Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sağlık Sosyolojisi YBP 109 2 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Ön Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. ZEYNEP BOSTANCIOĞLU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Dersin amacı, hastalik ve saglik olgusunu sosyolojik perpektifte degerlendirmek. 

Dersin İçeriği

Sağlık Olgusu

 Hastalık Olgusu

Sosyolojik Yaklaşımlar Açısından Sağlık

 

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sağlık Olgusunun öğrenilmesi Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Sağlığın Sosyal İçeriğinin öğrenilmesi Anlatım,
3 Sosyolojik Yaklaşımlar Açısından Sağlığin degerlendirilebilmesi Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş, temel kavramlar
2 Sağlık Olgusu
3 Hastalık Olgusu
4 Sağlığın Sosyal İçeriği
5 Toplumsal eşitsizliklerin sağlık alanına yansıması I : Ekonomik eşitsizlikler
6 Toplumsal eşitsizliklerin sağlık alanına yansıması II : Cinsiyete dayalı eşitsizlikler
7 Toplumsal eşitsizliklerin sağlık alanına yansıması III : Etnik eşitsizlikler
8 Toplumsal eşitsizliklerin sağlık alanına yansıması IV : Bölgesel eşitsizlikler
9 Sosyolojik Yaklaşımlar Açısından Sağlık
10 İşgücü piyasaları açısından sağlık, tıp personelinin çalışma koşulları ve çalışma ilişkileri
11 Doktor hasta ilişkileri
12 Kurumsal sağlık: Hastaneler ve hasta-hastane ilişkileri
13 Karşılaştırmalı Sağlık Sistemleri, Türkiye’de Sağlık Politikalarının Tarihçesi ve Mevcut DurumuTürkiye’de Sağlığın Mevcut Durumuna İlişkin Seçilmiş Göstergeler
14 Türkiye’de Sağlığın Mevcut Durumuna İlişkin Seçilmiş Göstergeler
Kaynaklar
Ders Notu

Dersin sorumlu öğretim elemanı tarafından hazırlanan ders notları

Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur. X
2 İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur. X
3 Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır. X
4 Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır.
5 Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. X
6 Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder. X
7 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
8 Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir. X
9 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir. X
10 Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar.
11 Yaşlanma ve yaşlılığın fizyolojisini tanımlar X
12 Yaşlı bireylerin fiziksel, psikolojik ve sosyal alanlarını destekleme, temel düzeyde rehabilitasyon programını planlama ve uygulama işlemlerini tanımlar ve uygular X
13 Yaşlı bakımına yönelik hukuki uygulamaları ve destek sistemlerini (huzurevi, gündüz bakım evi vb.) açıklar X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13
1 Sağlık Olgusunun öğrenilmesi 5 5 4 4 3 2 4 4 2
2 Sağlığın Sosyal İçeriğinin öğrenilmesi 5 5 4 3 4 4
3 Sosyolojik Yaklaşımlar Açısından Sağlığin degerlendirilebilmesi 5 5 4 2 3 3 4
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 20
2. Kısa Sınav 20
3. Kısa Sınav 20
Toplam 100
1. Final 40
1. Yıl İçinin Başarıya 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 3 5 15
Final 1 10 10
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Toplam İş Yükü 99
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,96
Dersin AKTS Kredisi 3