Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İşaret İşleme | EBO 436 | 8 | 3 + 0 | 3 | 5 |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sürekli ve ayrık zamanlı işaret ve sistemleri açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Örnekleme teoremini ve nicelendirme işlemini açıklar. | Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | İşaret işlemcilerin üstünlüklerini sıralar. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
4 | Gerçek zamanlı bir Sayısal işaret işleme bloğunu oluşturabilir. | Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
5 | Ayrık zamanlı ve hızlı Fourier dönüşümlerini yapar. | Deney ve Laboratuvar, Eğitsel Oyun, Eğitsel Oyun, | |
6 | Sayısal süzgeç tasarımı yapar. | Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Soru-Cevap, | |
7 | Bir filtre bloğunun hangi yapıda gerçekleştirildiğini belirler. | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Tartışma, | |
8 | Ses ve görüntü işlemeyi yorumlar. | Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sayısal işaret işleme ve avantajları. | |
2 | Sayısal işaret işlemede kullanılan teknikler. Korelasyon, konvolüsyon, dijital filtreler, ayrık transformlar ve modülasyon. | |
3 | Gerçek-zamanlı işaret işleme. Üstünlükleri. | |
4 | Analog sinyallerin sayısala dönüştürülmesi. Örnekleme teoremi. | |
5 | Örnekleme frekansının tayini. Nyquist frekansı. Giriş filtresi. | |
6 | Nicelendirme işleminin gerçekleştirilmesi. Nicelendirme hataları. | |
7 | Sayısal işaretin tekrar analog hale dönüştürülmesi. Çıkış filtresinin özellikleri ve kullanılma amaçları.. | |
8 | ADC ve DAC’ların temel özellikleri. Karşılaşılan problemler ve çözümleri. | |
9 | Ara Sınav | |
10 | Sayısal işaret işlemciler. Özellikleri. | |
11 | Ayrık zamanlı dönüşümler. Fourier serileri, Fourier dönüşümü, Ayrık Fourier dönüşümü ve aralarındaki dönüşümler. | |
12 | Sayısal filtre tasarımı. Analog filtrelere olan üstünlükleri. | |
13 | Filtre tasarımındaki adımlar. Sonlu vuru cevabı (FIR) filtreleri. | |
14 | Sonsuz vuru cevabı (IIR) filtreleri. Farklı filtre yapıları. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Eskikurt, Halil İbrahim; “İşaret İşleme Ders Notları”, SAÜ TEF, 2007. |
Ders Kaynakları | [2] Emmanuel J. Ifeachor, Barrie W. Jervis, “Dijital Signal Processing, A practical approach”, Addison-Wesley Publishing Company, UK, 1993. [3] Marven, C. and Ewers, G., “A simple approach to Digital Signal Processing”, Texas Instruments, UK, 1994. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Elektronik teknolojisi alanında araştırma ve uygulamaya yönelik güncel bilgi ve becerilere sahip olmak. | X | |||||
2 | Elektronik teknolojisi ile ilgili eğitim araç ve gereçleri etkin kullanabilmek. | X | |||||
3 | Elektronik teknolojisi ile ilgili konularda eğitim programı geliştirebilmek, bunları yazılı ve sözlü olarak uygulayabilecek iletişim yeteneğine sahip olmak. | X | |||||
4 | Elektronik teknolojisi alanında projelendirme, tasarlama ve uygulama çalışmalarını gerek bağımsız olarak ve gerekse ortak zeminlerde yürütme bilgi ve becerilere sahip olmak. | X | |||||
5 | Elektronik teknolojisi alanında bilimsel ve toplumsal sorunlar karşısında sorgulayıcı, yorumlayıcı, çözüme katkı sağlayıcı ve etik denetime açık yaklaşımlara sahip olmak. | X | |||||
6 | Çevre bilincine sahip olmak, bunu uygulamak ve yaygınlaştırmak. | ||||||
7 | Toplumla ve çeşitli toplum örgütleriyle etkin bir şekilde çalışabilmek. | ||||||
8 | Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine ve sosyal haklarının korunmasına yönelik etkinlikleri planlayıp yönetebilmek, onların küresel ölçekte sorumlu bireyler olarak yetişmesine katkıda bulunmak | ||||||
9 | Kendi kendine ve hayat boyu öğrenim ilkelerini benimsemek. | ||||||
10 | Elektronik teknolojisi alanında profesyonel gelişimlerini sürdürebilmek ve farklı uygulamaları yerinde inceleyebilmek üzere ulusal/uluslararası hareketlilik ve ortaklık faaliyetlerinde bulunmak |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Sürekli ve ayrık zamanlı işaret ve sistemleri açıklar. | ||||||||||
2 | Örnekleme teoremini ve nicelendirme işlemini açıklar. | ||||||||||
3 | İşaret işlemcilerin üstünlüklerini sıralar. | ||||||||||
4 | Gerçek zamanlı bir Sayısal işaret işleme bloğunu oluşturabilir. | ||||||||||
5 | Ayrık zamanlı ve hızlı Fourier dönüşümlerini yapar. | ||||||||||
6 | Sayısal süzgeç tasarımı yapar. | ||||||||||
7 | Bir filtre bloğunun hangi yapıda gerçekleştirildiğini belirler. | ||||||||||
8 | Ses ve görüntü işlemeyi yorumlar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 135 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |