Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Uluslararası Göç ve Göçmenler | ULI 322 | 6 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi SONER TAUSCHER |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Yiğit C. Eskicioğlu |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Dersin amacı, küresel dünyada göç olgusunun ve göçle bağlantılı kimlik, uyum, diaspora, uluslararası kurumlar, ve kimlik politikaları gibi konu ve kavramların öğrenciye aktarılmasıdır. Derste öğrencilerin uluslararası siyaset bağlamında göç olgusunu analiz etme yeteneği kazandırılması hedeflenmektedir. |
Dersin İçeriği | Derste öncelikle geleneksel ile modern dönemde insanoğlunun toplumsal yapısı göç bağlamında irdelenecektir. Bu temel üzerine modern döneme ait küreselleşme ve göç teorileri ele alınacaktır. Türkiye’ye yönelik göçlerin de inceleneceği derste, dünya üzerinde yoğun olarak yaşanan göç hareketleri analiz edilecektir. Türk Diasporasının önemli bir yer tutacağı dersin sonunda uluslararası kurumlar ve ulusal politikalar bağlamında göç yönetimleri çözümlenecektir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Geleneksel ve modern dönemde toplumsal yaşam incelenir. Antik dönemden modern döneme kadar gerçekleşen göçlere dair genel bir bakış sunulur. | Anlatım, | |
2 | Modern dönem küreselleşme olgusuna dair literatür yer alan teoriler irdelenir. | Anlatım, | |
3 | Özellikle 20. Yüzyıldan itibaren yaşanan göç süreçlerine ilişkin teoriler açıklanır. | Anlatım, | |
4 | Göç teorilerinin alt kategorisini oluşturan açıklamalar incelenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Göç teorilerinin alt kategorisini oluşturan açıklamalar incelenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Göç teorilerinin alt kategorisini oluşturan açıklamalar incelenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
7 | 14. yüzyıldan itibaren Anadolu topraklarıyla ilintili göçler ele alınır. | Anlatım, | |
8 | Günümüzde dünyada en yoğun yaşanan göç süreçleri göç teorileri bağlamında analiz edilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
9 | Günümüzde dünyada en yoğun yaşanan göç süreçleri göç teorileri bağlamında analiz edilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
10 | Günümüzde dünyada en yoğun yaşanan göç süreçleri göç teorileri bağlamında analiz edilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
11 | Göç süreçleri sonunda ortaya çıkan diasporaları ve kimlikleri geleneksel-modern yaklaşımlar üzerinden sorgulanır. | Anlatım, | |
12 | Özellikle Avrupa/Almanya’da yerleşik hale gelen Türk Göçmenlerin oluşturduğu diaspora çözümlenir. | Anlatım, | |
13 | Göçmenler ve onları kabul eden ülkenin ve toplumlarının birlikte yaşamasında ortaya çıkan sorunlar ve çözüm yolları sorgulanır. | Anlatım, | |
14 | Göç olgusunun hem göçmen hem de ev sahibi için oluşturduğu güçlüklerin çözümüne yönelik sosyal ve politik süreçlerin nasıl yönetildiği analiz edilir. | Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ders İşleyişi, Araştırma Yöntemleri, Göç ve Temel Kavramlar | David Bartram, Marista V. Porus, Pierre Monforte, Göç Meselesinde Temel Kavramlar, Hece Yayınları, 2019. |
2 | Uluslararası İlişkiler ve Göç Araştırmaları, Geleneksel ve Modern Dönemde İnsanoğlu, Küreselleşme Teorileri | Antony Giddens, Sosyoloji, Kırmızı Yayınları, 2018, s. 115-160. |
3 | Göç Teorileri | Kadir Canatan, Göç sosyolojisi, Eskiyeni Yayınları, 2020.Yusuf Adıgüzel, Göç sosyolojisi, Nobel Yayınları, 2016. |
4 | Zorunlu Göçler | Saime Özçürümez, Ahmet İçduygu, Zorunlu Göç Deneyimi ve Toplumsal Bütünleşme, İstanbul Bilgi Üni. Yayınları, 2020, 1 Bölüm: Kavramlar ve Modeller Açısından Sosyal Uyum ve Toplumsal Bütünleşme. |
5 | Çevresel Faktörlere Dayalı Göçler | |
6 | Türkiye Göç Tarihi I | Der. M. Murat Erdoğan, Ayhan Kaya, 2016, Türkiye Göç Tarihi -14. Yüzyıldan 21. Yüzyıla Türkiye'ye Göçler-, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları |
7 | Türkiye Göç Tarihi II | Der. M. Murat Erdoğan, Ayhan Kaya, 2016, Türkiye Göç Tarihi -14. Yüzyıldan 21. Yüzyıla Türkiye'ye Göçler-, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları |
8 | Dünyada Göç Olgusu I – Güney Asya ve Afrika | Mustafa Peköz, Küresel Kapitalizm ve Göçmenlik, Karakoyun, 2012, 2. ve 4. Bölüm |
9 | Dünyada Göç Olgusu II – ABD, Meksika ve Avrupa | Sosyoloji Divanı, Bahattin Cizreli, Dünya Sistemleri Kuramı Bağlamında Batının Göç Haritası. |
10 | Dünyada Göç Olgusu III- Avrupa’ya İşçi Göçü | Nermin Abadan Unat, Bitmeyen Göç, İstanbul Bilgi Yayınları, 2017, 3. Bölüm: Türk Dış Göçünün Aşamaları. Mustafa Gencer, Türklerin Almanya’ya Göç ve Entegrasyon Süreçleri, Bursa Akademi, 2014. |
11 | Geleneksel ve Modern Diasporalar | Robin Cohen, Küresel Diasporalar, Koyu Siyah Kitap, 2019, 1. Ve 8. Bölüm |
12 | Türk Diasporası | S. GüleIhlamur-Öner, Küreselleşme Çağında Göç, İletişim Yayınları, 2012, Ayhan Kaya, İslam, Göç ve Entegrasyon, İstanbul Bilgi Üniversitesi, 2016 |
13 | Göç ve Uyum | Kadir Canatan, Toplumsal Değişim Perspektifinden Göç Sosyolojisi, Eski Yeni Yayınları, 2020, 8. Bölüm |
14 | Göç Yönetimi –Uluslararası Kurumlar ve Güvenlikleştirme | Ed. Ahmet Cihan, Dünyada Göç Yönetimi ve Türkiye’nin Göçmenleri: Göçü Nasıl Yönetmeli?, Akademik Kitaplar Ed. Yakup Bulut, Soner Akın, Göç ve Mülteci Sorunu Çizgi 2020 |
Kaynaklar | |||
---|---|---|---|
Ders Notu | |||
Ders Kaynakları |
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Uluslararası sistemin işleyişini, temel kavramlarını ve özelliklerini inceleme ve uluslararası ilişkiler disiplininin alt konuları hakkında temel bilgileri öğrenme | X | |||||
2 | Dünya siyasi tarihinde meydana gelen gelişmeleri neden-sonuç ilişkisi bağlamında analiz edebilme | X | |||||
3 | Yabancı dil becerisini geliştirme | X | |||||
4 | Türkiye´nin dış politikasını neden-sonuç ilişkisi içerisinde kapsamlı şekilde analiz edebilme | X | |||||
5 | Dış politika analizine ilişkin teorik yaklaşımları ve karar verme sürecinin işleyişini analiz edebilme | X | |||||
6 | Teorik ve metodolojik düşünmeyi öğrenme ve olgulara bu çerçeveden bakabilme | X | |||||
7 | Toplumsal gelişmeleri ve koşulları karşılaştırmalı analiz edebilme | X | |||||
8 | Uluslararası Hukuk´un temel ilkelerini ve konularını öğrenme | X | |||||
9 | Uluslararası İlişkiler teorilerini irdeleme ve uluslararası gelişmelere teorik çerçeveden bakmayı öğrenme | X | |||||
10 | Türkiye´nin siyasal yaşamını tarihsel bir pencereden ve kronolojik bir şekilde analiz edebilme | X | |||||
11 | İç Hukukun işleyişini ve temel ilkelerini öğrenme | X | |||||
12 | Uluslararası ve bölgesel örgütlerin kuruluşunu, yapısını, işleyişini ve dünya siyasetindeki etkisini analiz edebilme | X | |||||
13 | Devlet-içi çatışmalarının nedenlerini ve çözüm modellerini örnekleriyle analiz edebilme | X | |||||
14 | Uluslararası güvenlik sorunlarını ve uluslararası güncel sorunları inceleme | X | |||||
15 | Uluslararası sistemde ortaya çıkan gelişmeleri teorik açıdan ve karşılaştırmalı bir şekilde irdeleme | X | |||||
16 | Uluslararası gelişmelere ilişkin olarak analitik düşünce becerisini geliştirme | X | |||||
17 | İktisat, sosyoloji, siyaset bilimi ve kamu maliyesi gibi diğer disiplinlerin temel kavramlarını ve kuramlarını öğrenme | X | |||||
18 | Siyaset biliminin felsefi temellerini inşa eden filozofların/düşünürlerin fikirlerini kapsamlı şekilde inceleme ve bu felsefi görüşlerin Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerine katkısını irdeleme | X | |||||
19 | Temel bilgisayar becerilerini edinme | X | |||||
20 | Bireysel olarak bilimsel bir çalışmayı planlama, yürütme ve yazıya dökme becerisi kazanma | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Geleneksel ve modern dönemde toplumsal yaşam incelenir. Antik dönemden modern döneme kadar gerçekleşen göçlere dair genel bir bakış sunulur. | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||
2 | Modern dönem küreselleşme olgusuna dair literatür yer alan teoriler irdelenir. | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||
3 | Özellikle 20. Yüzyıldan itibaren yaşanan göç süreçlerine ilişkin teoriler açıklanır. | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||
4 | Göç teorilerinin alt kategorisini oluşturan açıklamalar incelenir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||
5 | Göç teorilerinin alt kategorisini oluşturan açıklamalar incelenir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||
6 | Göç teorilerinin alt kategorisini oluşturan açıklamalar incelenir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||
7 | 14. yüzyıldan itibaren Anadolu topraklarıyla ilintili göçler ele alınır. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||
8 | Günümüzde dünyada en yoğun yaşanan göç süreçleri göç teorileri bağlamında analiz edilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||
9 | Günümüzde dünyada en yoğun yaşanan göç süreçleri göç teorileri bağlamında analiz edilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||
10 | Günümüzde dünyada en yoğun yaşanan göç süreçleri göç teorileri bağlamında analiz edilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||
11 | Göç süreçleri sonunda ortaya çıkan diasporaları ve kimlikleri geleneksel-modern yaklaşımlar üzerinden sorgulanır. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||
12 | Özellikle Avrupa/Almanya’da yerleşik hale gelen Türk Göçmenlerin oluşturduğu diaspora çözümlenir. | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||
13 | Göçmenler ve onları kabul eden ülkenin ve toplumlarının birlikte yaşamasında ortaya çıkan sorunlar ve çözüm yolları sorgulanır. | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||
14 | Göç olgusunun hem göçmen hem de ev sahibi için oluşturduğu güçlüklerin çözümüne yönelik sosyal ve politik süreçlerin nasıl yönetildiği analiz edilir. | 5 | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Ödev | 30 |
2. Ödev | 30 |
Toplam | 100 |
1. Final | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 2 | 10 | 20 |
Toplam İş Yükü | 126 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |