Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Gıdalarda Modifiye Atmosfer Paketleme Prensipleri ve Uygulamaları | GDM 653 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ZEHRA AYHAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı gıdaların kalitesini, güvenliğini ve raf ömrünü artırmak için uygulanan ve yaygın bir ambalajlama teknolojisi olan modifiye atmosfer paketleme tekniğinin prensipleri, gıdalarda kalite ve raf ömrüne etkileri ve farklı gıdalarda uygulama yöntemleri hakkında bilgi sağlamaktır. Lisans üstü öğrenciler bu ders ile spesifik bir gıdanın kalitesi, güvenliği ve raf ömrünü dikkate alarak modifiye atmosfer altında ambalajlanması için gerekli temel parametrelerin seçimi ve ticari uygulamalar konusunda bilgi ve becerisi kazanacaktır. |
Dersin İçeriği | Modifiye atmosfer paketleme (MAP), Gıdalarda uygulanan pasif ve aktif modifikasyon uygulamaları, Kullanılan gaz karışımları ve konsantrasyonları, Gazların etki mekanizmaları, MAP uygulamalarında kullanılacak ambalaj materyalleri ve özellikleri (geçirgenlik, sızdırmazlık), Modifiye atmosferde depolama parametreleri (sıcaklık ve bağıl nem), MAP’da karşılaşılan güçlükler, avantajlar ve dezavantajlar |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Modifiye atmosfer paketleme teknolojisi prensiplerini solunum yapan ve yapmayan ürün bazında kıyaslayabileceklerdir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | MAP teknolojisinin gıda kalitesi, güvenliği ve raf ömrüne etkilerini yorumlayabileceklerdir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | MAP’ın diğer ambalajlama teknolojilerine üstünlüklerini ve dezavantajlarını kıyaslayabileceklerdir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Farklı gıda gruplarında MAP uygulamalarını irdeleyebileceklerdir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kontrollü ve modifiye atmosfer paketleme | |
2 | Aktif ve pasif modifiye atmosfer paketleme | |
3 | Modifiye atmosferde kullanılan gazlar ve etki mekanizmaları | |
4 | Modifiye atmosfer paketlemede malzeme seçimi ve özellikleri | |
5 | Modifiye atmosfer paketllenmiş ürünlerin depolanması | |
6 | MAP’ın avantaj ve dezavantajları | |
7 | Solunum yapan ürünlerde dikkate alınacak MAP faktörleri | |
8 | Solunum yapmayan ürünlerde dikkate alınacak MAP faktörleri | |
9 | MAP’da kullanılan ekipmanlar | |
10 | Meyve sebzelerde MAP uygulamaları | |
11 | Et ve et ürünlerinde MAP uygulamaları | |
12 | Süt ve süt ürünlerinde MAP uygulamaları | |
13 | Hububat ve ürünlerinde MAP uygulamaları | |
14 | Tüketime hazır gıdalarda MAP uygulamaları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Principles and application of modified atmosphere packaging of foods. B.A. Blakistone. 1999. Aspen Publication. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
7 | Alanının gerektirdiği SAS, SPSS, Minitab gibi istatistik programlarından en az birini etkin düzeyde kullanır. | ||||||
8 | Kendi çalışmalarını, Gıda Mühendisliği alanındaki uluslararası platformlarda yazılı, sözlü ve/veya görsel olarak aktarabilir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Modifiye atmosfer paketleme teknolojisi prensiplerini solunum yapan ve yapmayan ürün bazında kıyaslayabileceklerdir. | ||||||||
2 | MAP teknolojisinin gıda kalitesi, güvenliği ve raf ömrüne etkilerini yorumlayabileceklerdir. | ||||||||
3 | MAP’ın diğer ambalajlama teknolojilerine üstünlüklerini ve dezavantajlarını kıyaslayabileceklerdir. | ||||||||
4 | Farklı gıda gruplarında MAP uygulamalarını irdeleyebileceklerdir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Laboratuvar) | 30 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
2. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Final | 1 | 15 | 15 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ödev | 2 | 5 | 10 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 15 | 15 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |