Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çocuk Edebiyatı ve Medya CGP 203 3 2 + 1 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Ön Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. ALAADDİN AĞCADAĞ
Dersi Verenler Öğr.Gör. ALAADDİN AĞCADAĞ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Dünyada ve Türkiye'deki çocuk edebiyatını tanıtmak, meslekteki önemini kavratmak, Türkçe anadil etkinliklerini doğru planlanıp uygulanmasını sağlamak. Öğrencilerin çocuk ve medya arasındaki ilişkiyi anlamalarını, medyanın çocuğun gelişimi ve eğitimi üzerindeki rolünü kavratmaktır.

Dersin İçeriği

Dünyada ve Türkiye’de çocuk edebiyatının gelişimi. Çocukluk evresinde, nitelikli çocuk kitapları ile tanışmanın önemi ve okuma kültürü edinmiş düşünen duyarlı bireylerin yetiştirilmesinde çocuk edebiyatı yapıtlarının işlevi. Çocuk edebiyatı yapıtlarında bulunması gereken özellikler (tasarım, içerik, eğitsel). Bu özelliklerin çocuk edebiyatında Türk ve dünya klasiklerinden seçilen örnekler üzerinde incelenmesi. Niteliksiz çocuk kitaplarının çocuğun gelişimine olan olumsuz etkileri. Çocuk kitaplarının yaş gruplarına uygunluğu ve çocuk kitap ilişkisi. Çocuk edebiyatı türleri ( şiir, destan, masal, öykü, roman, tekerleme, bilmece v.b) özellikleri ve çocuğun gelişimine olan katkıları. Okulöncesi eğitimde Türkçe dil etkinlikleri ve bu etkinliklerin planlanmasında, uygulanmasında temel ilkeler ve dikkat edilecek noktalar. Türkçe dil etkinlikleri sırasında kullanılacak araç-gereç özellikleri. Etkinliğin uygulanmasında kullanılan yöntem ve teknikler.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Çocuk kitaplarında bulunması gereken özellikler hakkında bilgi sahibi olur. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
2 Erken çocukluk dönemi edebiyat türleri hakkında bilgi sahibi olur Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
3 Erken çocukluk dönemi hikaye anlatma teknikleri hakkında bilgi sahibi olur ve kullanmayı öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
4 Erken çocukluk dönemi çocuk ve medya konusunda bilgi sahibi olur. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
5 Erken çocukluk dönemi çocuklarına okuma alışkanlığı kazandırma konusunda bilgi sahibi olur. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
6 Çocuk edebiyatı hikaye anlatma teknikleri konusunda uygulama imkanına sahip olur. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ders hakkında bilgilendirme. Erken Çocukluk Döneminde Çocuk Edebiyatı Kavramı Ders Notları- İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
2 Çocuk Edebiyatı Genel Hedefleri ve Çocuk Kitaplarının Özellikleri Ders Notları- İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
3 Çocuk Kitaplarında Bulunması Gereken Özellikler Ders Notları- İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
4 Çocuk Kitaplarında Bulunması Gereken Özellikler Ders Notları- İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
5 Erken Çocukluk Döneminde Edebiyat Türleri Ders Notları- İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
6 Erken Çocukluk Döneminde Edebiyat Türleri Ders Notları- İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
7 Erken Çocukluk Döneminde Hikaye Anlatma Teknikleri Ders Notları- İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
8 Erken Çocukluk Döneminde Hikaye Anlatma Teknikleri Ders Notları- İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
9 Yıl İçi Sınav
10 Erken Çocukluk Döneminde Çocuk ve Medya Ders Notları- İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
11 Erken Çocukluk Döneminde Çocuk ve Medya Ders Notları- İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
12 Erken Çocukluk Döneminde Okuma Alışkanlığı Kazandırma Ders Notları- İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
13 Erken Çocukluk Döneminde Okuma Alışkanlığı Kazandırma Ders Notları- İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
14 Uygulama
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

[1] Çocuk Edebiyatı (2013)Gönen M.,Eğiten Kitap, Ankara

[2] Çocuk Edebiyatı ve Medya(2013) KARDAŞ C. , ALP D., Eğiten Kitap, Ankara

[3] Okul Öncesi Dönemde Çocuk Edebiyatı (2017) TURLA A., Hedef Yayınları, Ankara

[4] Çocuk Edebiyatı (2013), Gönen, M. (Edt.). Eğiten Kitap. Ankara

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Çocuk ve Gençlik Hizmetleri organizasyon yapısı ve sistematiği içerisinde alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kazanmak. X
2 Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olmak. X
3 Alanı ile ilgili çalışma süreçlerindeki araç-gereç, materyal, malzeme, bilişim araçları ile iletişim teknolojilerini kullanabilmek X
4 Çocukların Türkçeyi doğru ve güzel kullanmalarına yönelik özen göstermek X
5 Alanı ile ilgili uygulama süreçlerinde program hazırlamak, etkinlikleri planlamak ve etkin kullanabilmek uygulamak X
6 Alanında ulusal ve uluslar arası gündemi takip edebilme, problemleri tanımlama, modelleme ve çözümleme becerisine sahip olmak X
7 Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgi ve yeteriliğine sahip olmak.
8 Alanında disiplin içi ve disiplinler arası inisiyatif kullanma ve takım çalışması yapabilme ve yaratıcılık becerisine sahip olmak X
9 Mesleki hizmet içi eğitim ve etkinliklere katılmak, kalite çalışmaları ve teknolojik gelişmeleri izlemek; bilgi, deneyim ve uygulama becerilerine sahip olmak X
10 Tarihi değerlere saygılı,sosyal sorumluluk, evrensel, toplumsal ve mesleki etik bilincine sahip olmak. X
11 İş güvenliği, çevre koruma bilgisi ve verimiliğe sahip olmak.
12 Çocuk ihmal ve istismarına yönelik önlem alır, çocuk hakları ve korunması ile ilgili uygulamaları izler ve işbirliği yapar. X
13 Drama, oyun, müzik ve animasyon etkinliklerini planlayabilir ve uygulayabilir. X
14 Çocuk gelis¸imine ve çocukların bilis¸sel, dil, sosyo duygusal, psiko-motor gelişimine uygun etkinlik hazırlayabilir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Çocuk kitaplarında bulunması gereken özellikler hakkında bilgi sahibi olur.
2 Erken çocukluk dönemi edebiyat türleri hakkında bilgi sahibi olur
3 Erken çocukluk dönemi hikaye anlatma teknikleri hakkında bilgi sahibi olur ve kullanmayı öğrenir.
4 Erken çocukluk dönemi çocuk ve medya konusunda bilgi sahibi olur.
5 Erken çocukluk dönemi çocuklarına okuma alışkanlığı kazandırma konusunda bilgi sahibi olur.
6 Çocuk edebiyatı hikaye anlatma teknikleri konusunda uygulama imkanına sahip olur.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Performans Görevi (Uygulama) 15
1. Ödev 15
2. Performans Görevi (Uygulama) 15
3. Performans Görevi (Uygulama) 15
Toplam 100
1. Final 40
1. Yıl İçinin Başarıya 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 3 3
Kısa Sınav 1 3 3
Ödev 1 3 3
Performans Görevi (Uygulama) 1 3 3
Final 1 3 3
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 10 10
Toplam İş Yükü 209
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 8,36
Dersin AKTS Kredisi 4