Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Ortadoğu Ekonomileri (Tr) | ODC 585 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. FATİH SAVAŞAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Ortadoğu ülkeleri ekonomik kalkınma bakımından ortak avantaj ve dezavantajlara sahiptir. Görece genç nüfus, doğal kaynaklara bağımlılık, yönetim şekilleri ve yönetişim sorunları, siyasi istikrar(sızlık) gibi büyüme ve kalkınmayı etkileyen faktörlerin bölgesel görünümünün tanınması özel sektöre ve kamu sektörüne karar alma ve uygulamada yardımcı olacaktır |
Dersin İçeriği | Derste ekonomik büyüme ve kalkınma kavramları üzerinde durulacak, kalkınma teorileri tartışılacak; beşeri sermaye, sosyal sermaye, doğal kaynaklar, yolsuzluk, demokrasi, beyin göçü, ulusaşırı şirketler, dış yardımlar ve borçlanma, tasarruf ve sermaye birikimi kalkınma bağlamında ele alınacak ve para ve maliye politikalarının kalkınmaya etkisi irdelenecektir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Temel Makroekonomik Kavramları öğrenir | Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Nufus egitim ve beseri sermaye arasindaki iliskiyi kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Politik kurumlar ve ekonomik performans arasindaki iliskiyi kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Dogal kaynak zenginliginin ekonomik kalkinmada olumlu ve olumsuz yonlerini kavrar | ||
5 | Bolge ulkelerinin ekonomik performansini karsilastirir | ||
6 | Bolge ulkeleri arasindaki iyi ve kotu etkilesimlerin ekonomik etkilerini kavrar |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Temel Makroekonomik Kavramlar | Verilen makaleler ve okuma onerileri |
2 | Klasik ve Neoklasik Büyüme Teorileri | Verilen makaleler ve okuma onerileri |
3 | Kalkınmacı ve Heteredoks Teoriler | Verilen makaleler ve okuma onerileri |
4 | Nüfus, Eğitim ve Beşeri Sermaye | Verilen makaleler ve okuma onerileri |
5 | Sosyal Sermaye | Verilen makaleler ve okuma onerileri |
6 | Doğal Kaynaklar, Çevre ve Kalkınma | Verilen makaleler ve okuma onerileri |
7 | Yolsuzluk | Verilen makaleler ve okuma onerileri |
8 | Yönetim Biçimleri ve Kalkınma | Verilen makaleler ve okuma onerileri |
9 | Beyin Göçü ve Kalkınma | Verilen makaleler ve okuma onerileri |
10 | Ulusaşırı Şirketler | Verilen makaleler ve okuma onerileri |
11 | Dış Yardımlar ve Dış Borçlar | Verilen makaleler ve okuma onerileri |
12 | Tasarruf ve Sermaye | Verilen makaleler ve okuma onerileri |
13 | Para ve Maliye Politikaları ve Kalkınma | Verilen makaleler ve okuma onerileri |
14 | Ülke Örnekleri | Verilen makaleler ve okuma onerileri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Devlin, Julia C. (2010) Chaleges of Economic Development in the Middle East and North Africa Region, World Scientific Studies in International Economics Vol. 8, World Scientific. Richards, Alan and John Waterbury, A Political Economy of the Middle East, Routledge, 2007 Kar, Muhsin ve Sami Taban (2005), İktisadi Kalkınmada Sosyal, Kültürel ve Siyasal Faktörlerin Rolü, Bursa: Ekin. Kar, Muhsin ve Sami Taban (2004), Kalkınma Ekonomisi- Seçme Konular, Bursa: Ekin. Cyper, James M., and James L. Dietz (1997), The Process of Econmic Development, First Edition, New York: Routledge |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Güncel konu ve sorunlar hakkında, tarihi, sosyal ve kültürel boyutlarıyla birlikte bilgi ve fikir sahibi olma Güncel konu ve sorunlar hakkında, tarihi, sosyal ve kültürel boyutlarıyla birlikte bilgi ve fikir sahibi olma Uluslararası İlişkiler alanında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma, bunları kullanabilme Uluslararası İlişkiler alanında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma, bunları kullanabilme | ||||||
2 | Dış Politika ve Uluslararası İlişkiler kavramları, fikirleri ve verilerini, bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık olay, gelişme ve konuları belirleme ve analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, olgu ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme Dış Politika ve Uluslararası İlişkiler kavramları, fikirleri ve verilerini, bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık olay, gelişme ve konuları belirleme ve analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, olgu ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olma Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olma | ||||||
3 | Bilgi üretimi ve kullanımı ile bilgiye ulaşmada yöntem ve araştırma teknikleri konusunda beceri sahibi olma Bilgi üretimi ve kullanımı ile bilgiye ulaşmada yöntem ve araştırma teknikleri konusunda beceri sahibi olma | ||||||
4 | Diplomatlık, ataşelik gibi uluslararası ilişkilerin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olma Diplomatlık, ataşelik gibi uluslararası ilişkilerin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olma | ||||||
5 | Alana ilgi duyan ve ilgisiz dinleyici gruplarını, Uluslararası İlişkiler ile ilgili konularda bilgilendirme, onlara düşüncelerini, konu ile ilgili problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilme Alana ilgi duyan ve ilgisiz dinleyici gruplarını, Uluslararası İlişkiler ile ilgili konularda bilgilendirme, onlara düşüncelerini, konu ile ilgili problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilme Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme Türkçe’yi iyi kullanma, yazılı ve sözlü iletişimi iyi olup kendini doğru şekilde ifade edebilme ve empati yeteneğine sahip olma Türkçe’yi iyi kullanma, yazılı ve sözlü iletişimi iyi olup kendini doğru şekilde ifade edebilme ve empati yeteneğine sahip olma | ||||||
6 | Uluslararası İlişkiler Lisans yeterlilikleri üzerine kurulan aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama Uluslararası İlişkiler Lisans yeterlilikleri üzerine kurulan aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Temel Makroekonomik Kavramları öğrenir | ||||||
2 | Nufus egitim ve beseri sermaye arasindaki iliskiyi kavrar | ||||||
3 | Politik kurumlar ve ekonomik performans arasindaki iliskiyi kavrar | ||||||
4 | Dogal kaynak zenginliginin ekonomik kalkinmada olumlu ve olumsuz yonlerini kavrar | ||||||
5 | Bolge ulkelerinin ekonomik performansini karsilastirir | ||||||
6 | Bolge ulkeleri arasindaki iyi ve kotu etkilesimlerin ekonomik etkilerini kavrar |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 30 |
1. Ödev | 30 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 25 | 25 |
Ödev | 1 | 25 | 25 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 156 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |