Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Medya Okuryazarlığı YBP 205 3 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Ön Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. MURAT TEPEÇINAR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı öğrencilerin kitle iletişim araçları ve bağlantılı terimlerle ilgili temel bilgi düzeyini elde etmelerini; bununla birlikte medyayı daha bilinçli şekilde takip edebilmelerini sağlayarak, bilinçli bir geleneksel ve sanal medya tüketicisi olabilme konusunda farkındalık oluşturabilmektir.

Dersin İçeriği

Günümüz dünyasında iletişimin anlamı, temel kavramları, yeri ve önemine ilişkin genel bir giriş; Kitle iletişim araçları, Kitle iletişiminin temel özellikleri (tarihi, yapısı, kültürel ve ekonomik boyutları); Medya okuryazarlığı ve önemi, Dünyada ve Türkiye’de medya okuryazarlığı süreci,; Medya işlevleri, ekonomik boyutu; Televizyon, Türkiye’de televizyon yayıncılığı, Televizyon program türleri, TV program analizleri, uyarıcı simgeler; Aile, çocuk ve televizyon (TV izleme alışkanlıkları), Televizyonun olumsuz etkileri; Radyo, işlevleri, radyo program türleri ve analizleri; Periyodik yazılı ve basılı medya, işlevleri, gazete ve dergiyle ilgili temel kavramlar, Gazetede Haber ve fotoğrafın önemi; Medyada etik problemler ve mevzuat; Popüler kültür ve Kültür Endüstrisi; Bilgisayar, internet, sanal oyunlar, Sosyal medya; Teknoloji (TV, Bilgisayar, internet, oyun, sosyal medya) bağımlılığı , Ölçülü medya kullanımı

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kitle iletişim araçları ve bağlantılı terimlerle ilgili temel bilgileri, geleneksel ve sanal medyanın temel özelliklerini öğrenir. Bireysel Çalışma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma,
2 Bilinçli bir medya tüketicisi olur, medyayı daha bilinçli şekilde takip eder. Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
3 Mesleğiyle ilgili olarak hizmet verdiği kişilerin de medya konusunda bilinçlenmelerini sağlar, medyanın zararlı etkilerinden korunmalarında rehberlik eder. Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Günümüz dünyasında iletişimin anlamı, temel kavramları, yeri ve önemine ilişkin genel bir giriş; Kaynaklar [1] ve [2]
2 Kitle iletişim araçları, Kitle iletişiminin temel özellikleri (tarihi, yapısı, kültürel ve ekonomik boyutları); Kaynaklar [1] ve [2]
3 Medya okuryazarlığı ve önemi, Dünyada ve Türkiye’de medya okuryazarlığı süreci; Kaynaklar [1] ve [2]
4 Medya işlevleri, ekonomik boyutu; Kaynaklar [1] ve [2]
5 Televizyon, Türkiye’de televizyon yayıncılığı, Televizyon program türleri, TV program analizleri, uyarıcı simgeler; Kaynaklar [1] ve [2]
6 Aile, çocuk ve televizyon (TV izleme alışkanlıkları), Televizyonun olumsuz etkileri; Kaynaklar [1] ve [2]
7 Radyo, işlevleri, radyo program türleri ve analizleri; Kaynaklar [1] ve [2]
8 Periyodik yazılı ve basılı medya, işlevleri, gazete ve dergiyle ilgili temel kavramlar, Gazetede Haber ve fotoğrafın önemi; Kaynaklar [1] ve [2]
9 Medyada etik problemler ve mevzuat; Kaynaklar [1] ve [2]
10 Yıl içi Sınavı Kaynaklar [1] ve [2]
11 Popüler kültür ve Kültür Endüstrisi; Kaynaklar [1] ve [2]
12 Bilgisayar, internet, sanal oyunlar, Sosyal medya; Kaynaklar [1] ve [2]
13 Teknoloji (TV, Bilgisayar, internet, oyun, sosyal medya) bağımlılığı, Ölçülü medya kullanımı Kaynaklar [1] ve [2]
14 Genel tekrar ve değerlendirme. Kaynaklar [1] ve [2]
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Şimşek, M.C. ve Türkoğlu N.; Medya okuryazarlığı, Parşömen Kitap ve Yayıncılık, 2013
[2] Şahin A.; Eleştirel Medya okuryazarlığı, Anı Yayınları, 2014

Ders Kaynakları

[3] Adorno, T.; Kültür Endüstrisi- Kültür Yönetimi, İletişim Yayınları, 2011.
[4] Mutlu, E.; İletişim Sözlüğü, Ayraç Yayınları. Ankara
[5] Türkoğlu, N.; Kitle İletişimi ve Kültür. Naos Yayıncılık; 2004

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Mesleği ile ilgili terminolojiye, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
2 Mesleğinde güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır.
3 Tıbbi kayıtları, tıbbi raporlama ve yazışmaları, hasta dosyaları ve arşivleme süreçlerini yönetmelikler çerçevesinde etkin ve hızlı bir şekilde yapar.
4 İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur.
5 Mesleği ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin kullanır.
6 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir.
7 Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir.
8 Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir.
9 Mesleki çalışmaları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla yürütebilir.
10 Alanında çalışmaların yürütülmesinde ve sorunların çözümlenmesinde ekip üyesi olarak yer alır.
11 Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini, çözüm önerilerini ilgili kişilerle paylaşır.
12 Sağlık hizmetlerinde hasta hakları ve hasta mahremiyeti bağlamında etik kurallara göre hizmet etmesini bilir.
13 13. Hastalar, hasta yakınları ve sağlık hizmetinde görev alan diğer çalışanlarla etkili iletişim kurar ve mesleği ile ilgili bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin kullanır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13
1 Kitle iletişim araçları ve bağlantılı terimlerle ilgili temel bilgileri, geleneksel ve sanal medyanın temel özelliklerini öğrenir.
2 Bilinçli bir medya tüketicisi olur, medyayı daha bilinçli şekilde takip eder.
3 Mesleğiyle ilgili olarak hizmet verdiği kişilerin de medya konusunda bilinçlenmelerini sağlar, medyanın zararlı etkilerinden korunmalarında rehberlik eder.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 109
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,36
dersAKTSKredisi 3