Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türkiye’De Kalkınma ve İstihdam | CEK 361 | 5 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. EMEL ÇETİNKAYA |
Dersi Verenler | Arş.Gör.Dr. YUNUS YİĞİT, |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. Yunus Yiğit |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Kalkınma ile büyüme arasındaki farkı, özellikle az gelişmiş ülkeler ve gelişmiş ülkeler yönünden, kalkınmanın dinamik faktörlerine de değinerek ortaya koymak; Türkiye için kalkınma insan gücünü ön plana alarak emeğin iş bulup, hakkını alabileceği istihdam imkânları gelişmiş bir iş piyasası tesis için gerekli politikaları ele almaktır |
Dersin İçeriği | Kalkınma ve büyüme kavramlarının farkı; halen gelişmiş ülke sayılan Türkiyenin kalkınma çerçevesinde geliştirdiği insan gücü, istihdam ve işsizlik politikalarının iş piyasasındaki iş piyasasındaki formel-enformel ve sendikal sorun ve çözümler ve bu bağlamda kalkınma stratejilerinin analizi |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kalkınma ve büyüme kavramının farkını ve gelişmiş ülkeler için kalkınmanın önemini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
2 | İnsan gücü ve emek ile kalkınmanın ilişkisini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, | |
3 | Türkiyede istihdam ve işsizlik sorunu ve bunun çözümünde iş piyasalarında uygulanabilecek politikaları inceler | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Türkiyede kalkınma strateji ve politikalarının uygulanmasında ekonomi-politik etkileri açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
5 | Türkiyede iktidar ve diğer partilerin kalkınma stratejisi ve istihdam politikalarını tartışır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Türkiyede iktidarın kalkınma stratejisi ve programının uygulanmasını güncel olarak değerlendirir | Rol Oynama, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kalkınma ve büyüme kavramları | Sachs, Wolfgang (2007),Kalkınma Sözlüğü, Çev: Oktay Etiman, Özgür Üniversite. |
2 | Kalkınmanın dinamik unsurları | Han, Ergül ve Ayten Ayşen (2006), Kalkınma Ekonomisi, NOBEL YAYIN DAĞITIM |
3 | Kalkınma ve insan gücü | Şenses, Fikret (1996), Kalkınma İktisadı İLETİŞİM YAYINLARI. |
4 | Kalkınma ve emek piyasaları | Yozgat; Fazıl (2002), Toplumsal Değişme ve Ara İnsan Gücü Yoluyla Kalkınma NOBEL YAYIN DAĞITIM. |
5 | İstihdam politikaları | Selamoğlu; Ahmet (2002), Gelişmiş Ülkelerde İstihdam Politikaları, Esneklik Arayışı ve Etkileri, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (4) 2002/2: 33-63 |
6 | Esnek istihdam piyasası ve yeni uygulamalar | Oktay, Ertan (2006), Makro iktisat teorisi ve politikası, İstanbul : Maltepe Üniversitesi, 2006 |
7 | Deregulasyon ve kalkınma anlayışındaki değişim | Aktan, Coşkun Can (1999) YENİ DEĞİŞİM DİNAMİKLERİ VE DEVLETİN YENİ ROLÜ, Türkiye Günlüğü, Sayı 56, Yaz 1999. S. 78-88. http://www.canaktan.org/canaktan_personal/canaktan-arastirmalari/devlet-reformu/aktan-yeni-degisim-dinamikleri.pdf |
8 | Türkiyede emek piyasasının yapısı | Ansal, Hacer ve diğ. (2000), Türkiye emek piyasasının yapısı ve işsizlik, İstanbul : Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı, 2000 |
9 | İstihdam ve işsizlik sorunları | Biçerli, Mustafa Kemal (2004) İşsizlikle Mücadelede Aktif İstihdam Politikaları, Eskişehir : Anadolu Üniversitesi. |
10 | Türkiyede kalkınma stratejileri ve istihdam ilişkisi | Yosmaoğlu, Nevzat (2008), TÜRKİYE´DE KALKINMAVE İSTİHDAM SORUNLARI, MÜLKİYELİLER BİRLİĞİ DERGİSİ CİLT: XXI SAYI: 202, http://www.mulkiyedergi.org/index.php?option=com_docman&task=cat_view&gid=93&Itemid=2 |
11 | İşsizlik ve kriz ekonomisinin getirdikleri | Gürsel, Seyfettin ve diğ. (2000), Türkiyede işgücü piyasası ve işsizlik, İstanbul : TÜSİAD, 2002 |
12 | Enflasyondan stagflasyona istihdam politikaları | ESAM (2007) TÜRKİYE EKONOMİSİ 2006 YILI EKONOMİK DEĞERLENDİRMESİ VE 2007YE BAKIŞ RAPORU, ESAM KONYA ŞUBESİ, http://www.esamkonya.org/Images/Resimler_Dosyalar/ESAM_2006%20EKONOMIK_RAPOR.pdf |
13 | Örgütlü emek piyasaları ve sendikacılık | Urhan, Betül (2004)Sendikal Örgütlenme Bunalımı ve Türkiyedeki Durum, İstanbul, Petrol-iş yayını, 2004, s.249-259 |
14 | Toplu pazarlık sisteminin gidişi ve istihdam politikaları | KÖRPE, Hayati (2003), Toplu Pazarlık Ve İşsizlik , İSGUCDERGI, Yıl 2003, Cilt 5, Sayı 1. http://www.isgucdergi.org/?p=arc_view&ex=24&inc=arc&cilt=5&sayi=1&year=2003 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Savaş, Vural (1999), İktisadi Kalkınma, T.C. Anadolu Üniv.Yayınları No: 1121, Açıköğretim Fakültesi Yayınları No. 604. Anadolo Üniversitesi, İktisat Fakültesi Ders Kitapları Yayın No:37, Eskişehir. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Endüstri İlişkileri, Sosyal Politika, İnsan Kaynakları ve İş ve Sosyal Güvenlik Hukuku alanlarında ulusal ve uluslararası düzeylerde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur ve bunları çalışma ortamında kullanır | X | |||||
2 | Endüstri İlişkileri ile ilgili temel mevzuata hâkim olur, bunları pratik durumlara uygular ve yorumlar | X | |||||
3 | Sosyal adalete değer verir ve sosyal adalet bilincine sahip olur | X | |||||
4 | Türkçe yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olmakla beraber alanıyla ilgili kuramsal ve pratiksel bilgileri doğru ve etkili bir şekilde ifade eder, bilgileri ve düşünceleri başkalarının anlayabileceği şekilde iletebilir, yorumlama, eleştirebilme yeteneğine ve yüksek ikna gücüne sahip olur | X | |||||
5 | Eleştirel düşünme, alternatif çözümlerin, değerlendirmelerin ve sorunlara yaklaşım yollarının zayıf ve kuvvetli yönlerini tanımlamak için akıl yürütme, farklı kaynaklardan bilgi elde etme ve analiz etme becerisine sahip olmak, ayrıca inisiyatif kullanmak | X | |||||
6 | Sayısal ve istatiksel araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip olur, bunlar doğrultusunda alınacak kararların sonuçlarını öngörebilir ve doğru tahminlerde bulunur, nedensel ilişkileri göz önünde bulundurur, analitik düşünce yapısına sahip olur ve stratejik yaklaşım geliştirir | X | |||||
7 | Takım çalışmasına yatkın, liderlik özelliklerine sahip ve diğer alanlardaki uzmanlarla iletişim kurma yeterliliğine sahip olur | ||||||
8 | Kelime anlamı, kompozisyon kuralları ve gramer dâhil olmak üzere bir yabancı dilde bilgi sahibi olur, bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanır | ||||||
9 | Temel Bilgisayar kullanım bilgisine sahip olmak; insan kaynakları ve çalışma ilişkilerinde kullanılan bilgi sistemleri konusunda bilgi sahibi olmak ve bu yazılımları kullanma becerisi kazanır. | ||||||
10 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olur | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kalkınma ve büyüme kavramının farkını ve gelişmiş ülkeler için kalkınmanın önemini açıklar | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||
2 | İnsan gücü ve emek ile kalkınmanın ilişkisini açıklar | 5 | 5 | ||||||||
3 | Türkiyede istihdam ve işsizlik sorunu ve bunun çözümünde iş piyasalarında uygulanabilecek politikaları inceler | 5 | 5 | 5 | |||||||
4 | Türkiyede kalkınma strateji ve politikalarının uygulanmasında ekonomi-politik etkileri açıklar | 5 | 5 | 5 | |||||||
5 | Türkiyede iktidar ve diğer partilerin kalkınma stratejisi ve istihdam politikalarını tartışır | 5 | 5 | ||||||||
6 | Türkiyede iktidarın kalkınma stratejisi ve programının uygulanmasını güncel olarak değerlendirir | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 136 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,44 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |