Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk İslam Düşünce Tarihi SBK 309 5 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler

Yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ZEYNEL ABİDİN KILINÇ
Dersi Verenler Prof.Dr. ZEYNEL ABİDİN KILINÇ,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Abdullah Sait ÖZCAN

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

İslam´ın doğuşundan modernleşmeye kadar olan süreci kapsayan İslam toplumunun klasik dönem siyasal düşüncesinin analizi.

Dersin İçeriği

Bu derste, İslam´ın doğuşundan modernleşmeye kadar olan süreçte ortaya çıkan ve değişen şartlara bağlı olarak farklılaşan Müslüman toplumlarda siyasal düşünce analiz edilmektedir.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İslam siyasal düşüncesinin gelişimini öğrenir Problem Çözme, Sözlü Sınavlar,
2 İslam siyasal düşüncesinin dönüşümünü öğrenir ve analiz eder Tartışma, Problem Çözme, Sözlü Sınavlar,
3 İslam siyasal düşüncesinde gelişen farklı ekolleri öğrenir ve analiz eder
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tanıtım
2 İslam öncesi Aarap Toplumunu siyasal, sosyal, ekonomik ve kültürel durumu Adem APAK, İslam Öncesi Dönemde Mekke
3 Hz. Peygamber dönemi siyasal hayat ve Medine Site Devleti M 2 KUR´ AN ve EHL-İ SÜNNET KAYNAKLARINA GÖRE HAZRET-İ PEYGAMBER ÖRNEGİNDE SiYASET
4 Dört Halife dönemi siyasal hayat SİYASET BİLİNCİNİN OLUŞUMU BAĞLAMINDA DÖRT HALİFENİN SEÇİM SİSTEMİ - M 4 HZ. EBU BEKR DÖNEMiNDE İÇ SİYASET VE iDARE
5 Siyasal İhtilaflar ve İç Savaşlar M 7 Sünni Siyaset Düşüncesinin Tarih İçindeki Gelişimi ve Etkinliği
6 Maverdi Maverdi notları sistemde yüklü
7 Gazali Gazali Notları (sistemde yüklü)
8 Farabi Farabi (sistemde yüklü)
9 Ara Sınav
10 Nizamülmülk Siyasetname
11 İbn Teymiyye İBN TEYMİYYE Notları
12 İbn Haldun İbn Haldun notları ve ilgili makaleler
13 Siyasetnameler M 6 SİYASETNÂMELER’İN KLASİK KAYNAKLARI - M 6-B KLÂSİK DÖNEM OSMANLI SİYASETNÂME GELENEĞİNE GENEL BİR BAKIŞ -M 7 Sünni Siyaset Düşüncesinin Tarih İçindeki Gelişimi ve Etkinliği
14 Genel değerlendirm M 9 EHL-İ SÜNNET SİYASET ANLAYIŞININ DİNÎ TEMELLERİNİN SORGULANMASI -
Kaynaklar
Ders Notu

Yok

Ders Kaynakları

1. İSMET KAYAOĞLU, “HALİFELİK” Ankara Üniversitesi, İslami İlimler Enstitüsü Dergisi, 4, 1980.
http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/69/1743/18505.pdf

2. Erwın, I. J. ROSENTHALL, Ortaçağ’da İslam Siyaset Düşüncesi, 1996, İz yayıncılık.

3. İsrafil Balcı, “HZ. EBU BEKR DÖNEMiNDE İÇ SİYASET VE iDARE”, Samsun üniversitesi ilahiyat Fakültesi Dergisi, 1999, sayı 11.
http://dergi.ilahiyat.omu.edu.tr/Makaleler/1864952932_199911100202.pdf
4. Süleyman Uludağ, İSLAM SİYASET İLİŞKİLERİ, Dergah Yayınları.
5. AYHAN BIÇAKÇI, “İSLAM DEVLET ANLAYIŞI”, Kaynak: TÜRK DÜŞÜNCESİ-I: ss. 232-247, Dergah Yayınları.
6. Adem APAK, “İSLAM ÖNCESi DÖNEMDE MEKKE İDARE SİSTEMİ VE SİYASETİNİN OLUŞUMU” Uludağ Üniversitesi ilahiyat Fakültesi Dergisi, 2001, sayı 1, ss. 177-194.
http://dergipark.ulakbim.gov.tr/uluifd/article/viewFile/5000018069/5000018359

7. Prof. Dr. Hamza AKTAN “KUR´ AN ve EHL-İ SÜNNET KAYNAKLARINA GÖRE HAZRET-İ PEYGAMBER ÖRNEGİNDE SiYASET”, ss. 313-344. Kaynak: Tarihte ve Günümüzde Ehl-i Sünnet, Ensar neşriyat, 2006.
http://ktp.isam.org.tr/pdfdrg/D149034/2006/2006_AKTANH.pdf

8. Ramazan HURÇ “SİYASET BİLİNCİNİN OLUŞUMU BAĞLAMINDA DÖRT HALİFENİN SEÇİM SİSTEMİ” Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 13, Sayı: 1, Sayfa: 389-418, 2003.
http://web.firat.edu.tr/sosyalbil/dergi/arsiv/cilt13/sayi1/389-418.pdf

9. Ramazan YILDIRIM “Sünni Siyaset Düşüncesinin Tarih İçindeki Gelişimi ve Etkinliği”, İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2011, 24, 5-24.
http://www.journals.istanbul.edu.tr/iuilah/article/view/1023014450
10. Murtaza KÖSE “SOSYAL SİYASET KAVRAMI VE ÖMER B. ABDÜLAZİZ’İN SOSYAL SİYASETİ” , Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Sayı:34, 2010.
http://e-dergi.atauni.edu.tr/atauniilah/article/view/1020006062

11. Mehmet Salih GEÇİT, “MÂVERDÎ’NİN HİLÂFET ANLAYIŞINDA MEŞRUİYET SORUNU”, EKEV AKADEMİ DERGİSİ Yıl: 17 Sayı: 57 (Güz 2013)
http://www.ekevakademi.org/Makaleler/1210529972_18%20Mehmet%20Salih%20GECIT.pdf

12. H. K. Sherwani, “GAZALİ’YE GÖRE NAZARi VE TATBİKİ SiYASET” Ankara üniversitesi ilahiyat Fakültesi Dergisi, 1955, Cilt : IV, Sayı : III-IV.
http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/37/734/9367.pdf

13. Hanifi Şahin, “İBN TEYMİYYE’NİN SİYASET ANLAYIŞI” The Journal of Academic Social Science Studies, Volume 6 Issue 3, p. 615-638, March 2013
http://www.arastirmax.com/en/system/files/dergiler/79201/makaleler/6/3/arastrmx_79201_6_pp_615-638.pdf

14. Kübra Yücedoğru ve Vejdi Bilgin, “Onbirinci Yüzyılda Siyasal Gerçeklik ve İslâm Siyaset Düşüncesine Etkisi” ULUDAĞ ÜNİVERSİTESİ İLÂHİYAT FAKÜLTESİ DERGİSİ Cilt: 17, Sayı: 2, 2008 s. 729-746
http://dergipark.ulakbim.gov.tr/uluifd/article/viewFile/5000017838/5000018128

15. Osman ELMALI “İBN HALDUN VE MACHiAVELLi´NİN REALİST SiYASET KURAMLARI”, EKEV AKADEMi DERCİSİ Yıl: 7 Sayı: 15 (Bahar 2003)
http://ktp.isam.org.tr/pdfdrg/D01777/2003_15/2003_13_ELMALIO.pdf

16. AYHAN BIÇAKÇI , “İBN HALDUN”-Kaynak: TÜRK DÜŞÜNCESİ-I: ss. 247-277, Dergah Yayınları.
17. Akif Kayapınar, “İbn Haldûn’un Asabiyet Kavramı: Siyaset Teorisinde Yeni Bir Açılım”, İslâm Araştırmaları Dergisi, Sayı 15, 2006, 83-114.
http://isamveri.org/pdfdrg/D01712/2006_15/2006_15_KAYAPINARA.pdf

18. Yaşar A YDINLI, “FARABİ´NİN SİYASET FELSEFESİNDE "İLK-BAŞKAN (er-REİS el-EVVEL)" KAVRAMI”, ULUDAĞ ÜNIVERSITESI ILAHIYAT FAKüLTESI DERGİSİ, Sayı: 2, CiIt: 2, Yıl: 2, 1987

19. Eyüp şahin, “Platon ve Fârâbî’de Aristokrasi”, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 51:1(2010), ss. 111-130
http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/37/1340/15526.pdf

20. Ahmet Kamil Cihan, “FARABİ’NİN SİYASET FELSEFESİNDE TÜRK DEVLET ANLAYIŞININ İZLERİ”, bilimname IV, 2004/1, 17-31.
http://ktp.isam.org.tr/pdfdrg/D02237/2004_4/2004_4_CIHANAK.pdf

21. Cevher ŞULUL “İBN RÜŞD´ÜN SiYASET FELSEFESi” HARRAN Üniversitesi İlahiyat Fak. Dergisi, 2008, sayı 20, ss. 57-70.
http://ilahiyat.harran.edu.tr/dergi/HRU_Ilahiyat_Fakultesi_Dergisi/hruilahiyatdergisi_20.pdf

22. Hasan Hüseyin ADALIOĞLU “SİYASETNÂMELER’İN KLASİK KAYNAKLARI”, Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Cilt: 5 Sayı: 2 Aralık 2004.
http://sbd.ogu.edu.tr/makaleler/5_2_Makale_1.pdf

23. AHMET ATALAY, “KLASİK DÖNEM OSMANLI SİYASETNÂME GELENEĞİNE GENEL BİR BAKIŞ” Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 6/3 Summer 2011,
http://www.turkishstudies.net/Makaleler/1679544216_116_ahmet_altay.pdf

24. OSMANLI DEVLETi´NİN DAHiLi SİYASETİNDE MİLLET SİSTEMİ
25. AYHAN BIÇAKÇI “OSMANLI DÖNEMİ DEVLET ANLAYIŞI” (Kaynak: TÜRK DÜŞÜNCESİ-I: ss. 292-396, Dergah Yayınları).
26. Sönmez KUTLU, “ EHL-İ SÜNNET SİYASET ANLAYIŞININ DİNÎ TEMELLERİNİN SORGULANMASI”, e-makâlât Mezhep Araştırmaları, I/1 (Bahar 2008), ss. 7-26.
http://www.emakalat.com/index.php/emakalat/article/viewFile/3/5

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yönetim bilimi, siyaset bilimi, sosyoloji, hukuk bilimleri, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında kuramsal bilgi ve donanıma sahip olur. X
2 Ulusal ve uluslararası düzeyde başta kamu yönetimi olmak üzere hukuk, siyaset, sosyoloji, kentleşme ve çevre sorunları konularında kuramsal ve uygulama alanlarında ortaya çıkan yenilikleri takip eder. X
3 Kazandığı kuramsal bilgi ile analiz tekniklerini kullanarak sorunlara ve olgulara çeşitli açılardan bakabilmek, çözüm önerileri üretebilmek, politika, program ve karar taslaklarını hazırlama yetkinliğine sahip olur. X
4 Kamu hukuku mevzuatına olduğu kadar özel hukuk mevzuatına da hâkim olmak, mevzuat değişikliklerini takip etmek, mevzuatı yorumlamak ve uygulamaya aktarmak.
5 Kaymakamlık, idari yargı hâkimliği, müfettişlik, denetmenlik, kontrolörlük ve uzman yardımcılığı gibi kamu yönetimi alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olur.
6 Kamu kurum ve kuruluşları ve siyasi kurumlar ile birlikte özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin insan kaynakları, halkla ilişkiler, finans ve denetim gibi yönetim alanlarının gerektirdiği niteliklere sahip olur. X
7 Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olur.
8 Yaşam boyu öğrenme ilkesine uygun olarak bilişim teknolojileri, temel bilgisayar programları ve kamu yönetimi alanıyla ilgili bilgi sistemlerini takip etmek ve bunları etkili bir şekilde kullanabilir.
9 Türkçeyi iyi kullanmak, iyi bir yazılı ve sözlü iletişime sahip olmak, kendini doğru şekilde ifade edebilmek ve empati yeteneğine sahip olur.
10 Akademik ve mesleki konularda araştırma yapar, araştırma süreçlerine hâkim olur, nitel ve nicel veri analizi için paket bilgisayar programlarını kullanır.
11 Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme becerilerine sahip olur.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 İslam siyasal düşüncesinin gelişimini öğrenir 5 5
2 İslam siyasal düşüncesinin dönüşümünü öğrenir ve analiz eder 5 5
3 İslam siyasal düşüncesinde gelişen farklı ekolleri öğrenir ve analiz eder 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 5 10
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 272
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 10,88
Dersin AKTS Kredisi 5