Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çalışma Sosyolojisi | CEK 104 | 2 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. EKREM ERDOĞAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. Meryem KAYTAN, Arş. Gör. Dr. Cihan DURMUŞKAYA |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Çalışma hayatında günümüzde ortaya çıkan değişimleri hem mikro açıdan işletme bazında, hem de makro açıdan ulusal ve küresel düzeyde ele almak bu dersin temel hedefidir. Günümüzde ortaya çıkan gelişmeler tarihi kökenleri dikkate alınarak değerlendirilecektir. |
Dersin İçeriği | Bu derste iş ve çalışma ele alınacaktır. Derste ağırlıklı olarak modern sektörlerdeki iş ilişkileri incelenecektir. Bununla birlikte Türkiye ve diğer gelişmekte olan ülkelerde önemini sürdüren enformel sektörde çalışma konusuna da değinilecektir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Eleştirel bir tarzda geleneksel ve modern çalışma biçimlerini değerlendirir, | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Çalışma hayatında günümüzde ortaya çıkan değişimlerin tarihsel arka planını aktarır, | Anlatım, | |
3 | Çalışma hayatının siyasi, ekonomik ve toplumsal yapılarla olan ilişkilerini çözümler, | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Herhangi bir iş örgütünün insan kaynakları/emek yönetimi politikalarını oluşturur ve bunları sorgular, | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Emek haklarının temel insan haklarından olduğu bilincini kavrar, | Anlatım, | |
6 | Sosyal adalet ve toplumsal uzlaşmanın gerçekleşmesinin sosyolojik temellerini, farklı yaklaşımların ve düşüncelerin ışığında değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş: Sosyolojik düşünmek | Zygmunt Bauman: Sosyolojik Düşünmek, İstanbul: Ayrıntı |
2 | Kapitalizm, sanayi toplumu, bilgi toplumu ve sosyoloji | Leo Huberman: Feodal Toplumdan Yirminci Yüzyıla, İstanbul: İletişim; ? Fulbert, George (2011) Kapitalizmin Kısa Tarihi, Yordam. |
3 | Klasik sosyologlar (Marks, Weber, Durkheim) | Anthony Giddens: Sosyoloji, Ankara: Ayraç |
4 | İbn-i Haldun ve Çalışma | Mukaddime |
5 | Çalışmaya Sosyolojik açıdan bakmak | Keith Grint: Çalışma Sosyolojisi |
6 | Çalışmanın Dönüşümü ve değişen çalışma kültürü | Fuat Man: Modernitenin çalışma ideolojisi |
7 | Taylorizm ve Fordizm | A. Alpay Dikmen: Makine, iş, kapitalizm ve insan, Ankara: Tan |
8 | Ara Sınav | |
9 | Post Fordizm | Krishan Kumar (1999) Çağdaş Dünyanın Yeni Kuramları Sanayi Sonrası Toplumdan Post-Modern Topluma, Dost Kitabevi |
10 | Kapitalist emek süreci ve dönüşümü | Fuat Man: Kapitalist emek süreci teorisi |
11 | Gözetim toplumu ve çalışma | David Lyon (1997) Elektronik Göz Gözetim Toplumunun Yükselişi, Sarmal Yay.; Michel Foucault (2006) Hapishanenin Doğuşu, İmge Yay |
12 | McDonaldlaşma, Ağ toplumu ve çalışma | Toplumun McDonaldlaştırılması, George Ritzer, Çev: Şen Süer Kaya, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 1988.; Manuel Castells (2008) Ağ Toplumunun Yükselişi Enformasyon Çağı: Ekonomi, Toplum ve Kültür 1. Cilt, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yay. |
13 | Emeğin yükselişi ve düşüşü | Zygmunt Bauman: Bireyselleşmiş Toplum, İstanbul: Ayrıntı |
14 | Post Endüstriyel Çağda Türkiye- Tartışma ve genel değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Grint, Keith (2003), Çalışma Sosyolojisi, İstanbul: Alfa. |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Endüstri İlişkileri, Sosyal Politika, İnsan Kaynakları ve İş ve Sosyal Güvenlik Hukuku alanlarında ulusal ve uluslararası düzeylerde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur ve bunları çalışma ortamında kullanır | X | |||||
2 | Endüstri İlişkileri ile ilgili temel mevzuata hâkim olur, bunları pratik durumlara uygular ve yorumlar | X | |||||
3 | Sosyal adalete değer verir ve sosyal adalet bilincine sahip olur | X | |||||
4 | Türkçe yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olmakla beraber alanıyla ilgili kuramsal ve pratiksel bilgileri doğru ve etkili bir şekilde ifade eder, bilgileri ve düşünceleri başkalarının anlayabileceği şekilde iletebilir, yorumlama, eleştirebilme yeteneğine ve yüksek ikna gücüne sahip olur | X | |||||
5 | Eleştirel düşünme, alternatif çözümlerin, değerlendirmelerin ve sorunlara yaklaşım yollarının zayıf ve kuvvetli yönlerini tanımlamak için akıl yürütme, farklı kaynaklardan bilgi elde etme ve analiz etme becerisine sahip olmak, ayrıca inisiyatif kullanmak | X | |||||
6 | Sayısal ve istatiksel araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip olur, bunlar doğrultusunda alınacak kararların sonuçlarını öngörebilir ve doğru tahminlerde bulunur, nedensel ilişkileri göz önünde bulundurur, analitik düşünce yapısına sahip olur ve stratejik yaklaşım geliştirir | X | |||||
7 | Takım çalışmasına yatkın, liderlik özelliklerine sahip ve diğer alanlardaki uzmanlarla iletişim kurma yeterliliğine sahip olur | X | |||||
8 | Kelime anlamı, kompozisyon kuralları ve gramer dâhil olmak üzere bir yabancı dilde bilgi sahibi olur, bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanır | X | |||||
9 | Temel Bilgisayar kullanım bilgisine sahip olmak; insan kaynakları ve çalışma ilişkilerinde kullanılan bilgi sistemleri konusunda bilgi sahibi olmak ve bu yazılımları kullanma becerisi kazanır. | X | |||||
10 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olur | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Eleştirel bir tarzda geleneksel ve modern çalışma biçimlerini değerlendirir, | 5 | |||||||||
2 | Çalışma hayatında günümüzde ortaya çıkan değişimlerin tarihsel arka planını aktarır, | 5 | 5 | 5 | |||||||
3 | Çalışma hayatının siyasi, ekonomik ve toplumsal yapılarla olan ilişkilerini çözümler, | 5 | 5 | 5 | |||||||
4 | Herhangi bir iş örgütünün insan kaynakları/emek yönetimi politikalarını oluşturur ve bunları sorgular, | 5 | 5 | 5 | |||||||
5 | Emek haklarının temel insan haklarından olduğu bilincini kavrar, | 5 | 5 | 5 | |||||||
6 | Sosyal adalet ve toplumsal uzlaşmanın gerçekleşmesinin sosyolojik temellerini, farklı yaklaşımların ve düşüncelerin ışığında değerlendirir. | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 10 |
Toplam | 10 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |