Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk İşletme ve Marka Tarihi SBF 341 5 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi KAZIM MERT
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Tarihi markalarımızın marka değerlerini kuşaklar boyunca varlıklarını devam ettirerek geliştirmiş ve geçmişten bugüne işletme geleneklerini yaşatarak oluşturmuşlardır. Uzun yıllar işletmesini ayakta tutan ve sürdürülebilir süreçler geliştiren kurumlar, itibarlı ve topluma mal olmuş markalar haline dönüşebilirler. Bir ülke, bir şehir tarihi ve kültürel değerleri ile birlikte markalaşır. Ülke sınırlarını aşarak uluslararası düzeyde varlık gösteren kurumlar, onları var eden medeniyetin birer taşıyıcısı ve sembolü konumundadırlar. Bu bağlamda hikayeleri incelendiğinde her biri somut olmayan kültürel miras niteliği taşıyan işletme ve markaları tanıtmak, yerelden uluslararası pazarlara ulaşan başarı hikayelerini aktarmak, bir işletmenin ve marka hikayesini dönemin sosyal-siyasi-ekonomik konuları çerçevesinde analiz edilerek kültürel farkındalık oluşturmak amaçlanmıştır.

Dersin İçeriği

İşletme Tarihi, marka tarihi konuları hakkında genel bilgilerin verilmesi. Türk işletme ve markalarının kuruluş sürecini içinde bulunduğu sosyal-siyasal-ekonomik koşulların değerlendirilmesi ve gelecek stratejilerini nasıl etkilediğini iş insanlarının hayat hikayelerinden, işletme ve markaların hikayelerini hem yazılı kaynaklardan hem sözlü tarih kaynaklarından hem de görsel kaynaklardan yararlanılarak aktarılacaktır

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Ülkelerin tarihine farklı bir perspektiften bakarak işletme ve markaların tarihinin de ülkelerin gelişmesi ve kalkınmasında önemli bir yere sahip olduğu farkındalığını oluşturmak.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İşletme ve marka tarihine giriş
2 Dünya işletme ve marka tarihi
3 Türk işletme ve marka tarihi
4 Devrim arabalarından Togg’a uzanan Türk otomotiv sektörü tarihi
5 Bu topraklarda önce gazoz vardı. Yerli gazoz tarihi
6 Yüzyıllık lezzetlerin yolculuğu: Şekerciler, helvacılar, köfteciler…
7 Cavit Cav ile başlayan bisiklet yolculuğu: Türk Bisiklet Tarihi
8 Kahraman Bakkal Süpermarkete Karşı: Türk Perakende Sektörü
9 Vize
10 Lahmacun ve köfteden hamburger’e uzanan Fast Food yolculuğu
11 Bir fincan kahvenin kırk yıl hatırı var: 670 yıllık tarih ve yeni nesil kahveciler
12 Kapalıçarşıdan Alışveriş Merkezlerine tüketim mekanları tarihi
13 Yerel Mutfaklardan Küresel Mutfaklara: Aşçılık, gurmelik ve gastronomi
14 İş insanlarının hayat hikayeleri: Vehbi Koç, Mustafa Küçük (Lc Waikiki), Hüseyin Özdilek, Yılmaz Öztaşkın (Yataş)
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

-Türkiye’de Uzun Ömürlü İşletmeler: Kim? Nerede? Ne Yapıyor? (Esra DİL, İstanbul University Journal of the School of Business 2016),

-İktisat ve İşletme Tarihi Olarak İş İnsanı Hatırat ve Otobiyografileri: Türkiye’de Yayınlanan Eserler Üzerine Bir Araştırma (Akansel Yalçınkaya-Murat Koraltürk, Business Management Studıes: An International Journal 2018)

-Tarihte İstanbul Esnafı ( Reşad Ekrem Koçu, Doğan Kitap 2002)

-Yönetebilen Türkler 12 Girişimciden 144 Ders (Mustafa Özel, Küre Yayınları 2018)

-İstanbul’un 100 Sanayi Kuruluşu ( İBB Kültür Yayınları 2012)

-Dersaadet’te Tüketim 1855-1923, Yavuz Köse Tarih Vakfı Yurt Yayınları 2016)

-Kolay Gelsin Meslekler ve Mekanlar (Rita Ender İletişim Yayınları 2015)

-Ben Devrim Beni Benden Dinleyin (Muhittin Şimşek Alfa Yayınları 2020)

-Başlangıcından Bitişine Anadol’un Hikayesi ( Aydın Demirer-Özgür Aydoğan, Güncel Yayıncılık 2008)

-Cüret Et Sıfırdan Zirveye Bir Şirket Yaratmak (Şenay Büyükköşdere Sosyal Yayınları 2021)

-Yerli ve Milli Gündelik Hayat ( Mesut Yücebaş, İletişim Yayınları, 2016)

-Popüler Ekonomi Masalları (Şafak Altun, Elma Yayınları 2009)

-Nasıl Marka Oldular ( Eylem Türk, Neden Kitap 2005)

-Osmanlı Çarşıları Atlası (Atlas Dergisi Özel Koleksiyon 2010)

-Kapalıçarşının Romanı (Çelik Gülersoy İstanbul Kitaplığı Ltd Yayını 1979)

-Türkiye’de Kahve ve Kahvehaneler ( Türk Etnografya Dergisi 1962)

-Yemek ve Kültür Dergisi Sayıları (Çiya Yayınları)

-Tekstilin Postadaki Yolculuğu (Halil Gökman Türkiye İş Bankası Yayınları 2022)

-Türk Markaları Dizisi (Nükhet Vardar  REKLAMCILIK VAKFI YAYINLARI 2009)

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Uluslararası sistemin işleyişini, temel kavramlarını ve özelliklerini inceleme ve uluslararası ilişkiler disiplininin alt konuları hakkında temel bilgileri öğrenme X
2 Dünya siyasi tarihinde meydana gelen gelişmeleri neden-sonuç ilişkisi bağlamında analiz edebilme X
3 Yabancı dil becerisini geliştirme
4 Türkiye´nin dış politikasını neden-sonuç ilişkisi içerisinde kapsamlı şekilde analiz edebilme
5 Dış politika analizine ilişkin teorik yaklaşımları ve karar verme sürecinin işleyişini analiz edebilme
6 Teorik ve metodolojik düşünmeyi öğrenme ve olgulara bu çerçeveden bakabilme
7 Toplumsal gelişmeleri ve koşulları karşılaştırmalı analiz edebilme X
8 Uluslararası Hukuk´un temel ilkelerini ve konularını öğrenme
9 Uluslararası İlişkiler teorilerini irdeleme ve uluslararası gelişmelere teorik çerçeveden bakmayı öğrenme
10 Türkiye´nin siyasal yaşamını tarihsel bir pencereden ve kronolojik bir şekilde analiz edebilme
11 İç Hukukun işleyişini ve temel ilkelerini öğrenme
12 Uluslararası ve bölgesel örgütlerin kuruluşunu, yapısını, işleyişini ve dünya siyasetindeki etkisini analiz edebilme
13 Devlet-içi çatışmalarının nedenlerini ve çözüm modellerini örnekleriyle analiz edebilme
14 Uluslararası güvenlik sorunlarını ve uluslararası güncel sorunları inceleme
15 Uluslararası sistemde ortaya çıkan gelişmeleri teorik açıdan ve karşılaştırmalı bir şekilde irdeleme
16 Uluslararası gelişmelere ilişkin olarak analitik düşünce becerisini geliştirme X
17 İktisat, sosyoloji, siyaset bilimi ve kamu maliyesi gibi diğer disiplinlerin temel kavramlarını ve kuramlarını öğrenme X
18 Siyaset biliminin felsefi temellerini inşa eden filozofların/düşünürlerin fikirlerini kapsamlı şekilde inceleme ve bu felsefi görüşlerin Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerine katkısını irdeleme
19 Temel bilgisayar becerilerini edinme
20 Bireysel olarak bilimsel bir çalışmayı planlama, yürütme ve yazıya dökme becerisi kazanma
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17 PÇ 18 PÇ 19 PÇ 20
1 Ülkelerin tarihine farklı bir perspektiften bakarak işletme ve markaların tarihinin de ülkelerin gelişmesi ve kalkınmasında önemli bir yere sahip olduğu farkındalığını oluşturmak.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 40
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Final 1 20 20
Kısa Sınav 1 5 5
Toplam İş Yükü 131
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,24
Dersin AKTS Kredisi 5