Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Stratejik Planlama ve Süreç Yönetimi | AAY 212 | 4 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. TANER ÖZTÜRK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Stratejik plan/yönetim ile süreç yönetiminin kurum/kuruluş/işletmelere "iyi yönetim ya da iyi yönetişim" bağlamında sağlayabileceği katkıların farkına varabilmek; uygulama örneklerinden de yararlanarak içerisinde bulunulan/bulunulacak çalışma ortamlarına bu süreçleri ve yönetim tarzını -imkan dahilinde- yansıtabilmek; iş yaşamında daha ölçülebilir ve iyileştirmelere açık yönetim bilgi sistemlerinin var olduğunu ve kullanılabileceğini bilmek. |
Dersin İçeriği | Stratejik Planlama/Yönetimin Tanımı-Yararları-Özellikleri-Unsurları-Temel Kavramları, İç ve Dış Analizler, GZTF Analizi, Kamu Kesimi ve İşletmelerde Stratejik Plan Hazırlama Süreçleri ve Örnek Planların İncelenmesi, Sürecin Tanımlanması ve Süreçle İlgili Kavramlar, Süreç Yönetiminin Teorik Çerçevesi ve İşleyişi, Süreç İyileştirme, Stratejik Yönetim ve Süreç Yönetimini Yansıtan YBS'lerin İncelenmesi. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Stratejik planlamanın/yönetimin kamu ya da özel kuruluşlara sağlayabileceği katkıları fark eder | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, | |
2 | İşletmelerin veya kamu idarelerinin örgüt içi ve dış çevre analizlerinin nasıl yapılabileceğine; örgütlerin strateji geliştirmelerinde bu analizlerden ne şekilde yararlanılabileceğine dair fikir sahibi olur | Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
3 | Kamu kesiminin çok yıllı stratejik planlarının içerik çözümlemesini yapabilir | Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
4 | Süreç yönetiminin teorik çerçevesini ve işleyişini öğrenir | Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Strateji, Stratejik Planlama, Stratejik Yönetim Kavramları ile Stratejik Yönetimin Özellikleri ve Stratejik Planlamadan Farkı | |
2 | Stratejik Planlamanın Temel Kavramları: Vizyon, Misyon, Temel Değerler, Amaç, Hedef, Strateji, Maliyetlendirme, İzleme-Değerlendirme | |
3 | İç ve Dış Analiz | |
4 | SWOT Analizi: Güçlü Yönler-Zayıf Yönler-Tehditler-Fırsatlar (GZTF), Örnek Kurum/Kuruluş GZTF İncelemesi | |
5 | Kamu Kesiminde Stratejik Planlama | |
6 | Kamu İdarelerinde Stratejik Plan Hazırlanmasına Yönelik Mevzuat: Yönetmelikler, Tebliğler, Rehberler | |
7 | AFAD 2019-2023 Stratejik Planının İncelenmesi | |
8 | Yerel Yönetimlerde Stratejik Planlama Çalışmaları ve Sakarya Büyükşehir Belediyesi 2020-2024 Stratejik Planının İncelenmesi | |
9 | Özel Kesimde Stratejik Planlama: İşletmelerde Stratejik Planlama ve Uygulama Örneği | |
10 | Sürecin Tanımı-Elemanları-Özelikleri, Planlanması, Süreç Hiyerarşisi ve Süreçlerin Sınıflandırılması, Sürecin Etkililiği-Verimliği-Etkinliği | |
11 | Süreç Yönetimi: Aşamaları, Organizasyon Yapıları, İş Akış Şemaları, Performans Ölçümü | |
12 | Süreç İyileştirme/Geliştirme | |
13 | Stratejik Yönetim ve Süreç Yönetimine İlişkin Yönetim Bilgi Sistemi Örneklerinin İncelenmesi | |
14 | Genel Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Stratejik Planlama ve Süreç Yönetimi Ders Notları |
Ders Kaynakları | Peker, U. (2020). Stratejik Planlama, İstanbul: Sokak Kitapları. Aktan, C.C. (2006). Kamu Mali Yönetiminde Stratejik Planlama ve Performans Esaslı Bütçeleme, İstanbul: Seçkin. Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı. https://www.sbb.gov.tr/ |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Acil durum ve afet olayları için problem kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | ||||||
2 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistemin parçası olma, yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | ||||||
3 | Acil durum ve afet olaylarına müdahale operasyonlarına modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında bilgi | ||||||
4 | Zarar azaltma, hazırlık, müdahale ve iyileştirme aşamalarında gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | ||||||
5 | Müdahale ve iyileştirme aşamalarında çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | ||||||
6 | Zarar azaltma, hazırlık, müdahale ve iyileştirme çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | ||||||
7 | Risk yönetimi ve kriz yönetimi aşamalarında verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
8 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | ||||||
9 | Acil durum ve afet yönetimi alanında gerekli duyarlılığa sahip olma ve bu alanlarda öncü olabilme | ||||||
10 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | ||||||
11 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
12 | Afet Yönetiminde uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | ||||||
13 | Afet Yönetimi alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | ||||||
14 | Afet Yönetimi ile ilgili uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | ||||||
15 | Risk yönetimi, tehlike analizi ve olay yeri yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | ||||||
16 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; saha ve masa başı uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
17 | Saha uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve sahaya yansıyan sorunları hakkında bilgi; çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
18 | Acil Durum ve Afet Yönetimine ilişkin temel kavramsal yapı ve bilgilerle donanması. | ||||||
19 | Alanında elde ettiği bilgileri raporlama ve sunma becerisine sahip olabilme | ||||||
20 | Beklenmedik acil durumlar karşısında problemi tanımlama, gerekli birimlerle koordinasyonu sağlama, sorunu ivedilikle çözebilme ve olası diğer sorunlara karşı önlem alabilme | ||||||
21 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olabilme | ||||||
22 | Alana ilişkin kendilerine yöneltilen soruları araştırma ve cevaplama; ayrıca eleştirel düşünebilme ve Acil Durum ve Afet Yönetimine ilişkin problemlere çözüm üretebilme becerisini kazanabilme |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 | PÇ 21 | PÇ 22 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Stratejik planlamanın/yönetimin kamu ya da özel kuruluşlara sağlayabileceği katkıları fark eder | ||||||||||||||||||||||
2 | İşletmelerin veya kamu idarelerinin örgüt içi ve dış çevre analizlerinin nasıl yapılabileceğine; örgütlerin strateji geliştirmelerinde bu analizlerden ne şekilde yararlanılabileceğine dair fikir sahibi olur | ||||||||||||||||||||||
3 | Kamu kesiminin çok yıllı stratejik planlarının içerik çözümlemesini yapabilir | ||||||||||||||||||||||
4 | Süreç yönetiminin teorik çerçevesini ve işleyişini öğrenir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 50 |
2. Kısa Sınav | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 20 |
1. Final | 80 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
Kısa Sınav | 2 | 6 | 12 |
Ödev | 1 | 6 | 6 |
Final | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü | 134 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,36 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |