Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Anayasa Hukuku | SBK 110 | 2 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. DİLŞAD TÜRKMENOĞLU KÖSE |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Araş. Gör. Ömer Can Baş |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrencilerin,Anayasa kavramı, anayasacılık düşüncesi ve pratiği; devlet yaşamında anayasanın ve anayasal düzenin yeri ve önemi; 1982 Anayasasında, temel hak ve özgürlükler, yasama, yürütme ve yargı organı hakkında temel düzeyde bilgiler edinmelerini ve uygulamada karşılarına çıkan tartışmalara bilgi kaynaklı ve donanımlı olarak katılabilmelerini sağlamak. |
Dersin İçeriği | Bu derste ,Anayasacılık düşüncesi ve anayasa kavramının çeşitli açılardan anlamı; anayasa türleri, anayasaların kim tarafından nasıl yapıldığı; anayasallık denetimi; devletin unsurları; devlet çeşitleri; güçler ayrılığı; hükümet sistemleri; Türk anayasa tarihi; 1982 Anayasasının yapılış ve değiştirilişi; 1982 Anayasasının belirgin özellikleri; Türkiye Cumhuriyeti Devletinin temel ilkeleri; 1982 Anayasasında temel hak ve özgürlükler, 1982 Anayasasında anayasaya uygunluk denetimi, 1982 Anayasasında yasama organı ve yürütme ile ilişkileri ve yargı organının genel esaslarına değinilecektir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Anayasa kavramını tanımlar ve diğer hukuk kurallarıyla ilişki ve farklılıklarını ortaya koyar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Anayasaları biçimleri ve değiştirilişleri yönünden sınıflandırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Anayasallık denetiminin anlamını bilir ve denetim modelleri ve bunların işleyişine ilişkin esasları açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Devletleri şekilleri ve yapıları yönünden gruplandırabilir ve verilen bilgiler ışığında bir devletin hangi türde olduğunu tespit eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Bugüne kadarki anayasalarımız hakkında yorumlarda bulunur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | 1982 Anayasasını yapılışı ve değiştirilişi yönünden analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
7 | 1982 Anayasasına göre devletin nitelikleri hakkında değerlendirmelerde bulunur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
8 | 1982 Anayasasına göre temel hak ve özgürlüklerin nasıl bir sınıflandırmaya tabi tutulduğunu ve bu sınıflandırmanın sonuçlarını örneklerle açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
9 | 1982 Anayasasına göre temel hak ve özgürlüklerin sınırlandırılmasında uyulacak ilkeleri analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
10 | 1982 Anayasasına göre yasama ve yürütme organını kural koyma açısından karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
11 | 1982 Anayasasına göre TBMM’nin görev ve yetkilerini sıralar ve bunların işleyişini değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
12 | 1982 Anayasasına göre Anayasa Mahkemesinin oluşumu, işleyişi ve kararları hakkında değerlendirmeler yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Anayasa, anayasa hukuku, anayasa hukukunun kaynakları; anayasacılık düşüncesi ve anayasaların çeşitli açılardan sınıflandırılması | Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfaları ve diğer herhangi bir hukuka giriş kitabının yahut ders notunun ilgili yerlerinin çalışılması |
2 | Anayasaların yapılış ve değiştirilişi | Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfaları ve diğer herhangi bir hukuka giriş kitabının yahut ders notunun ilgili yerlerinin çalışılması |
3 | Anayasallık denetimi ve modelleri | Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfaları ve diğer herhangi bir hukuka giriş kitabının yahut ders notunun ilgili yerlerinin çalışılması |
4 | Devlet, kurucu unsurları ve çeşitli açılardan devletler (şekilleri yönünden, egemenliğin dağılımı-kompozisyonları yönünden) | Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfaları ve diğer herhangi bir hukuka giriş kitabının yahut ders notunun ilgili yerlerinin çalışılması |
5 | Güçler ayrılığı ve hükümet sistemleri | Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfaları ve diğer herhangi bir hukuka giriş kitabının yahut ders notunun ilgili yerlerinin çalışılması |
6 | Türk anayasa tarihi : 1876 Anayasası, 1921 ve 1924 Anayasaları ve 1961 Anayasasının kısaca tanıtımları | Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfaları ve diğer herhangi bir hukuka giriş kitabının yahut ders notunun ilgili yerlerinin çalışılması |
7 | 1982 Anayasasının yapılışı ve değiştirilişi ve belirgin özellikleri | Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfaları ve diğer herhangi bir hukuka giriş kitabının yahut ders notunun ilgili yerlerinin çalışılması |
8 | 1982 Anayasasına göre Türkiye Cumhuriyeti Devletinin nitelikleri | Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfaları ve diğer herhangi bir hukuka giriş kitabının yahut ders notunun ilgili yerlerinin çalışılması |
9 | Arasınav | |
10 | 1982 Anayasasında temel hak ve özgürlüklerin sınıflandırılması, sınırlandırılması ve durdurulması | Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfaları ve diğer herhangi bir hukuka giriş kitabının yahut ders notunun ilgili yerlerinin çalışılması |
11 | 1982 Anayasasında yasama organının oluşumu ve işleyiş esasları | Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfaları ve diğer herhangi bir hukuka giriş kitabının yahut ders notunun ilgili yerlerinin çalışılması |
12 | Yasama Organının görev ve yetkileri ve yürütme ile ilişkileri | Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfaları ve diğer herhangi bir hukuka giriş kitabının yahut ders notunun ilgili yerlerinin çalışılması |
13 | 1982 Anayasasında Türk Yargı Düzeni ve Anayasa Mahkemesinin oluşumu, görev ve yetkileri | Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfaları ve diğer herhangi bir hukuka giriş kitabının yahut ders notunun ilgili yerlerinin çalışılması |
14 | 1982 Anayasasına göre anayasa yargılaması | Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfaları ve diğer herhangi bir hukuka giriş kitabının yahut ders notunun ilgili yerlerinin çalışılması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1-Gülener, Serdar. Türkiye'de anayasa yargısının demokratik meşruluğu. On İki Levha Yayıncılık, 2017. 2-Gülener, Serdar. Türkiye'nin Anayasa Düzeni Kavramlar ve Kurumlar, Sakarya Yayıncılık, 2017 |
Ders Kaynakları | T.C. 1982 Anayasası. anayasa. gov.tr´de; anayasa.gen.tr´de Türk anayasa hukuku dersi içeriğiyle ilgili makaleler |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ekonomik ve mali konularda temel bilgileri anlama ve kullanabilme, değerlendirme ve yorum yapabilme, ekonomik ve mali gelişmeleri analiz edebilme, mali konularda görüş bildirebilme, çeşitli mali sorunlar karşısında çözüm getirebilme becerisi kazanma | X | |||||
2 | Kamu ekonomisi, maliye teorisi, kamu kesiminin mali yönetimi ve denetimi ile bütçe teorisi ve uygulamalarına ilişkin teorik bilgilere sahip olma ve bu konuda analiz yapabilme | X | |||||
3 | Vergileme süreçlerine ilişkin teorik ve hukuki bilgilere sahip ve bunları çalışma ortamında kullanabilme, vergileme işlemleri, Vergilerin hesaplanması, vergi suç ve cezaları, vergi uyuşmazlıkları ve beyanname düzenleme konularında temel bilgilere sahip olma | X | |||||
4 | Kamu harcamaları ve kamu borçlanması ile ilgili konulara hâkim olma ve bunları yorumlayabilme | X | |||||
5 | Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken; yeterli düzeyde maliye, hukuk, iktisat, işletme, muhasebe bilgisine sahip olma | X | |||||
6 | Sayısal ve istatiksel araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip, alınacak kararların sonuçlarını öngörebilen ve doğru tahminlerde bulunabilen, sebep-sonuç ilişkilerini göz önünde bulunduran, stratejik yaklaşım geliştirebilme | X | |||||
7 | Liderlik özelliklerine sahip ve diğer alanlardaki uzmanlarla iletişim kurabilme yeterliliğine sahip olma | X | |||||
8 | Bir yabancı dilde en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde bilgi sahibi olma ve bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanabilme | X | |||||
9 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma | X | |||||
10 | Maliye ve ekonomi alanında kullanılan bilgi sistemleri konusunda bilgi sahibi olma ve gerekli yazılımları kullanabilme becerisini gösterme | X | |||||
11 | Türkçe yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olma, bilgilerini ve düşüncelerini başkalarına iletebilme, ikna gücü yüksek, eleştirel düşünebilme, alternatif çözümler üretebilme, ve bilgileri analiz etme becerisine sahip, inisiyatif kullanabilme becerisine sahip olma | X | |||||
12 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Anayasa kavramını tanımlar ve diğer hukuk kurallarıyla ilişki ve farklılıklarını ortaya koyar. | ||||||||||||
2 | Anayasaları biçimleri ve değiştirilişleri yönünden sınıflandırır. | ||||||||||||
3 | Anayasallık denetiminin anlamını bilir ve denetim modelleri ve bunların işleyişine ilişkin esasları açıklar. | ||||||||||||
4 | Devletleri şekilleri ve yapıları yönünden gruplandırabilir ve verilen bilgiler ışığında bir devletin hangi türde olduğunu tespit eder. | ||||||||||||
5 | Bugüne kadarki anayasalarımız hakkında yorumlarda bulunur. | ||||||||||||
6 | 1982 Anayasasını yapılışı ve değiştirilişi yönünden analiz eder. | ||||||||||||
7 | 1982 Anayasasına göre devletin nitelikleri hakkında değerlendirmelerde bulunur. | ||||||||||||
8 | 1982 Anayasasına göre temel hak ve özgürlüklerin nasıl bir sınıflandırmaya tabi tutulduğunu ve bu sınıflandırmanın sonuçlarını örneklerle açıklar. | ||||||||||||
9 | 1982 Anayasasına göre temel hak ve özgürlüklerin sınırlandırılmasında uyulacak ilkeleri analiz eder. | ||||||||||||
10 | 1982 Anayasasına göre yasama ve yürütme organını kural koyma açısından karşılaştırır. | ||||||||||||
11 | 1982 Anayasasına göre TBMM’nin görev ve yetkilerini sıralar ve bunların işleyişini değerlendirir. | ||||||||||||
12 | 1982 Anayasasına göre Anayasa Mahkemesinin oluşumu, işleyişi ve kararları hakkında değerlendirmeler yapar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 90 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 7 | 7 |
Kısa Sınav | 1 | 2 | 2 |
Ödev | 1 | 2 | 2 |
Sözlü Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 7 | 7 |
Toplam İş Yükü | 116 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,64 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |