Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Acil Durum ve Afet Yönetimine Giriş AAY 101 1 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Ön Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör.Dr. MUHAMMED FATİH PEKŞEN
Dersi Verenler Öğr.Gör.Dr. MUHAMMED FATİH PEKŞEN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Acil durum ve afet kavramları hakkında bilgi sahibi olmak, tehlike ve risk kavramlarının tanımlamak. Dünya ve Türkiye coğrafyasında görülen afet türleri hakkında bilgi sahibi olmak. Acil durum ve afetlere hazırlık yapmak, mevcut riskleri belirlemek ve karşı önlem almak. Belirlenen karşı önlemleri izlemek ve geliştirmek. Afetlerde ekonomik, çevreyle ilgili, sosyal etkenler hakkında bilgi sahibi olmak.

Dersin İçeriği

Dünyada ve ülkemizde yaşanmış afetler verileri hakkında inceleme yapılması, ulusal mevzuat ve uluslararası standartların uygulanması, risk değerlendirme yapılması ve ülkemizde yaşanabilecek afetler için hazırlık yapılması ders içeriğinde öğretilecektir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Acil durum ve afet kavramlarını bilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
2 Türkiye coğrafyasında görülen afet türleri hakkında bilgi sahibi olur. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
3 Tehlike ve risk kavramlarını bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
4 Acil durum tatbikatları hakkında mevzuat bilgisine sahip olur. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
5 Acil durum ve afetlere hazırlık yapabilir, ön risk ve risk değerlendirmesi yapabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
6 Risklerin ortadan kaldırılması hakkındaki çalışmaları yürütebilir, aksaklıkları düzeltebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
7 Afetlerin ekonomik, çevreyle ilgili ve sosyal etkenleri hakkında bilgi sahibi olur. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
8 Olay yeri yönetiminde ve iyileştirme çalışmalarında görev alabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 GİRİŞ
2 TARİHSEL GELİŞİM
3 MEVZUAT
4 TEHLİKE DEĞERLENDİRME
5 RİSK DEĞERLENDİRME
6 RİSK AZALTMA
7 OLAY KOMUTA SİSTEMİ
8 OLAY YERİ YÖNETİMİ
9 HAZIRLIK VE PLANLAMA
10 MÜDAHALE
11 İYİLEŞTİRME
12 YENİDEN YAPILANMA
13 HALK EĞİTİMİ
14 TATBİKAT VE ALIŞTIRMALAR
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Acil durum ve afet olayları için problem kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi
2 Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistemin parçası olma, yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi
3 Acil durum ve afet olaylarına müdahale operasyonlarına modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında bilgi
4 Zarar azaltma, hazırlık, müdahale ve iyileştirme aşamalarında gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri
5 Müdahale ve iyileştirme aşamalarında çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi
6 Zarar azaltma, hazırlık, müdahale ve iyileştirme çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi
7 Risk yönetimi ve kriz yönetimi aşamalarında verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği
8 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi
9 Acil durum ve afet yönetimi alanında gerekli duyarlılığa sahip olma ve bu alanlarda öncü olabilme
10 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi
11 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği
12 Afet Yönetiminde uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi
13 Afet Yönetimi alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi
14 Afet Yönetimi ile ilgili uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi
15 Risk yönetimi, tehlike analizi ve olay yeri yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi
16 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; saha ve masa başı uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
17 Saha uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve sahaya yansıyan sorunları hakkında bilgi; çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
18 Acil Durum ve Afet Yönetimine ilişkin temel kavramsal yapı ve bilgilerle donanması.
19 Alanında elde ettiği bilgileri raporlama ve sunma becerisine sahip olabilme
20 Beklenmedik acil durumlar karşısında problemi tanımlama, gerekli birimlerle koordinasyonu sağlama, sorunu ivedilikle çözebilme ve olası diğer sorunlara karşı önlem alabilme
21 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olabilme
22 Alana ilişkin kendilerine yöneltilen soruları araştırma ve cevaplama; ayrıca eleştirel düşünebilme ve Acil Durum ve Afet Yönetimine ilişkin problemlere çözüm üretebilme becerisini kazanabilme
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17 PÇ 18 PÇ 19 PÇ 20 PÇ 21 PÇ 22
1 Acil durum ve afet kavramlarını bilir
2 Türkiye coğrafyasında görülen afet türleri hakkında bilgi sahibi olur.
3 Tehlike ve risk kavramlarını bilir.
4 Acil durum tatbikatları hakkında mevzuat bilgisine sahip olur.
5 Acil durum ve afetlere hazırlık yapabilir, ön risk ve risk değerlendirmesi yapabilir.
6 Risklerin ortadan kaldırılması hakkındaki çalışmaları yürütebilir, aksaklıkları düzeltebilir.
7 Afetlerin ekonomik, çevreyle ilgili ve sosyal etkenleri hakkında bilgi sahibi olur.
8 Olay yeri yönetiminde ve iyileştirme çalışmalarında görev alabilir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Kısa Sınav 50
2. Kısa Sınav 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 20
1. Final 80
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 5 10
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödev 1 5 5
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 130
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,2
Dersin AKTS Kredisi 5