Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İleri Gıda Kimyası | GDM 652 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. SERPİL ÖZTÜRK MUTİ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. SERPİL ÖZTÜRK MUTİ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Gıda bileşenlerinin (su ve buz, karbonhidrat, protein, lipit, enzim, vitamin ve minerallerin) kimyasal yapılarını, özelliklerini ve gıdalardaki fonksiyonlarını ve etkileşimlerini, gıda işleme ve depolama boyunca gıda bileşenlerinde meydana gelen kimyasal reaksiyonları ve etkileşimlerini incelemektir. Bu ders kapsamında lisansüstü öğrenciler gıda bileşenlerinin kimyasal yapıları, fonksiyonları ve kimyasal reaksiyonlarını, gıdalarda meydana gelen kimyasal reaksiyonların gıda kalitesi ve güvenliğine etkisini değerlendirebilecekler ve gıda işleme ve muhafaza ile gıda kimyası arasında ilişki kurabileceklerdir. |
Dersin İçeriği | 1.Gıda bileşenleri, fiziksel, kimyasal ve fonksiyonel özellikler ve reaksiyonlar, Su ve buz, Mono ve polisakkaritler, Aminoasitler ve proteinler, Enzimler, Yağ asitleri, trigliseridler ve lipitler, Vitaminler ve mineraller, 2. Gıda bileşenlerinde işleme, ambalajlama ve depolamaya bağlı olarak meydana gelen kimyasal değişimler, 3.Gıda bileşenlerinin reaksiyonları ve gıda kalitesi, güvenliği ve raf ömrü arasındaki ilişki |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Gıda kimyası amaç ve kapsamını irdeleyebileceklerdir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Gıda bileşenlerinin kimyasal yapıları, fonksiyonları ve kimyasal reaksiyonlarını analiz edebileceklerdir. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
3 | Gıdalarda meydana gelen kimyasal reaksiyonların gıda kalitesi ve güvenliğine etkisini değerlendirebileceklerdir. | Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Soru-Cevap, | |
4 | Gıda işleme ve muhafaza ile gıda kimyası arasında ilişki kurabileceklerdir. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Gıda bileşenlerinin fiziksel ve kimyasal özellikleri | |
2 | Su ve buzun fiziksel ve kimyasal özellikleri, su akivitesi | |
3 | Karbonhidratlar-1 (karbonhidratların yapısı, mono- ve oligo-sakkaritler) | |
4 | Karbonhidratlar-2 (polisakkaritler ve fonksiyonel özellikleri) | |
5 | Karbonhidratlar-3 (karbonhidratların reaksiyonları) | |
6 | Proteinler-1 (aminoasitler ve peptitler) | |
7 | Proteinler-2 (proteinlerin yapısı, özellikleri ve reaksiyonları) | |
8 | Lipitler-1 (yağ asitleri,di- ve tri-gliseridler, yapıları ve özellikleri) | |
9 | Lipitler-2 ( fiziksel-kimyasal özellikler, reaksiyonlar) | |
10 | Enzimler (yapısı ve özellikleri, enzim aktivitesi) | |
11 | Vitaminler | |
12 | Mineraller | |
13 | Dönem projesi sunumları | |
14 | Dönem projesi sunumları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Power Point Sunusu (Doç.Dr.Serpil Öztürk Muti) |
Ders Kaynakları | Food Chemistry. O. R. Fennema. 1985. 2nd Edition. Marcel Dekker, NY. Gıda Kimyası. İ. Saldamlı (Ed). 2005. 2.baskı, Hacettepe Ünv.Yayınları, Ankara |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
7 | Alanının gerektirdiği SAS, SPSS, Minitab gibi istatistik programlarından en az birini etkin düzeyde kullanır. | ||||||
8 | Kendi çalışmalarını, Gıda Mühendisliği alanındaki uluslararası platformlarda yazılı, sözlü ve/veya görsel olarak aktarabilir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Gıda kimyası amaç ve kapsamını irdeleyebileceklerdir. | ||||||||
2 | Gıda bileşenlerinin kimyasal yapıları, fonksiyonları ve kimyasal reaksiyonlarını analiz edebileceklerdir. | ||||||||
3 | Gıdalarda meydana gelen kimyasal reaksiyonların gıda kalitesi ve güvenliğine etkisini değerlendirebileceklerdir. | ||||||||
4 | Gıda işleme ve muhafaza ile gıda kimyası arasında ilişki kurabileceklerdir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
1. İş Sağlığı ve Güvenliği | 0 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Final | 1 | 20 | 20 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |