Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Bütçe | MLY 453 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Ön koşul yoktur |
Önerilen Seçmeli Dersler | - Bütçe Uygulamaları - Devlet Muhasebesi |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi NURULLAH ALTUN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı devlet bütçesi ile ilgili lisans düzeyindeki temel bilgilerin öğrenciye kazandırılmasıdır. |
Dersin İçeriği | Devlet bütçesinin işlevleri, ilkeleri, bütçe teorileri, Türk bütçe sistemi ve bütçe denetimi ile ilgili temel bilgileri içerir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kamu bütçesini fonksiyon ve ilkeleri ile tanımlar | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Bütçe sistemlerini tanır farklılıklarını ayırt eder ve bütç ilkeleri yönünden değerlendirir | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Bütçe sınıflandırmasına esas teşkil eden analitik bütçe sınıflandırmasını (ABS) Harcamalar-Gelirler ve açık ve Fazlanın sınıflandırması yönünden açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Stratejik plana dayalı performansa dayalı bütçelemeyi unsurları veya hazırlama safhaları ile bilir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Merkezi yönetim bütçe sürecini, hazırlama, görüşülmesi ve kanunlaştırma, uygulama ve denetim safhaları itibariyle bilir ve değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
6 | Bütçenin çok yıllı hazırlanmasına ilişkin işlemleri , Beş Yıllık Kalkınma Planı ( BYKP ) ve Orta Vadeli Harcama Plan (OVP) ve Programı ile ilişkisini bilir ve değerlendirir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
7 | Türkiye´de 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu (KMYKK) ile uygulamaya konulan iç denetim ile Mali Kontrol´un önemini, özelliklerini ve aralarındaki farkları bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
8 | Merkezi yönetim bütçesine göre edinilen bilgileri kullanarak diğer bütçe türlerini de bilir ve değerlendirir. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
9 | Türkiye´de kamu ihale sistemini ve Merkezi yönetim bütçesinde pay alan idarelerle Mahalli idarelerin satın alma türlerini ve bunlara ilişkin parasal sınırları bilir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, | |
10 | Bütçe dengesini ve bütçe politikalarının makro ekonomik göstergeler üzerindeki muhtemel etkilerini inceler ve değerlendirir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
11 | Devlet muhasebe sistemi ve Bütçe uygulamaları çerçevesinde Devlet Muhasebesi Kayıtları nı bilir | Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kamu bütçesinin fonksiyon ve ilkeleri | Analitik Bütçe Sistemi ve Yerel Yönetimlerde Uygulanması ,A. Eker, Temel Gürdal ve Cahit Şanver, 2006, Denizyıldızı matbaacılık |
2 | Bütçe sistemleri, farklılıkları, bütçe ilkeleri yönünden değerlendirmesi | Aynı kaynak |
3 | Bütçe sınıflandırmasına esas teşkil eden analitik bütçe sınıflandırması, (ABS) Harcamalar-Gelirler ve açık ve Fazlanın sınıflandırması | Aynı kaynak |
4 | Stratejik plana dayalı performansa esaslı bütçeleme unsurları veya hazırlama safhaları | Aynı kaynak |
5 | Merkezi yönetim bütçe sürecinin, hazırlama, görüşülme ve kanunlaştırma, uygulama ve denetim safhaları | Aynı kaynak |
6 | Bütçenin çok yıllı hazırlanmasına ilişkin işlemler ve Orta vadeli harcama plan ve programı ile ilişkisi | Aynı kaynak |
7 | Türkiye´de 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu (KMYKK) ile uygulamaya konulan iç denetim ile Mali Kontrol´un önemi, özellikleri ve aralarındaki farklar | |
8 | Merkezi yönetim bütçesine göre edinilen bilgileri kullanarak diğer bütçe türlerini de öğrenme ve değerlendirme | Aynı kaynak |
9 | ARASINAV | Aynı kaynak |
10 | Türkiye´de kamu ihale sistemi ve Merkezi yönetim bütçesinden pay alan idarelerle Mahalli idarelerin satın alma türleri ve bunlara ilişkin parasal sınırlar | Aynı kaynak |
11 | Bütçe dengesini ve bütçe politikalarının makro ekonomik göstergeler üzerindeki muhtemel etkilerini inceleme ve değerlendirme | Aynı kaynak |
12 | Devlet muhasebe sistemi ve bütçe uygulamaları çerçevesinde Devlet Muhasebesi Kayıtları ( Monografi ) | Aynı kaynak |
13 | Devlet muhasebe sistemi, Bütçe uygulamaları çerçevesinde Devlet Muhasebesi Kayıtları ( Monografi ) | Aynı kaynak |
14 | Genel değerlendirme | Aynı kaynak |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | - Orta Vadeli Program - Orta Vadeli Mali Plan - Bütçe Hazırlama Rehberi : https://www.sbb.gov.tr/butce-cagrisi-ve-butce-hazirlama-rehberleri/#1631294260433-cce691d9-4a8c - Bütçe Gerekçesi : https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2023/10/2024-Yili-Butce-Gerekcesi_27102023.pdf Temel Ekonomik Göstergeler : https://www.sbb.gov.tr/temel-ekonomik-gostergeler/ |
Ders Kaynakları | - Devlet Bütçesi,,01.09.2022, Ekin Kitabevi Yayınları- Kamu Bütçesi,Prof. Dr. Nihat Edizdoğan,Prof. Dr. Özhan Çetinkaya11. Baskı, Ekim 2022- Bütçe Hazırlama Rhberleri - Bütçe Gerekçeleri - Merkezi Yönetim Bütçe Kanunları - Temel Ekonomik Göstergeler : https://www.sbb.gov.tr/temel-ekonomik-gostergeler/ |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yönetim bilimi, siyaset bilimi, sosyoloji, hukuk bilimleri, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında kuramsal bilgi ve donanıma sahip olur. | X | |||||
2 | Ulusal ve uluslararası düzeyde başta kamu yönetimi olmak üzere hukuk, siyaset, sosyoloji, kentleşme ve çevre sorunları konularında kuramsal ve uygulama alanlarında ortaya çıkan yenilikleri takip eder. | X | |||||
3 | Kazandığı kuramsal bilgi ile analiz tekniklerini kullanarak sorunlara ve olgulara çeşitli açılardan bakabilmek, çözüm önerileri üretebilmek, politika, program ve karar taslaklarını hazırlama yetkinliğine sahip olur. | X | |||||
4 | Kamu hukuku mevzuatına olduğu kadar özel hukuk mevzuatına da hâkim olmak, mevzuat değişikliklerini takip etmek, mevzuatı yorumlamak ve uygulamaya aktarmak. | X | |||||
5 | Kaymakamlık, idari yargı hâkimliği, müfettişlik, denetmenlik, kontrolörlük ve uzman yardımcılığı gibi kamu yönetimi alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olur. | X | |||||
6 | Kamu kurum ve kuruluşları ve siyasi kurumlar ile birlikte özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin insan kaynakları, halkla ilişkiler, finans ve denetim gibi yönetim alanlarının gerektirdiği niteliklere sahip olur. | X | |||||
7 | Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olur. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenme ilkesine uygun olarak bilişim teknolojileri, temel bilgisayar programları ve kamu yönetimi alanıyla ilgili bilgi sistemlerini takip etmek ve bunları etkili bir şekilde kullanabilir. | X | |||||
9 | Türkçeyi iyi kullanmak, iyi bir yazılı ve sözlü iletişime sahip olmak, kendini doğru şekilde ifade edebilmek ve empati yeteneğine sahip olur. | X | |||||
10 | Akademik ve mesleki konularda araştırma yapar, araştırma süreçlerine hâkim olur, nitel ve nicel veri analizi için paket bilgisayar programlarını kullanır. | X | |||||
11 | Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme becerilerine sahip olur. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kamu bütçesini fonksiyon ve ilkeleri ile tanımlar | 4 | 3 | 4 | 2 | 3 | 3 | 1 | 2 | 2 | 3 | 1 |
2 | Bütçe sistemlerini tanır farklılıklarını ayırt eder ve bütç ilkeleri yönünden değerlendirir | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | |||||
3 | Bütçe sınıflandırmasına esas teşkil eden analitik bütçe sınıflandırmasını (ABS) Harcamalar-Gelirler ve açık ve Fazlanın sınıflandırması yönünden açıklar. | 3 | 4 | 4 | 4 | 1 | 3 | 1 | 3 | 2 | 3 | 2 |
4 | Stratejik plana dayalı performansa dayalı bütçelemeyi unsurları veya hazırlama safhaları ile bilir. | |||||||||||
5 | Merkezi yönetim bütçe sürecini, hazırlama, görüşülmesi ve kanunlaştırma, uygulama ve denetim safhaları itibariyle bilir ve değerlendirir. | |||||||||||
6 | Bütçenin çok yıllı hazırlanmasına ilişkin işlemleri , Beş Yıllık Kalkınma Planı ( BYKP ) ve Orta Vadeli Harcama Plan (OVP) ve Programı ile ilişkisini bilir ve değerlendirir. | 3 | 4 | 4 | 4 | 2 | 3 | 1 | 4 | 3 | 3 | 3 |
7 | Türkiye´de 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu (KMYKK) ile uygulamaya konulan iç denetim ile Mali Kontrol´un önemini, özelliklerini ve aralarındaki farkları bilir | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 1 | 2 | 2 | 4 | 4 |
8 | Merkezi yönetim bütçesine göre edinilen bilgileri kullanarak diğer bütçe türlerini de bilir ve değerlendirir. | 2 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 | 4 | 3 |
9 | Türkiye´de kamu ihale sistemini ve Merkezi yönetim bütçesinde pay alan idarelerle Mahalli idarelerin satın alma türlerini ve bunlara ilişkin parasal sınırları bilir. | 3 | 4 | 4 | 4 | 2 | 3 | 2 | 3 | 1 | 2 | 3 |
10 | Bütçe dengesini ve bütçe politikalarının makro ekonomik göstergeler üzerindeki muhtemel etkilerini inceler ve değerlendirir. | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 3 | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 |
11 | Devlet muhasebe sistemi ve Bütçe uygulamaları çerçevesinde Devlet Muhasebesi Kayıtları nı bilir | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 2 | 1 | 2 | 2 | 3 | 2 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 98 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,92 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |