Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Ekonometri I | ECO 305 | 5 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MEHMET AYDIN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi MEHMET AYDIN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, ekonomik teorinin istatistiksel ve ekonometrik yöntemlerle sınanmasıdır. Öğrencilere iktisat teorisi kabaca tanıtılırken, bu teoriyi sınamak için kullanılacak olan istatistiksel ve ekonometrik teknikler detaylı olarak aktarılacaktır. Ayrıca, öğrencilere günlük ve akademik hayatta karşılaştıkları bilgilerin istatistiksel ve ekonometrik olarak güvenilirliğine ne şekilde karar verileceği öğretilecektir. |
Dersin İçeriği | Teorik altyapının tamamlanmasının ardından, uygulamalı örneklerle Eviews programı eşliğinde yapılacak ampirik analizlerin yorumlanmasıdır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İktisat teorisinin temel tezlerini kantitatif bir yaklaşımla ele alır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
2 | Ekonometrik metodolojiyi açıklar ve ilgili kavramları tanımlar. | Anlatım, | |
3 | En küçük kareler yöntemi ile regresyon analizleri yapar. | Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | ek denklemli Regresyon analizlerine yer verir ve gerekli hipotez testlerini kullanarak regresyon tahminlerini sınar. | Anlatım, | |
5 | Eşanlı denklem sistemleri ile ilgili tahminler gerçekleştirir | Anlatım, | |
6 | Tüm analizler için gerekli ekonometrik paket programlarını (SPSS; EViews,?) uygulama amaçlı olarak kullanır. | Eğitsel Oyun, | |
7 | Ekonometrik Modelleme Aşamalarını tanımlar | Anlatım, | |
8 | Ekonometrik Varsayımları sınar | Beyin Fırtınası, | |
9 | Varsayımlarla ilgili problemleri sınar | Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ekonometrinin tanımı ve genel prensipleri | Derste kullanılan Gujarati temel ekonometri kitabının ve diğer kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli. |
2 | Regresyon Analizi | Derste kullanılan Gujarati temel ekonometri kitabının ve diğer kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli. |
3 | En Küçük Kareler yöntemi ve temel varsayımları | Derste kullanılan Gujarati temel ekonometri kitabının ve diğer kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli. |
4 | EKK modelinin temel varsayımları | Derste kullanılan Gujarati temel ekonometri kitabının ve diğer kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli. |
5 | Parametrelerin momentler yöntemi ve EKK ile tahmin edilmesi | Derste kullanılan Gujarati temel ekonometri kitabının ve diğer kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli. |
6 | Parametrelerin matrislerle tahmini | Derste kullanılan Gujarati temel ekonometri kitabının ve diğer kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli. |
7 | Çok değişkenli regresyon analizi | Derste kullanılan Gujarati temel ekonometri kitabının ve diğer kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli. |
8 | Basit regresyon modeli uygulamaları(eviews) | Derste kullanılan Gujarati temel ekonometri kitabının ve diğer kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli. |
9 | çok değişkenli regresyon modeli uygulamaları (eviews) | Derste kullanılan Gujarati temel ekonometri kitabının ve diğer kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli. |
10 | Doğrusal-logaritmik, logaritmik-doğrusal, logaritmik-logaritmik modeller ve alıştırmaları | Derste kullanılan Gujarati temel ekonometri kitabının ve diğer kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli. |
11 | otokorelasyon (tanım, nedenleri, testleri) | Derste kullanılan Gujarati temel ekonometri kitabının ve diğer kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli. |
12 | Otokorelasyonun ortadan Kaldırılması (genelleştirilmiş EKK) | Derste kullanılan Gujarati temel ekonometri kitabının ve diğer kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli. |
13 | Otokorelasyon testleri ve genelleştirilmiş EKK alıştırmalar | Derste kullanılan Gujarati temel ekonometri kitabının ve diğer kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli. |
14 | Ödev sunumları | Derste kullanılan Gujarati temel ekonometri kitabının ve diğer kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Gujarati, D. Basic Econometrics, McGraw-Hill Company, 2003 |
Ders Kaynakları | D.Gujarati, Basic Econometrics. Mustafa Sevüktekün, Ekonometri S. Güriş, E. Çağlayan, Ekonometri. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında hukuk, sosyoloji, siyaset bilimi, işletme gibi bilimlerden de faydalanarak geniş bir bakış açısından hareketle tutarlı ve kapsamlı fikir oluşturma ve bu fikri savunma becerisini kazandırmak. Böylece iktisadi konuların diğer sosyal bilimlerle ilişkili olduğunu gösterrmek. | X | |||||
2 | Genel mikro iktisat teorisi hakkında bilgilendirmek ve gerçek hayata yönelik analiz becerisi kazandırmak. | X | |||||
3 | Genel makro iktisat teorisi hakkında bilgilendirmek ve gerçek hayata yönelik analiz becerisi kazandırmak. | X | |||||
4 | Uluslararası iktisat teorisi, İktisadi büyüme ve İktisadi Kalkınma teorisi ve politikası hakkında bilgilendirmek ve ülkelerin neden farklı ekonomik seviyelerde olduğuna dair analiz becerisi kazandırmak. | X | |||||
5 | İktisat teorisinin ve kurumlarının tarihsel bir gelişim içinde bugüne kadar geldiğini, bu tarihi yolculuğun ülkelerde farklı dinamiklere sahip olduğunu öğretmek. | X | |||||
6 | İktisadi Matematik, Temel ekonometri ve İstatistik teorilerini ve uygulamalarını öğreterek öğrenciyi ekonomiyle ilgili veriye dayalı, bilimsel ve tutarlı analiz becerisine sahip bir hale getirmek. | X | |||||
7 | Genel işletme yönetimi, girişimcilik, pazarlama, insan kaynakları idaresi, şirket finansmanı, turizm işletmeciliği, ve kamu idareciliği gibi kendilerinin seçtiği fakat bölümün direkt eğitim konusuna girmeyen alanlardan birinde de uzmanlaşmaya sahip olma. | X | |||||
8 | Kamu, endüstri, tarım, çevre ve doğal kaynaklar, çalışma, bilgi ve mülkiyet ekonomileri, uluslararası finans, para banka, iktisadi büyüme ve kalkınma, politik iktisat ve ekonometrik yöntemler gibi alanlardan kendilerinin seçtiği iktisadın alt dallarından dördünde uzmanlaşma hedefine sahip olma. | X | |||||
9 | Günlük yaşantısında, kamu/özel sektördeki iş hayatında haklarını ve hukuki sınırlarını bilen, hukuk bilgisine sahip mezunlar yetiştirmek. | ||||||
10 | Öğrencilerin kamu ve özel sektörde kolayca yeterliliklerini kanıtlayabilecekleri düzeyde muhasebe bilgisiyle donatmak.. | ||||||
11 | Türkçede olduğu gibi bir yabancı dilde de yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olma. | ||||||
12 | Hem temel bilgisayar kullanımlarını (word ve excel benzeri programlarda) hem de iktisadi analiz yapmaya yardımcı olan en az bir bilgisayar programını (SAS, SPSS, Eviews, GAUSS, Stata, R, Access, Minitab vb) kullanabilme becerisini kazandırmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | İktisat teorisinin temel tezlerini kantitatif bir yaklaşımla ele alır | ||||||||||||
2 | Ekonometrik metodolojiyi açıklar ve ilgili kavramları tanımlar. | ||||||||||||
3 | En küçük kareler yöntemi ile regresyon analizleri yapar. | ||||||||||||
4 | ek denklemli Regresyon analizlerine yer verir ve gerekli hipotez testlerini kullanarak regresyon tahminlerini sınar. | ||||||||||||
5 | Eşanlı denklem sistemleri ile ilgili tahminler gerçekleştirir | ||||||||||||
6 | Tüm analizler için gerekli ekonometrik paket programlarını (SPSS; EViews,?) uygulama amaçlı olarak kullanır. | ||||||||||||
7 | Ekonometrik Modelleme Aşamalarını tanımlar | ||||||||||||
8 | Ekonometrik Varsayımları sınar | ||||||||||||
9 | Varsayımlarla ilgili problemleri sınar |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 65 |
1. Kısa Sınav | 20 |
1. Ödev | 15 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 4 | 8 |
Ödev | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü | 112 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,48 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |