Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Demokrasi Kuramları | SBK 414 | 8 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. KÖKSAL ŞAHİN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Muttaki ÜNLÜ |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Tarihsel süreç içerisinde demokrasi konusunda ortaya atılmış olan belli başlı teorileri eleştirel bir bakış açısıyla ele almak bu dersin temel hedefidir. |
Dersin İçeriği | Bu derste belli başlı demokrasi kuramları ele alınacaktır. Derste ağırlıklı olarak “modern” demokrasi kuramları ele alınmakla birlikte; modern demokrasi kuramlarının zeminini teşkil eden öncü (eski) demokrasi kuramlarına da yer verilmektedir. Modern kuramlarla öncü kuramlar arasındaki ilişki, modern kuramlar arasındaki karşılaştırmalar ve günümüz demokrasilerinin ne kadar demokratik olduğu sorusunun cevabı da dersin kapsamı dâhilindedir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Demokrasinin temel ilkelerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
2 | Demokrasinin temel niteliklerinin açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
3 | Belli başlı demokrasi teorileri (öncü teoriler dâhil) hakkında fikir sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
4 | Demokrasi teorilerine karşılaştırıp eleştirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
5 | Öncü (eski) demokrasi kuramlarının başlıcalarını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
6 | Öncü demokrasi kuramlarının karakteristik özelliklerini ifade eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
7 | Öncü demokrasi kuramlarını kategorize edebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
8 | Modern demokrasi kuramlarının başlıcalarını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
9 | Modern demokrasi kuramlarının karakteristik özelliklerini ifade eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
10 | Modern demokrasi kuramlarını kategorize edebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
11 | Modern demokrasi kuramları ile öncü demokrasi kuramları arasında ilişki kurar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
12 | Demokrasinin temel ilkeleri ve nitelikleri bağlamında öncü demokrasi kuramlarını analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
13 | Demokrasinin temel ilkeleri ve nitelikleri bağlamında modern demokrasi kuramlarını analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
14 | Temsili liberal demokrasiye eleştirel (sorgulayıcı) bir şekilde yaklaşır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
15 | Demokrasi konusundaki güncel tartışmalar ve başlıca eserler hakkında bilgi sahibi olur | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Derse ait temel kavramların analizi | Dursun, Davut (2003) Siyaset Bilimi, Beta Yayınları, İstanbul. ss. 13-34. |
2 | Genel olarak demokrasi (Temel ilkeler ve nitelikler) | Dursun, Davut (2003) Siyaset Bilimi, Beta Yayınları, İstanbul. ss. 166-177. |
3 | Demokrasiye ait öncü öğretiler: “İyi Devlet Yönetimi Öğretisi”, “Ilımlı Demokrasi Öğretisi ve “Radikal Halk Egemenliği Öğretisi | Schmidt, Manfred G. (2002), Demokrasi Kuramlarına Giriş, Çev: M. Emin Köktaş, Vadi Yayınları, Ankara. ss. 21- 77. |
4 | Demokrasiye ait öncü öğretiler: De Tocqueville ve “Özgürlük ve Eşitlik Arasında Amaç Çatışması”, “Liberal Temsili Demokrasi Kuramı ve “Devrimci Doğrudan Demokrasi Öğretisi | SCHMİDT, Manfred G. (2002), Demokrasi Kuramlarına Giriş, Çev: M. Emin Köktaş, Vadi Yayınları, Ankara. ss. 77- 113 |
5 | Korumacı Demokrasi ve Gelişmeci Demokrasi yaklaşımlardan hareketle demokrasiye ait öncü öğretilerin tekrarı ve değerlendirilmesi | Türköne, Mümtaz’Er (2007), Siyaset, Lotus Yayınları, Ankara. ss. 194-199 |
6 | Modern Demokrasi Kuramları:Liberal Demokrasi | Heywood, Andrew (1997),“Demokrasi”, Liberal Düşünce, Güz, Sayı: 8. ss. 116-118. |
7 | Modern Demokrasi Kuramları:Halk Demokrasisi | Heywood, Andrew (1997),“Demokrasi”, Liberal Düşünce, Güz, Sayı: 8. ss. 118-120 |
8 | Modern Demokrasi Kuramları:Sosyal Demokrasi | Yılmaz, Aytekin (2003) Çağdaş Siyasal Akımlar, Vadi Yayınları, Ankara,, ss. 57-87. |
9 | ARASINAV | |
10 | Modern Demokrasi Kuramları:Seçkinci Demokrasi-Ekonomik Demokrasi | Heywood, Andrew (1997),“Demokrasi”, Liberal Düşünce, Güz, Sayı: 8. ss. 116-118. |
11 | Modern Demokrasi Kuramları:Çoğulcu Demokrasi | Schmidt, Manfred G. (2002), Demokrasi Kuramlarına Giriş, Çev: M. Emin Köktaş, Vadi Yayınları, Ankara. ss. 116- 128 Türköne, Mümtaz’Er (2007), Siyaset, Lotus Yayınları, Ankara. ss. 203-204 |
12 | Modern Demokrasi Kuramları:Katılımcı Demokrasi | Dursun, Davut (2003) Siyaset Bilimi, Beta Yayınları, İstanbul. ss. 191-193. |
13 | Modern Demokrasi Kuramları:Radikal Demokrasi | Heywood, Andrew (1997),“Demokrasi”, Liberal Düşünce, Güz, Sayı: 8. ss. 121. |
14 | Demokrasiler ne kadar demokratiktir? Demokratik devlet yönetiminin ölçümü. | Dursun, Davut (2003) Siyaset Bilimi, Beta Yayınları, İstanbul. ss. 177-184. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Belirtilen kitap bölümleri ve makaleler. |
Ders Kaynakları | Dahl, Robert A. (2001), Demokrasi Üstüne, İstanbul: Phoenix. M.Schmidt (2002) Demokrasi Kuramları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yönetim bilimi, siyaset bilimi, sosyoloji, hukuk bilimleri, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında kuramsal bilgi ve donanıma sahip olur. | X | |||||
2 | Ulusal ve uluslararası düzeyde başta kamu yönetimi olmak üzere hukuk, siyaset, sosyoloji, kentleşme ve çevre sorunları konularında kuramsal ve uygulama alanlarında ortaya çıkan yenilikleri takip eder. | X | |||||
3 | Kazandığı kuramsal bilgi ile analiz tekniklerini kullanarak sorunlara ve olgulara çeşitli açılardan bakabilmek, çözüm önerileri üretebilmek, politika, program ve karar taslaklarını hazırlama yetkinliğine sahip olur. | X | |||||
4 | Kamu hukuku mevzuatına olduğu kadar özel hukuk mevzuatına da hâkim olmak, mevzuat değişikliklerini takip etmek, mevzuatı yorumlamak ve uygulamaya aktarmak. | X | |||||
5 | Kaymakamlık, idari yargı hâkimliği, müfettişlik, denetmenlik, kontrolörlük ve uzman yardımcılığı gibi kamu yönetimi alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olur. | X | |||||
6 | Kamu kurum ve kuruluşları ve siyasi kurumlar ile birlikte özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin insan kaynakları, halkla ilişkiler, finans ve denetim gibi yönetim alanlarının gerektirdiği niteliklere sahip olur. | X | |||||
7 | Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olur. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenme ilkesine uygun olarak bilişim teknolojileri, temel bilgisayar programları ve kamu yönetimi alanıyla ilgili bilgi sistemlerini takip etmek ve bunları etkili bir şekilde kullanabilir. | X | |||||
9 | Türkçeyi iyi kullanmak, iyi bir yazılı ve sözlü iletişime sahip olmak, kendini doğru şekilde ifade edebilmek ve empati yeteneğine sahip olur. | X | |||||
10 | Akademik ve mesleki konularda araştırma yapar, araştırma süreçlerine hâkim olur, nitel ve nicel veri analizi için paket bilgisayar programlarını kullanır. | X | |||||
11 | Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme becerilerine sahip olur. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Demokrasinin temel ilkelerini açıklar. | 5 | ||||||||||
2 | Demokrasinin temel niteliklerinin açıklar. | |||||||||||
3 | Belli başlı demokrasi teorileri (öncü teoriler dâhil) hakkında fikir sahibi olur. | |||||||||||
4 | Demokrasi teorilerine karşılaştırıp eleştirir. | |||||||||||
5 | Öncü (eski) demokrasi kuramlarının başlıcalarını açıklar. | |||||||||||
6 | Öncü demokrasi kuramlarının karakteristik özelliklerini ifade eder. | |||||||||||
7 | Öncü demokrasi kuramlarını kategorize edebilir. | |||||||||||
8 | Modern demokrasi kuramlarının başlıcalarını açıklar. | |||||||||||
9 | Modern demokrasi kuramlarının karakteristik özelliklerini ifade eder. | |||||||||||
10 | Modern demokrasi kuramlarını kategorize edebilir. | |||||||||||
11 | Modern demokrasi kuramları ile öncü demokrasi kuramları arasında ilişki kurar. | |||||||||||
12 | Demokrasinin temel ilkeleri ve nitelikleri bağlamında öncü demokrasi kuramlarını analiz eder. | |||||||||||
13 | Demokrasinin temel ilkeleri ve nitelikleri bağlamında modern demokrasi kuramlarını analiz eder. | |||||||||||
14 | Temsili liberal demokrasiye eleştirel (sorgulayıcı) bir şekilde yaklaşır. | |||||||||||
15 | Demokrasi konusundaki güncel tartışmalar ve başlıca eserler hakkında bilgi sahibi olur |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 16 | 16 |
Kısa Sınav | 2 | 6 | 12 |
Ödev | 1 | 12 | 12 |
Final | 1 | 21 | 21 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |