Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Maliye Tarihi | MLY 206 | 4 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | Ön koşul yoktur |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. KADRİYE İZGİ ŞAHPAZ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Furkan FAYDALI |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Mali olay ve düşüncelerin gelişimini, tarihsel süreçte ortaya çıkmış sorunlar ve tecrübelerin aktarılması ve mali olaylara ilişkin farklı bakış açılarının geliştirilebilmesine ilişkin temel bilgilerin sunulması |
Dersin İçeriği | Tarihsel süreç içerisinde mali olay ve düşüncelerin ayrıntılı ve sistematik olarak analizini içerir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Tarihi mali olayların etkileri ve sonuçlarını tartışır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | vergilemenin ve harcamaların safhalarını tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | İl çağ ve Orta çağda çeşitli ülkelerdeki mali olay ve düşünceleri karşılaştırır ve değerlendirir | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Anlatım, | |
4 | İslam ülkelerinde ve Osmanlıda mali yapıyı, mali örgütü, toprak istemini unsurlarıyla değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, | |
5 | Osmanlıda mali bunalımın nedenlerini, gerçekleştirilen reformları ve Osmanlıda borçlanmanın gelişimini analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
6 | Günümüzdeki mali yapı ve uygulamaları geçmiş uygulamalarla karşılaştırma bilgi ve becerisi kazanma | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
7 | Türkiyenin yakın ve uzak mali tarihi ile ilgili mali yapı ve uygulamaları Günümüzdeki uygulamalarla karşılaştırır ve etkileri açısından yorumlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Maliye tarihine giriş, maliye tarihinin konusu ve kapsamı | Belirtilen kitapların ilgili bölümleri |
2 | Tarihte mali olaylar, ilkçağda mali olaylar | Belirtilen kitapların ilgili bölümleri |
3 | Eski Roma ve eski yunanda mali olaylar | Belirtilen kitapların ilgili bölümleri |
4 | Ortaçağda mali olaylar, Yeni Çağda mali olaylar | Belirtilen kitapların ilgili bölümleri |
5 | İslam ülkelerinde mali olaylar | Belirtilen kitapların ilgili bölümleri |
6 | Batı ülkelerinde mali olaylar | Belirtilen kitapların ilgili bölümleri |
7 | Ara sınav | |
8 | Osmanlıda kamu gelirleri | Belirtilen kitapların ilgili bölümleri |
9 | Osmanlıda örfi vergiler | Belirtilen kitapların ilgili bölümleri |
10 | Osmanlıda vergi toplama ve ödeme biçimleri | Belirtilen kitapların ilgili bölümleri |
11 | Osmanlıda kamu giderleri | Belirtilen kitapların ilgili bölümleri |
12 | Osmanlıda bütçe ve hazine işlemleri | Belirtilen kitapların ilgili bölümleri |
13 | Osmanlıda maliye teşkilatı | Belirtilen kitapların ilgili bölümleri |
14 | Cumhuriyet döneminde mali olaylar | Belirtilen kitapların ilgili bölümleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Giray F., (2001), Maliye Tarihi, Bursa, Ezgi Kitabevi |
Ders Kaynakları | Falay N., (1996), Maliye Tarihi, İstanbul, Filiz Kitabevi |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ekonomik ve mali konularda temel bilgileri anlama ve kullanabilme, değerlendirme ve yorum yapabilme, ekonomik ve mali gelişmeleri analiz edebilme, mali konularda görüş bildirebilme, çeşitli mali sorunlar karşısında çözüm getirebilme becerisi kazanma | ||||||
2 | Kamu ekonomisi, maliye teorisi, kamu kesiminin mali yönetimi ve denetimi ile bütçe teorisi ve uygulamalarına ilişkin teorik bilgilere sahip olma ve bu konuda analiz yapabilme | ||||||
3 | Vergileme süreçlerine ilişkin teorik ve hukuki bilgilere sahip ve bunları çalışma ortamında kullanabilme, vergileme işlemleri, Vergilerin hesaplanması, vergi suç ve cezaları, vergi uyuşmazlıkları ve beyanname düzenleme konularında temel bilgilere sahip olma | ||||||
4 | Kamu harcamaları ve kamu borçlanması ile ilgili konulara hâkim olma ve bunları yorumlayabilme | ||||||
5 | Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken; yeterli düzeyde maliye, hukuk, iktisat, işletme, muhasebe bilgisine sahip olma | ||||||
6 | Sayısal ve istatiksel araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip, alınacak kararların sonuçlarını öngörebilen ve doğru tahminlerde bulunabilen, sebep-sonuç ilişkilerini göz önünde bulunduran, stratejik yaklaşım geliştirebilme | ||||||
7 | Liderlik özelliklerine sahip ve diğer alanlardaki uzmanlarla iletişim kurabilme yeterliliğine sahip olma | ||||||
8 | Bir yabancı dilde en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde bilgi sahibi olma ve bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanabilme | ||||||
9 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma | ||||||
10 | Maliye ve ekonomi alanında kullanılan bilgi sistemleri konusunda bilgi sahibi olma ve gerekli yazılımları kullanabilme becerisini gösterme | ||||||
11 | Türkçe yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olma, bilgilerini ve düşüncelerini başkalarına iletebilme, ikna gücü yüksek, eleştirel düşünebilme, alternatif çözümler üretebilme, ve bilgileri analiz etme becerisine sahip, inisiyatif kullanabilme becerisine sahip olma | ||||||
12 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Tarihi mali olayların etkileri ve sonuçlarını tartışır | ||||||||||||
2 | vergilemenin ve harcamaların safhalarını tanımlar | ||||||||||||
3 | İl çağ ve Orta çağda çeşitli ülkelerdeki mali olay ve düşünceleri karşılaştırır ve değerlendirir | ||||||||||||
4 | İslam ülkelerinde ve Osmanlıda mali yapıyı, mali örgütü, toprak istemini unsurlarıyla değerlendirir | ||||||||||||
5 | Osmanlıda mali bunalımın nedenlerini, gerçekleştirilen reformları ve Osmanlıda borçlanmanın gelişimini analiz eder | ||||||||||||
6 | Günümüzdeki mali yapı ve uygulamaları geçmiş uygulamalarla karşılaştırma bilgi ve becerisi kazanma | ||||||||||||
7 | Türkiyenin yakın ve uzak mali tarihi ile ilgili mali yapı ve uygulamaları Günümüzdeki uygulamalarla karşılaştırır ve etkileri açısından yorumlar |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 75 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 5 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 124 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,96 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |