Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Osmanlı Türkçesi SBF 353 5 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi NURULLAH ALTUN
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi NURULLAH ALTUN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Öğrencilere Osmanlı Türkçesinin temel özellikleri, Arap kökenli Türk alfabesinin yazılış ve okunuş özelliklerini uygulamalar yoluyla öğretmektir.

Dersin İçeriği

Arap harfli Türk abecesi, bitişik ve ayrı harfler, yazma çalışmaları.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Arap kökenli Türk alfabesini okur Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Tartışma,
2 Arap kökenli Türk alfabesiyle yazar. Tartışma,
3 Cumhuriyet öncesi döneme ait Arap kökenli Türk alfabesiyle yazılı metinleri Latin kökenli Türk alfabesine çevirebilir. Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
4 Türkçe kökenli kelimelerin yazılışlarını ve özelliklerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap,
5 Türkçe kökenli eklerin yazılış özelliklerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap,
6 Türkçe kökenli kelimelerin anlam özelliklerini açıklar. Anlatım, Tartışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Osmanlı Türkçesinin genel tanımı, tarihi serüveni
2 Arap kökenli Türk harflerinin tanımı, Latin kökenli Türk alfabesindeki karşılıkları
3 Arap kökenli Türk harflerinin yazılış özellikleri, bitişi ve ayrı harfler
4 Türkçe kökenli kelimelerin Arap kökenli Türk harfleriyle yazılışları ve okunuşları
5 Türkçe kökenli kelimelerin Arap kökenli Türk harfleriyle yazılışları ve okunuşları
6 Türkçe eklerin imla (yazım özellikleri)
7 Osmanlı Türkçesindeki Arapça ve Farsça ögelere genel bakış
8 Arapça kelime türleri, kelime yapım yolları, kalıplar
9 Ara Sınav
10 Arapça kelime grupları, isim ve sıfat tamlamaları
11 Farsça kelime türleri, kelime yapım yolları
12 Farsça kelime grupları, isim ve sıfat tamlamaları
13 Metinlerin kelime kelime hem anlam, hem de yazılış özelliklerinin incelenmesi
14 Tanzimat sonrası dönemde yazılmış metinlerin Arapça ve Farsça ögeler bakımından incelenmesi
Kaynaklar
Ders Notu

DEVELİ, Hayati (2008), Osmanlı Türkçesi Kılavuzu 1-2, Kesit Yayınları, İstanbul(Birincil Kaynak)

Ders Kaynakları

ERGİN, Muharrem (1962), Osmanlıca Dersleri, İstanbul
KURT, Yılmaz (2001), Osmanlıca Dersleri 1-2, Akçağ Yayınlar, Ankara.
TİMURTAŞ, Faruk K., Osmanlıca (Eski Yazı-Gramer-Metin), İstanbul.
TİMURTAŞ, Faruk K. (1964), Osmanlıca Grameri, İstanbul.
TİMURTAŞ, Faruk K. (1977), Osmanlı Türkçesine Giriş, İstanbul.
TİMURTAŞ, Faruk K. (1972), Yeni Osmanlıca Metinler, İstanbul.
DEVELLİOĞLU, Ferit (2000), Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Lugat, Aydın Kitabevi, Ankara, 1195 s.
ÖZKAN, Mustafa vd. (2003), Çözümlemeli Osmanlı Türkçesi Metinleri, Çağrı Yayınları, 568 s.
TULUM, Mertol (2000), Tarihi Metin Çalışmalarında Usul (Menakıb´ul-Kudsiyye Üzerine Bir Deneme), Deniz Kitabevi, İstanbul.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ekonomik ve mali konularda temel bilgileri anlama ve kullanabilme, değerlendirme ve yorum yapabilme, ekonomik ve mali gelişmeleri analiz edebilme, mali konularda görüş bildirebilme, çeşitli mali sorunlar karşısında çözüm getirebilme becerisi kazanma X
2 Kamu ekonomisi, maliye teorisi, kamu kesiminin mali yönetimi ve denetimi ile bütçe teorisi ve uygulamalarına ilişkin teorik bilgilere sahip olma ve bu konuda analiz yapabilme X
3 Vergileme süreçlerine ilişkin teorik ve hukuki bilgilere sahip ve bunları çalışma ortamında kullanabilme, vergileme işlemleri, Vergilerin hesaplanması, vergi suç ve cezaları, vergi uyuşmazlıkları ve beyanname düzenleme konularında temel bilgilere sahip olma X
4 Kamu harcamaları ve kamu borçlanması ile ilgili konulara hâkim olma ve bunları yorumlayabilme X
5 Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken; yeterli düzeyde maliye, hukuk, iktisat, işletme, muhasebe bilgisine sahip olma X
6 Sayısal ve istatiksel araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip, alınacak kararların sonuçlarını öngörebilen ve doğru tahminlerde bulunabilen, sebep-sonuç ilişkilerini göz önünde bulunduran, stratejik yaklaşım geliştirebilme X
7 Liderlik özelliklerine sahip ve diğer alanlardaki uzmanlarla iletişim kurabilme yeterliliğine sahip olma X
8 Bir yabancı dilde en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde bilgi sahibi olma ve bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanabilme X
9 Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma X
10 Maliye ve ekonomi alanında kullanılan bilgi sistemleri konusunda bilgi sahibi olma ve gerekli yazılımları kullanabilme becerisini gösterme X
11 Türkçe yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olma, bilgilerini ve düşüncelerini başkalarına iletebilme, ikna gücü yüksek, eleştirel düşünebilme, alternatif çözümler üretebilme, ve bilgileri analiz etme becerisine sahip, inisiyatif kullanabilme becerisine sahip olma X
12 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Arap kökenli Türk alfabesini okur 2 2 2 2 2 1 2 2 2 2 3
2 Arap kökenli Türk alfabesiyle yazar. 1 1 1 1 1 1 1 2 2 3 3 3
3 Cumhuriyet öncesi döneme ait Arap kökenli Türk alfabesiyle yazılı metinleri Latin kökenli Türk alfabesine çevirebilir. 1 1 1 1 1 2 2 2 1 1 2 2
4 Türkçe kökenli kelimelerin yazılışlarını ve özelliklerini açıklar. 1 1 2 1 1 1 2 2 1 1 1 2
5 Türkçe kökenli eklerin yazılış özelliklerini açıklar. 2 1 1 1 1 1 1 2 2 2 2 2
6 Türkçe kökenli kelimelerin anlam özelliklerini açıklar. 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 4 4
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 50
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 10 10
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 5