Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Gıdalarda Raf Ömrü ve Stabilite GDM 601 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SERAP COŞANSU AKDEMİR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Gıdaların bozulması, muhafaza yöntemleri, yeni geliştirilen bir gıdada veya mevcut bir gıdaya farklı bir proses uygulandığında raf ömrünün nasıl belirleneceği gibi konuların anlatılacağı ders Gıda Mühendisliği Enstitü Ana Bilim Dalında lisansüstü eğitim alacak öğrencilerin tez çalışmalarına katkı sağlayacaktır.

Dersin İçeriği

Raf ömrünün tanımı ve raf ömrünü etkileyen faktörler, gıdaların bozulması ve bozulma tipleri, raf ömrü belirleme yöntemleri

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Raf ömrünü tanımlar ve raf ömrünü etkileyen faktörleri sıralar. Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2 Gıdalarda olabilecek mikrobiyolojik, fiziksel ve kimyasal bozulmaları tahmin edebilir. Soru-Cevap, Anlatım,
3 Amaca göre hangi duyusal analiz yöntemini seçmesi gerektiğini bilir. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
4 Gıda depolama denemesini tasarlar Gözlem, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Raf ömrünün tanımı; raf ömrünü etkileyen faktörler
2 Depolama, dağıtım, satış koşulları ve tüketici uygulamalarının raf ömrü üzerine etkisi
3 Gıdalarda mikrobiyolojik bozulmalar
4 Gıdalarda kimyasal bozulmalar
5 Gıdalarda fiziksel bozulmalar
6 Mikrobiyel stabiliteyi tahmin etmede kullanılan yöntemler
7 Gıda depolama denemelerinin planlanması
8 Raf ömrü belirleme yöntemleri: mikrobiyolojik analizler
9 Raf ömrü belirleme yöntemleri: kimyasal analizler
10 Raf ömrü belirleme yöntemleri: enstrümantal analizler
11 Raf ömrü belirleme yöntemleri: duyusal analizler
12 Raf ömrü çalışmalarında modelleme
13 Seminer sunumu
14 Seminer sunumu
Kaynaklar
Ders Notu

Gıdalarda Raf Ömrü ve Stabilite ders notu

Ders Kaynakları

[1] Stability and Shelf Life of Foods
David Kilcast and Persis Subramaniam, Woodhead publishing, 331 pp., 2000.

[2] Food and Beverage Stability and Shelf Life
David Kilcast and Persis Subramaniam, Woodhead publishing, 814 pp., 2011.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar. X
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. X
6 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
7 Alanının gerektirdiği SAS, SPSS, Minitab gibi istatistik programlarından en az birini etkin düzeyde kullanır.
8 Kendi çalışmalarını, Gıda Mühendisliği alanındaki uluslararası platformlarda yazılı, sözlü ve/veya görsel olarak aktarabilir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8
1 Raf ömrünü tanımlar ve raf ömrünü etkileyen faktörleri sıralar. 5 5 5
2 Gıdalarda olabilecek mikrobiyolojik, fiziksel ve kimyasal bozulmaları tahmin edebilir. 5 5 5
3 Amaca göre hangi duyusal analiz yöntemini seçmesi gerektiğini bilir. 5 5 5
4 Gıda depolama denemesini tasarlar 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 20 20
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 141
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,64
Dersin AKTS Kredisi 6