Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Dağıtık İşletim Sistemleri | BSE 426 | 8 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Veri İletişimi ve/veya Bilgisayar Ağları dersini almış olmak |
Önerilen Seçmeli Dersler | 3 |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. İBRAHİM ÖZÇELİK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | 3 |
Dersin Kategorisi | Genel Eğitim |
Dersin Amacı | Otomasyon sistemlerinde kullanılan cihazların iletişim gereksinimlerini karşılamak için geliştirilen gerçek zamanlı ağ sistemlerinin kavramsal ve teknolojik altyapısını öğretmek ve uygulamalarla pekiştirmek. |
Dersin İçeriği | Otomasyon Hiyerarşisi, CIM Piramidi, PLC Sistemleri, RS232/RS485 Bağlantı Arayüz Saistemleri, AS-Interface protokolü, PROFIBUS protokolü, Endüstriyel Ethernet protokolü ve PROFINET protokolü ve Lab. Uygulamaları |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Otomasyon hiyerarşisi kavramını öğrenmek | Anlatım, | |
2 | Gerçek zamanlı ağ sistemi kavramını öğrenmek | Anlatım, | |
3 | AS-Interface, PROFIBUS ve PROFINET protokollerinin ne tür uygulama alanlarında kullanıldığını ve gerçek zamanlı ağ kritelerlerini nasıl sağladığını öğrenmek | Anlatım, Soru-Cevap, | |
4 | Laboratuvar uygulamalarıyla anlatılan kavramların pekiştirilmek | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
5 | |||
6 | |||
7 | |||
8 | |||
9 | |||
10 | |||
11 | 3 | ||
12 | 3 | ||
13 | |||
14 | |||
15 | |||
16 | |||
17 | |||
18 | 3 | ||
19 | 3 | ||
20 | |||
21 | |||
22 | 3 | ||
23 | 3 | ||
24 |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Gerçek Zamanlı Ağ Sistemlerine Giriş | |
2 | Otomasyon Hiyerarşisi, CIM Piramidi | |
3 | PLC Kavramı ve Uygulama Alanları | |
4 | PLC Programlama | |
5 | PLC Programlama Uygulamaları | |
6 | RS-232, RS-422, RS-485 Arayüz Standartları ve PPI, Freeport, MPI protokolleri | |
7 | AS-Interface protokolü tanımı, uygulama alanları ve çalışma prensibi | |
8 | PROFIBUS protokolü tanımı, uygulama alanları ve çalışma prensibi | |
9 | CAN protokolü tanımı, uygulama alanları ve çalışma prensibi | |
10 | Endüstriyel Ethernet protokolü tanımı, uygulama alanları ve çalışma prensibi | |
11 | Endüstriyel Ethernet protokolü tanımı, uygulama alanları ve çalışma prensibi | |
12 | PROFINET protokolü tanımı, uygulama alanları ve çalışma prensibi | |
13 | PROFIBUS Protokolünün Laboratuar Uygulaması | |
14 | PROFIBUS Protokolünün Laboratuar Uygulaması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1."Gerçek Zamanlı Ağ Sistemleri Ders Notu", Yrd.Doç.Dr. İbrahim ÖZÇELİK |
Ders Kaynakları | 1.Automating with Step 7 in STL and SCL, Hans Berger, Siemens, MCD Corporate Publishing |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Bilgisayar teknolojisi alanında araştırma ve uygulamaya yönelik güncel bilgi ve becerilere sahip olmak. | X | |||||
2 | Bilgisayar teknolojisi ile ilgili eğitim araç ve gereçleri etkin kullanabilmek. | X | |||||
3 | Bilgisayar teknolojisi ile ilgili konularda eğitim programı geliştirebilmek, bunları yazılı ve sözlü olarak uygulayabilecek iletişim yeteneğine sahip olmak. | X | |||||
4 | Bilgisayar teknolojisi alanında projelendirme, tasarlama ve uygulama çalışmalarını gerek bağımsız olarak ve gerekse ortak zeminlerde yürütme bilgi ve becerilere sahip olmak. | X | |||||
5 | Bilgisayar teknolojisi alanında bilimsel ve toplumsal sorunlar karşısında sorgulayıcı, yorumlayıcı, çözüme katkı sağlayıcı ve etik denetime açık yaklaşımlara sahip olmak. | ||||||
6 | Çevre bilincine sahip olmak, bunu uygulamak ve yaygınlaştırmak. | ||||||
7 | Toplumla ve çeşitli toplum örgütleriyle etkin bir şekilde çalışabilmek. | ||||||
8 | Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine ve sosyal haklarının korunmasına yönelik etkinlikleri planlayıp yönetebilmek, onların küresel ölçekte sorumlu bireyler olarak yetişmesine katkıda bulunmak. | ||||||
9 | Kendi kendine ve hayat boyu öğrenim ilkelerini benimsemek. | ||||||
10 | Bilgisayar teknolojisi alanında profesyonel gelişimlerini sürdürebilmek ve farklı uygulamaları yerinde inceleyebilmek üzere ulusal/uluslararası hareketlilik ve ortaklık faaliyetlerinde bulunmak. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Otomasyon hiyerarşisi kavramını öğrenmek | ||||||||||
2 | Gerçek zamanlı ağ sistemi kavramını öğrenmek | ||||||||||
3 | AS-Interface, PROFIBUS ve PROFINET protokollerinin ne tür uygulama alanlarında kullanıldığını ve gerçek zamanlı ağ kritelerlerini nasıl sağladığını öğrenmek | ||||||||||
4 | Laboratuvar uygulamalarıyla anlatılan kavramların pekiştirilmek | ||||||||||
5 | |||||||||||
6 | |||||||||||
7 | |||||||||||
8 | |||||||||||
9 | |||||||||||
10 | |||||||||||
11 | 3 | ||||||||||
12 | 3 | ||||||||||
13 | |||||||||||
14 | |||||||||||
15 | |||||||||||
16 | |||||||||||
17 | |||||||||||
18 | 3 | ||||||||||
19 | 3 | ||||||||||
20 | |||||||||||
21 | |||||||||||
22 | 3 | ||||||||||
23 | 3 | ||||||||||
24 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 5 |
1. Ödev | 20 |
2. Kısa Sınav | 5 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 15 | 15 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 136 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,44 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |