Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sivil Toplum SBK 406 8 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler

yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ZEYNEL ABİDİN KILINÇ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Abdullah Sait ÖZCAN

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Dersin birbiriyle bağlantılı iki amacı bulunmaktadır. Bunlardan birincisi, tarihsel bir perspektif açısından kavramın bugün taşıdığı anlamı öğrenciye aktarmak ve ikinci amaç ise teorik bilgi ışığında Türk tarihinde sivil toplum anlayışından bahsetmenin mümkün olup olmayacağını ortaya koymaktır.

Dersin İçeriği

Toplum kuramları, sivil toplum-siyasal toplum ayrımı ve etkileşimi, sivil toplumun tarihsel gelişimi, otoriter siyasal sistemlerde sivil toplum, liberal/demokratik sistemlerde sivil toplum, Batı toplumlarında sivil toplum, Batı dışı toplumlarda sivil toplum, İslam/Osmanlı dünyasında sivil toplum. Türkiye´de sivil toplumun gelişimi. Sivil toplum ve katılımcı demokrasinin işleyişi. Sivil toplum kuruluşlarının gelişimi ve siyasal karar süreçlerindeki rolü.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sivil toplum kavramının, siyasi düşüncelerde önemli bir sorunu olduğunu bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
2 Sivil toplum kavramının içeriğini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
3 Kavramın bugün taşıdığı anlamın ortaya çıkmasında Hegel ve Gramsci’nin önemli olduğunun anlar, eleştirel yorumlar yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
4 Kavramın demokratik bir yönetim için son derece önemli olduğunun farkına varır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
5 Türk tarihinde demokratik bir kültürün eksikliğinin aslında sivil toplum açısından bir eksiklikle çok yakın bir ilişkisinin olduğunu analiz eder. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin konusu ve amacı Aşağıda belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümler
2 Doğal Hukuk Geleneği ve sivil toplum I Aşağıda belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümler
3 Doğal Hukuk Geleneği ve sivil toplum II Aşağıda belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümler
4 Klasik Ekonomi Politikçiler ve sivil toplum Aşağıda belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümler
5 Hegel Aşağıda belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümler
6 Marx Aşağıda belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümler
7 Gramsci;Habermas Aşağıda belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümler
8 Sivil toplum ve devlet Aşağıda belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümler
9 ARASINAV
10 Sivil toplum ve demokrasi Aşağıda belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümler
11 Sivil toplum örgütleri Aşağıda belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümler
12 Osmanlı döneminde sivil toplum Aşağıda belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümler
13 Cumhuriyet döneminde sivil toplum Aşağıda belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümler
14 Günümüzde sivil toplum kavramının anlamı ve liberalizmle ilişkisi Aşağıda belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümler
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

ÇAHA, Ömer (2003), Aşkın Devletten Sivil Topluma, Gendaş Kültür: İstanbul.
DUMAN, Fatih (2007), “Sivil Toplum”, Mümtaz’er Türköne, Siyaset Bilimi içinde, Lotus Yayınları: Ankara.
ERDOĞAN TOSUN, Gülgün (2001), Demokratikleşme Perspektifinden Devlet-Sivil Toplum İlişkisi, Alfa Yayınları: İstanbul.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yönetim bilimi, siyaset bilimi, sosyoloji, hukuk bilimleri, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında kuramsal bilgi ve donanıma sahip olur. X
2 Ulusal ve uluslararası düzeyde başta kamu yönetimi olmak üzere hukuk, siyaset, sosyoloji, kentleşme ve çevre sorunları konularında kuramsal ve uygulama alanlarında ortaya çıkan yenilikleri takip eder. X
3 Kazandığı kuramsal bilgi ile analiz tekniklerini kullanarak sorunlara ve olgulara çeşitli açılardan bakabilmek, çözüm önerileri üretebilmek, politika, program ve karar taslaklarını hazırlama yetkinliğine sahip olur. X
4 Kamu hukuku mevzuatına olduğu kadar özel hukuk mevzuatına da hâkim olmak, mevzuat değişikliklerini takip etmek, mevzuatı yorumlamak ve uygulamaya aktarmak. X
5 Kaymakamlık, idari yargı hâkimliği, müfettişlik, denetmenlik, kontrolörlük ve uzman yardımcılığı gibi kamu yönetimi alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olur. X
6 Kamu kurum ve kuruluşları ve siyasi kurumlar ile birlikte özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin insan kaynakları, halkla ilişkiler, finans ve denetim gibi yönetim alanlarının gerektirdiği niteliklere sahip olur. X
7 Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olur. X
8 Yaşam boyu öğrenme ilkesine uygun olarak bilişim teknolojileri, temel bilgisayar programları ve kamu yönetimi alanıyla ilgili bilgi sistemlerini takip etmek ve bunları etkili bir şekilde kullanabilir. X
9 Türkçeyi iyi kullanmak, iyi bir yazılı ve sözlü iletişime sahip olmak, kendini doğru şekilde ifade edebilmek ve empati yeteneğine sahip olur. X
10 Akademik ve mesleki konularda araştırma yapar, araştırma süreçlerine hâkim olur, nitel ve nicel veri analizi için paket bilgisayar programlarını kullanır. X
11 Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme becerilerine sahip olur. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Sivil toplum kavramının, siyasi düşüncelerde önemli bir sorunu olduğunu bilir. 5 5 5
2 Sivil toplum kavramının içeriğini açıklar. 5 5 5
3 Kavramın bugün taşıdığı anlamın ortaya çıkmasında Hegel ve Gramsci’nin önemli olduğunun anlar, eleştirel yorumlar yapar. 5 5 5
4 Kavramın demokratik bir yönetim için son derece önemli olduğunun farkına varır. 5 5 5
5 Türk tarihinde demokratik bir kültürün eksikliğinin aslında sivil toplum açısından bir eksiklikle çok yakın bir ilişkisinin olduğunu analiz eder. 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 5 5
Kısa Sınav 2 10 20
Final 2 10 20
Toplam İş Yükü 135
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,4
Dersin AKTS Kredisi 5