Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Mikrobilgisayar Mimarisi ve Programlama EBO 303 5 3 + 2 4 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. AKADEMİK PERSONEL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Uzman Ahmet Karaca
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Kaydediciler, aritmetik ve mantık birim (ALU), Kod çözücü birim, Bayraklar ve Yığın (stack) ile ilgili temel kavramları tanıtmak, Azaltılmış komut setli bilgisayar (RISC), Karmaşık komut setli bilgisayar (CISC), Harvard ve Von Neuman mimarileri açıklamak, Mnemonics, işlem kodu (opcode), işlem parametresi (operand), makine çevirimi, adresleme modları, komut seti, komut grupları, assembly dili bileşenleri, aritmetik ve lojik işlemler, kullanma komutları ve alt yordamlar tanıtmak, Hafıza haritalı G/C, atanmış G/C ve doğrudan bellek erişimi (DMA) çeşitlerini öğretmek, Assembly kod giriş, kod derleme, benzetim, hata ayıklama ve sistem analizi kavramlarını açıklamak.
Dersin İçeriği Kaydediciler, aritmetik ve mantık birim (ALU), Kod çözücü birim, Bayraklar ve Yığın. Azaltılmış komut setli bilgisayar (RISC), Karmaşık komut setli bilgisayar (CISC), Harvard ve Von Neuman mimarileri. Adres, veri ve kontrol hatları, adres ve veri çoklama ve Hafıza haritası tasarlama, adres ve seçici uç çözümleme ve sistem bütünleştirme. Hafıza haritalı G/C, atanmış G/C ve doğrudan bellek erişimi (DMA). Mnemonics, işlem kodu (opcode), işlem parametresi (operand), makine çevirimi, adresleme modları, komut seti, komut grupları, assembly dili bileşenleri, aritmetik ve lojik işlemler, kullanma komutları ve alt yordamlar. Assembly kod giriş, kod derleme, benzetim, hata ayıklama ve sistem analizi.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Hesaplamanın tarihi ve bilgisayarın gelişimi anlatır. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım,
2 Mikroişlemcilerin tarihi gelişimi ve yeni nesil mikroişlemcileri açıklar. Soru-Cevap, Anlatım, Beyin Fırtınası,
3 Mikrobilgisayar terminolojisi ve yeni teknolojileri özetler. Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap,
4 Mikrobilgisayarların yapısı ve mikroişlemci mimarisini betimler. Soru-Cevap, Anlatım, Beyin Fırtınası,
5 Mikroişlemci özelliklerini belirleyen etkenleri tanımlar. Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap,
6 Mikroişlemcilerde kullanılan adresleme yöntemlerini karşılaştırır. Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap,
7 Assembly dilini kullanarak uygulama geliştirir. Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Hesaplamanın tarihi Ve Bilgisayarın Gelişimi
2 Mikroişlemcilerin Tarihi Gelişimi ve Yeni Nesil Mikroişlemciler
3 Mikrobilgisayar Terminolojisi Ve Yeni Teknolojiler
4 Mikrobilgisayarların Yapısı Ve Mikroişlemci Mimarisi
5 Mikroişlemcili Sistemlerin Programlanması ve Komut Setleri
6 Mikroişlemci özelliklerini belirleyen etkenler
7 Mikroişlemcili Sistemlerin Yapısı ve Mikroişlemci Mimarisi [1] Sayfa 157-197
8 Mikroişlemcili Sistemlerin Programlanması ve Komut Setleri
9 Ara sınav
10 Mikroişlemcilerde Kullanılan Adresleme Yöntemleri
11 Assembly dili ve Assembly dilleri ile Programlama
12 Assembly dilleri ile Programlama
13 Mikrobilgisayarlarda Kullanılan Arauyum Devreleri
14 Mikroişlemci Çevre Birimleri
Kaynaklar
Ders Notu [1] Ekiz Hüseyin; Mikroişlemciler ve Mikrodenetleyiciler Ders Notları,
Ders Kaynakları [2] Topaloğlu Nurettin, Mikroişlemciler ve Assembly Dili, Seckin Yayınevi
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Elektronik teknolojisi alanında araştırma ve uygulamaya yönelik güncel bilgi ve becerilere sahip olmak. X
2 Elektronik teknolojisi ile ilgili eğitim araç ve gereçleri etkin kullanabilmek. X
3 Elektronik teknolojisi ile ilgili konularda eğitim programı geliştirebilmek, bunları yazılı ve sözlü olarak uygulayabilecek iletişim yeteneğine sahip olmak. X
4 Elektronik teknolojisi alanında projelendirme, tasarlama ve uygulama çalışmalarını gerek bağımsız olarak ve gerekse ortak zeminlerde yürütme bilgi ve becerilere sahip olmak. X
5 Elektronik teknolojisi alanında bilimsel ve toplumsal sorunlar karşısında sorgulayıcı, yorumlayıcı, çözüme katkı sağlayıcı ve etik denetime açık yaklaşımlara sahip olmak. X
6 Çevre bilincine sahip olmak, bunu uygulamak ve yaygınlaştırmak.
7 Toplumla ve çeşitli toplum örgütleriyle etkin bir şekilde çalışabilmek.
8 Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine ve sosyal haklarının korunmasına yönelik etkinlikleri planlayıp yönetebilmek, onların küresel ölçekte sorumlu bireyler olarak yetişmesine katkıda bulunmak
9 Kendi kendine ve hayat boyu öğrenim ilkelerini benimsemek. X
10 Elektronik teknolojisi alanında profesyonel gelişimlerini sürdürebilmek ve farklı uygulamaları yerinde inceleyebilmek üzere ulusal/uluslararası hareketlilik ve ortaklık faaliyetlerinde bulunmak X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 Hesaplamanın tarihi ve bilgisayarın gelişimi anlatır.
2 Mikroişlemcilerin tarihi gelişimi ve yeni nesil mikroişlemcileri açıklar.
3 Mikrobilgisayar terminolojisi ve yeni teknolojileri özetler.
4 Mikrobilgisayarların yapısı ve mikroişlemci mimarisini betimler.
5 Mikroişlemci özelliklerini belirleyen etkenleri tanımlar.
6 Mikroişlemcilerde kullanılan adresleme yöntemlerini karşılaştırır.
7 Assembly dilini kullanarak uygulama geliştirir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 5
1. Ödev 10
1. Performans Görevi (Seminer) 10
2. Kısa Sınav 5
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 4 4
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 20 20
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 20 20
Toplam İş Yükü 160
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,4
Dersin AKTS Kredisi 6