibi uluslararası ilişkilerin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olma Diplomatlık, ataşelik gibi uluslararası ilişkilerin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olma X
5 Alana ilgi duyan ve ilgisiz dinleyici gruplarını, Uluslararası İlişkiler ile ilgili konularda bilgilendirme, onlara düşüncelerini, konu ile ilgili problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilme Alana ilgi duyan ve ilgisiz dinleyici gruplarını, Uluslararası İlişkiler ile ilgili konularda bilgilendirme, onlara düşüncelerini, konu ile ilgili problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilme Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme Türkçe’yi iyi kullanma, yazılı ve sözlü iletişimi iyi olup kendini doğru şekilde ifade edebilme ve empati yeteneğine sahip olma Türkçe’yi iyi kullanma, yazılı ve sözlü iletişimi iyi olup kendini doğru şekilde ifade edebilme ve empati yeteneğine sahip olma X
6 Uluslararası İlişkiler Lisans yeterlilikleri üzerine kurulan aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama Uluslararası İlişkiler Lisans yeterlilikleri üzerine kurulan aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6
1
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 20
1. Sözlü Sınav 40
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 5 5
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Final 1 10 10
Ödev 2 15 30
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
dersAKTSKredisi 6