Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Mikrobilgisayar Mimarisi ve Programlama | EBO 303 | 5 | 3 + 2 | 4 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. AKADEMİK PERSONEL |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Uzman Ahmet Karaca |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Kaydediciler, aritmetik ve mantık birim (ALU), Kod çözücü birim, Bayraklar ve Yığın (stack) ile ilgili temel kavramları tanıtmak, Azaltılmış komut setli bilgisayar (RISC), Karmaşık komut setli bilgisayar (CISC), Harvard ve Von Neuman mimarileri açıklamak, Mnemonics, işlem kodu (opcode), işlem parametresi (operand), makine çevirimi, adresleme modları, komut seti, komut grupları, assembly dili bileşenleri, aritmetik ve lojik işlemler, kullanma komutları ve alt yordamlar tanıtmak, Hafıza haritalı G/C, atanmış G/C ve doğrudan bellek erişimi (DMA) çeşitlerini öğretmek, Assembly kod giriş, kod derleme, benzetim, hata ayıklama ve sistem analizi kavramlarını açıklamak. |
Dersin İçeriği | Kaydediciler, aritmetik ve mantık birim (ALU), Kod çözücü birim, Bayraklar ve Yığın. Azaltılmış komut setli bilgisayar (RISC), Karmaşık komut setli bilgisayar (CISC), Harvard ve Von Neuman mimarileri. Adres, veri ve kontrol hatları, adres ve veri çoklama ve Hafıza haritası tasarlama, adres ve seçici uç çözümleme ve sistem bütünleştirme. Hafıza haritalı G/C, atanmış G/C ve doğrudan bellek erişimi (DMA). Mnemonics, işlem kodu (opcode), işlem parametresi (operand), makine çevirimi, adresleme modları, komut seti, komut grupları, assembly dili bileşenleri, aritmetik ve lojik işlemler, kullanma komutları ve alt yordamlar. Assembly kod giriş, kod derleme, benzetim, hata ayıklama ve sistem analizi. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Hesaplamanın tarihi ve bilgisayarın gelişimi anlatır. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
2 | Mikroişlemcilerin tarihi gelişimi ve yeni nesil mikroişlemcileri açıklar. | Soru-Cevap, Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
3 | Mikrobilgisayar terminolojisi ve yeni teknolojileri özetler. | Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, | |
4 | Mikrobilgisayarların yapısı ve mikroişlemci mimarisini betimler. | Soru-Cevap, Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
5 | Mikroişlemci özelliklerini belirleyen etkenleri tanımlar. | Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, | |
6 | Mikroişlemcilerde kullanılan adresleme yöntemlerini karşılaştırır. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, | |
7 | Assembly dilini kullanarak uygulama geliştirir. | Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Hesaplamanın tarihi Ve Bilgisayarın Gelişimi | |
2 | Mikroişlemcilerin Tarihi Gelişimi ve Yeni Nesil Mikroişlemciler | |
3 | Mikrobilgisayar Terminolojisi Ve Yeni Teknolojiler | |
4 | Mikrobilgisayarların Yapısı Ve Mikroişlemci Mimarisi | |
5 | Mikroişlemcili Sistemlerin Programlanması ve Komut Setleri | |
6 | Mikroişlemci özelliklerini belirleyen etkenler | |
7 | Mikroişlemcili Sistemlerin Yapısı ve Mikroişlemci Mimarisi [1] Sayfa 157-197 | |
8 | Mikroişlemcili Sistemlerin Programlanması ve Komut Setleri | |
9 | Ara sınav | |
10 | Mikroişlemcilerde Kullanılan Adresleme Yöntemleri | |
11 | Assembly dili ve Assembly dilleri ile Programlama | |
12 | Assembly dilleri ile Programlama | |
13 | Mikrobilgisayarlarda Kullanılan Arauyum Devreleri | |
14 | Mikroişlemci Çevre Birimleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Ekiz Hüseyin; Mikroişlemciler ve Mikrodenetleyiciler Ders Notları, |
Ders Kaynakları | [2] Topaloğlu Nurettin, Mikroişlemciler ve Assembly Dili, Seckin Yayınevi |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Bilgisayar teknolojisi alanında araştırma ve uygulamaya yönelik güncel bilgi ve becerilere sahip olmak. | X | |||||
2 | Bilgisayar teknolojisi ile ilgili eğitim araç ve gereçleri etkin kullanabilmek. | X | |||||
3 | Bilgisayar teknolojisi ile ilgili konularda eğitim programı geliştirebilmek, bunları yazılı ve sözlü olarak uygulayabilecek iletişim yeteneğine sahip olmak. | X | |||||
4 | Bilgisayar teknolojisi alanında projelendirme, tasarlama ve uygulama çalışmalarını gerek bağımsız olarak ve gerekse ortak zeminlerde yürütme bilgi ve becerilere sahip olmak. | X | |||||
5 | Bilgisayar teknolojisi alanında bilimsel ve toplumsal sorunlar karşısında sorgulayıcı, yorumlayıcı, çözüme katkı sağlayıcı ve etik denetime açık yaklaşımlara sahip olmak. | X | |||||
6 | Çevre bilincine sahip olmak, bunu uygulamak ve yaygınlaştırmak. | ||||||
7 | Toplumla ve çeşitli toplum örgütleriyle etkin bir şekilde çalışabilmek. | ||||||
8 | Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine ve sosyal haklarının korunmasına yönelik etkinlikleri planlayıp yönetebilmek, onların küresel ölçekte sorumlu bireyler olarak yetişmesine katkıda bulunmak. | ||||||
9 | Kendi kendine ve hayat boyu öğrenim ilkelerini benimsemek. | X | |||||
10 | Bilgisayar teknolojisi alanında profesyonel gelişimlerini sürdürebilmek ve farklı uygulamaları yerinde inceleyebilmek üzere ulusal/uluslararası hareketlilik ve ortaklık faaliyetlerinde bulunmak. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Hesaplamanın tarihi ve bilgisayarın gelişimi anlatır. | ||||||||||
2 | Mikroişlemcilerin tarihi gelişimi ve yeni nesil mikroişlemcileri açıklar. | ||||||||||
3 | Mikrobilgisayar terminolojisi ve yeni teknolojileri özetler. | ||||||||||
4 | Mikrobilgisayarların yapısı ve mikroişlemci mimarisini betimler. | ||||||||||
5 | Mikroişlemci özelliklerini belirleyen etkenleri tanımlar. | ||||||||||
6 | Mikroişlemcilerde kullanılan adresleme yöntemlerini karşılaştırır. | ||||||||||
7 | Assembly dilini kullanarak uygulama geliştirir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 5 |
1. Ödev | 10 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 10 |
2. Kısa Sınav | 5 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 160 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |