Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Seminer | SBK 600 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ÖZER KÖSEOĞLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Yunus Emre AYDIN |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Dersin amacı başta doktora tez yazımı olmak üzere, bilimsel makale yayınlama ve araştırma projelerinde kullanılmak üzere sosyal bilimlerde araştırma yöntemlerini öğrenmek, nitel ve nicel veri toplama ve analiz tekniklerini bilmek, araştırma yazım kurallarını anlamak, bilimsel araştırmalarda etik ilkelerin farkına varmaktır. |
Dersin İçeriği | Bilimsel araştırmalarda temel paradigmalar, araştırma problemi, araştırma soruları, değişkenler ve hipotezler, araştırma konusunun seçimi, veri toplama ve veri analizi, nitel araştırma desenleri, nicel araştırma desenleri, bilimesel araştırmada etik ilkeler, araştırma süreçlerinde yapay zeka araçların kullanımı, akademik dergilerde yayın yapma, referans yönetim araçları |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilgi, Bilim ve Sosyal Bilim Araştırması | |
2 | Sosyal Bilim Metodolojisi | |
3 | Araştırmanın Planlanması, Konu Seçimi, Ön Kaynak Taraması | |
4 | Araştırma Problemi, Eleştirel Literatür Taraması, Literatür Taramasında Yapay Zeka Araçların Kullanımı | |
5 | Araştırma Deseni Seçimi: Nitel, Nicel, Karma | |
6 | Nicel Araştırma Deseni, Türleri | |
7 | Nicel Veri Türleri, Nicel Veri Analizi, Değişkenler, Hipotez Kurma, Teori Kullanma | |
8 | Evren, Örneklem Belirleme, Geçerlilik ve Güvenilirlik Sorunları | |
9 | Nitel Araştırma Deseni, Türleri | |
10 | Nitel Veri Toplama, Nitel Veri Analizi, Geçerlilik ve Güvenilirlik Sorunları | |
11 | Seminer | |
12 | Seminer | |
13 | Seminer | |
14 | Seminer |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Creswell, J. W. (2014). Araştırma deseni: Nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları. Ankara: Eğiten Kitap. Neuman, W. L. (2010). Toplumsal araştırma yöntemleri. 1. Cilt, İstanbul: Yayınodası. Neuman, W. L. (2010). Toplumsal araştırma yöntemleri. 2. Cilt, İstanbul: Yayınodası. Punch, K. F. (2011). Sosyal araştırmalara giriş: Nicel ve nitel yaklaşımlar. Ankara: Siyasal Kitabevi. Creswell, J. W. (2015). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. Ankara: Siyasal Kitabevi. EK OKUMALAR:
Moses, Jonathon W.&Knutsen, Torbjorn (2020). Bilmenin Yolları: Toplumsal ve Siyasal Araştırmalarda Rakip Metodolojiler. Ersöz, E. B. (Çev.), İstanbul: Küre Yayınları. Robson, Colin (2015). Bilimsel Araştırma Yöntemleri: Gerçek Dünya Araştırması. Çınkır, Ş.&Demirkasımoğlu, N. (Çev. Ed.), İstanbul: Anı Yayıncılık.
Booth, Wayne C., Colomb, Gregory G. & Williams, Joseph M. (2018). Araştırma Sanatı. Kayaalp, N. (Çev. Ed.), Ankara: Nobel Yayıncılık. Gliner, Jeffrey A., Morgan, Gerorge A. & Leech, Nancy L. (2015). Uygulamada Araştırma Yöntemleri: Desen ve Analizi Bütünleştiren Yaklaşım. Turan, S. (Çev. Ed.), Ankara: Nobel Yayıncılık.
Christensen, Larry B., Johnson, Burke R. & Turner, L. A. (2015). Araştırma Yöntemleri: Desen ve Analiz. Aypay, A. (Çev. Ed.), Ankara: Anı Yayıncılık. Silverman, David (2021). Nitel Araştırma Nasıl Yapılır?. Hava, E. (Çev.), İstanbul: Küre Yayınları.
Berg, Bruce L. & Lune, Howard (2015, 2019). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Aydın, H. (Çev. Ed.), Konya: Eğitim Kitabevi. Miles, Matthew B. & Huberman, A. Michael (2015). Nitel Veri Analizi. Akbaba Altun, S. & Ersoy, A. (Çev. Ed.), Ankara: Pagem Akademi.
Silverman, David (2018). Nitel Verileri Yorumlama. Dinç, E. (Çev. Ed.), Ankara: Pagem Akademi. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yönetim bilimi, siyaset bilimi ve sosyoloji, hukuk bilimleri, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında doktora derecesinde kuramsal bilgi ve donanıma sahip olma | ||||||
2 | Temel istatistik paket programlarını kullanabilme, yeni araştırma konuları kurgulayabilme, ilgili konularda araştırma yapabilmek için nitel ve nicel araştırma yöntemlerine hakim olma, bu doğrultuda akademik ve mesleki konularda araştırma yapabilme | ||||||
3 | Kaymakamlık, idari yargı hâkimliği, müfettişlik, denetmenlik, kontrolörlük ve uzman yardımcılığı gibi kamu yönetiminin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olma | ||||||
4 | Kamu kurum ve kuruluşları, siyasi kurumlar, özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin insan kaynakları, halkla ilişkiler, mali yönetim ve denetim gibi yönetim alanlarının çeşitli düzeylerinde mesleki bilgi ve becerilerini geliştirme niteliğine sahip olma | ||||||
5 | Kazandığı kuramsal bilgi ile analiz tekniklerini kullanarak sorunlara ve olgulara çeşitli açılardan bakabilme, çözüm önerileri üretebilme, program ve karar taslaklarını hazırlayabilme yeteneğine sahip olma, alanıyla ilgili olarak yeni projeler üretebilme, bu projelerin uygulanması için seminer ve sunum gibi çalışmaları organize edebilme | ||||||
6 | Ulusal ve uluslararası düzeyde yönetim, hukuk, siyaset, sosyoloji, kentleşme ve çevre sorunları konularında kuramsal ve uygulama alanlarında ortaya çıkan yenilikleri takip edebilme, bu alanlarla ilgili olarak yeni eser ve düşünceler meydana getirebilme, meydana getirdiği yayınlarla ilgili literatüre katkı sağlayabilme | ||||||
7 | Takım çalışmasına uyumlu, takım yönetme becerisine sahip, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık, analitik düşünebilme yeteneğine sahip olma | ||||||
8 | Türkçe’yi iyi kullanma, iyi bir yazılı ve sözlü iletişime sahip olma , kendini doğru şekilde ifade edebilme ve empati yeteneğine sahip olma | ||||||
9 | Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olma | ||||||
10 | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi ile alanıyla ilgili literatüre hakim olma |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|